تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۶۷۸۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتظار افزایش قیمت زغال سنگ به دنبال عرضه کمتر

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند، ممنوعیت اتحادیه اروپا برای زغال سنگ روسیه به زودی اجرایی خواهد شد، از اینرو انتظار می‌رود کاهش عرضه ناشی از این ممنوعیت موجب افزایش قیمت زغال سنگ شود.

کوتاه از چگونگی افزایش قیمت زغال سنگ

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر قیمت‌های فعلی زغال سنگ به رکورد بالایی رسیده اند، ممنوعیت قریب الوقوع اتحادیه اروپا از واردات زغال سنگ روسیه نیز، فشار بیشتری بر عرضه این محصول وارد کرده و باعث شده قیمت‌ها به رکورد جدیدی دست یابند.

در همین حال Whitehaven Coal گفت که عرضه محدود و تقاضای قوی در سراسر جهان باعث شده است که قیمت معیار آسیا برای زغال سنگ حرارتی که از بندر نیوکاسل استرالیا حمل می‌شود به ۳۷۷ دلار در هر تن در سه ماهه دوم برسد که یک رکورد جدید برای قیمت‌های سه ماهه است.

همچنین، از ساعت ۱۴:۲۸ روز ۱۸ ژوئیه، معاملات آتی زغال سنگ نیوکاسل با قیمت ۴۱۰ دلار در هر تن معامله شد. نمودار زیر تغییرات قیمت زغال سنگ را در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

انتظار افزایش قیمت زغال سنگ به دنبال عرضه کمتر

چگونگی ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه / پیامد‌ها

Whitehaven Coal در بیانیه‌ای پیشنهاد کرد که هرچند ممنوعیت اتحادیه اروپا بر روی زغال سنگ روسیه ممکن است عرضه زغال سنگ حرارتی با کیفیت بالا را محدودتر کند، اما معتقد هستیم قیمت زغال سنگ حرارتی در سال‌های ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ انعطاف پذیر خواهد ماند.

این شرکت همچنین اشاره کرد، مصرف کنندگان زغال سنگ در شمال شرق آسیا به دنبال ذخیره مجدد ذخایر قبل از تابستان هستند و تقاضا برای زغال سنگ استرالیا از سوی خریداران غیر سنتی از جمله خریداران در اروپا در حال افزایش می‌باشد.

در واقع اتحادیه اروپا تحریم زغال سنگ روسیه را از همان اوایل و در واقع از ابتدای آوریل تصویب کرده بود، اما یک دوره انتقال ۱۲۰ روزه طراحی شد تا به اعضای اتحادیه اروپا زمان کافی برای یافتن تامین کنندگان جایگزین زغال سنگ داده شود.

به غیر از اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا نیز ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه را اعلام کردند و به دنبال آن، ژاپن سومین وارد کننده بزرگ زغال سنگ در جهان این ممنوعیت را اعلام نمود.

تأمین کننده‌های جایگزین

اتحادیه اروپا بیش از سایرین به واردات زغال سنگ از روسیه وابسته است، به طوری که آلمان تا ۵۰ درصد از کل زغال سنگ وارداتی خود را از زغال سنگ روسیه تأمین می‌کند.

بسیاری از کشور‌ها نیز در بحبوحه شکاف بزرگ بین تقاضا و عرضه شروع به جستجوی تامین کننده‌های جایگزین برای زغال سنگ کرده اند.

به عنوان مثال، Exxaro، یک تولید کننده بزرگ زغال سنگ آفریقای جنوبی، گفت که ظرفیت فعلی تولید زغال سنگ این شرکت توسط بسیاری از کشور‌های اروپایی از قبل رزرو شده است. تغییرات قیمت زغال سنگ از ژوییه ۲۰۲۱ در نمودار زیر آمده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده