تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۶۷۷۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سایه سنگین دخالت دولت بر معاملات بورس کالا/ لزوم جداسازی بازرگانی از صنعت

‌می‌متالز - یک فعال معدنی گفت: بورس کالا باید مستقل و شفاف عمل کند و واگذاری آن به وزارت صمت اقدامی اشتباه است و دخالت مستقیم دولت در یک بازار شفاف تلقی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: بورس کالا از یک بورس مستقل و شفاف به “بورسی دستوری ” تبدیل شده که روی دست قیمت گذاری دستوری زده است و اگر بورس کالا به سمت وزارت صمت برود شرایط بدتر و بدتر خواهد شد.

مهرداد اکبریان با اعلام مخالفت خود با واگذاری بورس کالا به وزارت صمت افزود: به هر میزان فعالیت بورس کالا مستقل‌تر و شفاف‌تر باشد و استقلال عمل بیشتری در معاملات و نحوه عملکرد خود داشته باشد برای فعالان صنعت مفیدتر و کاراتراست.

وی با اعلام موافقت انجمن سنگ آهن ایران و تمامی فعالان صنعت فولاد از عملکرد بورس کالا و تشکیل آن ادامه داد: ساختار جهانی بورس کالا در دنیا ساختاری شفاف دارد و به این علت تمام فعالان زنجیره فولاد با تشکیل آن اعلام موافقت کردند، اما بتدریج بورس کالا از اهداف تشکیل خود دور شد و تبدیل به یک شرکت بنام شرکت بورس کالا شد.

این فعال معدنی با اشاره به مداخلات گسترده دولت و نهاد‌های ذینفوذ در بورس کالا تصریح کرد: نظارت و دخالت‌های متعدد بر شرکت بورس کالا و به طرق مختلف، تعیین قیمت کف و سقف محصولات صنعتی و حتی میزان و حجم عرضه محصولات به بورس کالا، بورس را از شرایط و اهداف اولیه خود دور کرده است.

اکبریان اظهار داشت: انجمن سنگ آهن ایران و تمام فعالان صنعتی و اقتصادی کشور بطور قاطع از تشکیل بورس کالا حمایت خود را اعلام کردند، چون از قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی بسیار بهتر بود، ولی درحال حاضر بورس “دستوری” کنونی روی دست قیمت گذاری دستوری زده است و اگر بورس کالا به سمت وزارت صمت برود شرایط بدتر خواهد شد.

وی درباره طرح تفکیک و جداسازی وزارت صنعت و معدن و تبدیل آن به دو وزارتخانه و احیای وزارت بازرگانی نیز گفت: ادغام وزارت صمت کار اشتباهی بود به این علت که اغلب افرادی که بر مسند این وزارتخانه قرار گرفتند، تخصص لازم را به صورت توامان درحوزه صنعت و بازرگانی نداشتند وبخش‌هایی از مجموعه وظایف ومسئولیت‌های وزارت صمت معطل می‌ماند و نظارت درست و صحیحی بر آن وجود نداشت.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود:در سال‌های ابتدای انقلاب معادن کشور بطور مستقل یک وزارتخانه داشت، اما درحال حاضر معدن به یک زیرمجموعه کوچک از وزارتخانه بزرگ صمت تبدیل شده که اولویت چندم این وزارتخانه به حساب می‌آید لذا با اجرای طرح جداسازی و تفکیک، وزارت “صنعت و معدن “از” تجارت و بازرگانی”به معادن کشور توجه بیشتری خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده