تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۶۷۷۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس عنوان کرد

بازار خودرو جان می‌گیرد به کمک بورس کالا

‌می‌متالز - عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس عرضه خودرو به شیوه جدید را موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و نیز حذف دلالی و تعدیل قیمت‌ها عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای‌عالی بورس از ابتدا تلاش داشت خودرو و سایر کالا‌ها از این طریق عرضه شوند.

به گفته این نماینده مجلس، شیوه‌نامه‌ها توسط بورس کالا تدوین خواهد شد. دراین‌بین وزارت صمت در پی تعدیل قیمت‌ها است، اما اگر جلوی عرضه خودرو در بورس گرفته شود، چنین مقصودی حاصل نخواهد شد.

علیزاده ادامه داد: متخصصان بازار سرمایه بر این باور هستند که شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و اگر واسطه از بین برود و با عرضه بیشتر خودرو در بازار، تقاضا کاهش یابد، منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار می‌شود.

وی همچنین در خصوص رویه عرضه خودرو در بورس به تعیین کف قیمتی اشاره کرد و گفت: از این پس، عرضه و تقاضا نرخ خودروی بورسی را مشخص می‌کند.

علیزاده افزود: باید اجازه داد سازوکار معامله در بورس کالا مشخص شود تا به‌صورت دقیق بتوان در این‌باره اظهارنظر کرد.

این نماینده مجلس همچنین به سازوکاری که وزارت صمت جلوی آن را گرفت اشاره کرد و گفت: بازنگری ظرف یک ماه آینده اتفاق می‌افتد و ازآن‌پس می‌توان شاهد عرضه خودرو در بورس کالا بود.

وی درعین‌حال اصلی‌ترین دلیل برای تعدیل قیمت را، جلوگیری از رانت و فساد در عرضه خودرو دانست و افزود: در این صورت می‌توان همه واسطه‌ها را حذف کرد.

علیزاده خاطرنشان کرد: خودروساز باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه بیشتر، خطوط تولید خود را ارتقا داده و واحد‌های تولیدی پویا و فعال‌تر شوند.

علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا عرضه در بورس موجب کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود یا خیر، گفت: به طور قطع، عرضه خودرو در بورس کالا به حذف دلالی کمک خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده