به گزارش میمتالز، علی آذری در خصوص مزیتهای عرضه خودرو در بورس و اثر بر کاهش زیاندهی شرکتها و حذف دلالی گسترده از بازار کاذب خودرو گفت: یکی از راهکارهای تبدیل خودرو از کالای سرمایهای به مصرفی، عرضه در بورس است که با ایجاد حالت رقابتی بههمراه واردات خودروهای باکیفیت موجب تعدیل قیمت خودرو میشود.
وی افزود: باتوجه به نگاه سرمایهای به خودرو و جذابیت این کالا در بازار، فعالیت خودروسازان خصوصی علاوه بر دو خودروساز بزرگ در این عرصه و ایجاد ریسکهایی از سوی کثرت جامعه هدف برای معامله خودرو در بورس، باید جهت جلوگیری از بروز بحران، عرضه در بورس مبتنی بر یک برنامه مشخص باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: بر مبنای ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالاهای پذیرفته شده در بورس را از قیمت گذاری حذف کند. بدین ترتیب شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار از ردیف نهادهای تصمیمگیرنده برای صنعت خودرو حذف میشوند. از سوی دیگر طبق ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه، عرضه، معامله، تسویه و تحویل کالاهای ورودی به بورس بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر این بازار است که ممکن است این شیوه فروش را با مقاومتهایی همراه کند.
آذری گفت: آزمون و خطاهای متعدد در حوزه خودرو مردم را خسته کرد. تیم اقتصادی دولت باید با بررسی دقیق نسبت به عرضه خودرو در بورس تصمیم گیری کند و مسوولیت آن را نیز بپذیرد. پیشنهاد میشود تمام شرکتهایی که بهنوعی در تولید خودرو دخیل هستند، یک نمونه از خودروهایی را که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نیستند بصورت آزمایشی و برای کوتاهمدت در بورس عرضه کنند تا با بررسی معایب و مشکلات، تصمیم بگیرند آیا بصورت کامل وارد بورس شوند یا خیر.
به گفته وی، بورسی شدن صنعت خودرو در رفع مشکلات این صنعت مؤثر است. همان طور که در صنعت لوازم خانگی بهدنبال واردات و پس از آن ارتقای کیفیت تولیدات داخلی، بنا بر دستور رهبری و تصمیم تیم اقتصادی دولت، ممنوعیت واردات این کالا اعلام شد در صنعت خودرو نیز باید مجوز رقابت صادر شود حال از طریق عرضه در بورس، واردات، نظارت بر تولیدات و یا رد تولیدات بیکیفیت تا با رفع مشکلات حوزه خودرو، اعتماد عمومی نسبت به این صنعت جلب شود.
منبع: بورس پرس