تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۶۷۸۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار مرکزی:

مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند پایان یابد/ قانون معادن نیازمند اصلاح بنیادین است

‌می‌متالز - استاندار مرکزی گفت: قانون معادن نیازمند اصلاح بنیادین است.

به گزارش می‌متالز، فرزاد مخلص الائمه روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در شورای اداری استان مرکزی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: مسکن از موضوعات محوری مد نظر دولت سیزدهم است. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، استان مرکزی در امر نهضت ملی مسکن جزو استان‌های پیشرو بوده و در حال حاضر بزرگترین پروژه یکپارچه مسکن با ظرفیت ۸۱۰۰ واحد در استان مرکزی اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به برنامه ریزی ناقص در سنوات گذشته، به زودی در تامین گاز کشور دچار بحران خواهیم شد، بر این اساس جمهوری اسلامی باید به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برود که البته استان مرکزی ظرفیت‌های خوبی در این خصوص دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در استان مرکزی فعال است. دولت برای بلند مدت، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق را در دستور کار دارد که ۴ هزار مگاوات در گام اول برای سال جاری هدفگذاری شده و ۷۰۰ مگاوات آن سهم استان مرکزی است که قابلیت افزایش به هزار مگاوات در همین دوره اول را دارد. عملیات اجرایی احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در سال تولید دانش بنیان در هفته دوم فروردین امسال در شهرستان محلات آغاز شد که به تنهایی ۱۰ درصد ظرفیت تولید برق را افزایش می‌دهد و شهریور ماه فاز اول آن وارد مدار می‌شود.

مخلص الائمه با اشاره به موضوع محرومیت زدایی بیان کرد: مجموعه نظام اداری دیوان سالار و بیمار بالغ بر ۵ دهه گریبان دولت‌ها را فشرده و مردم را تحت فشار قرار داده و محصول یک اقتصاد نفتی است که به تعبیر مقام معظم رهبری عامل فروگذاری‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در دهه‌های گذشته بوده است. این نظام توانایی اداره طرح‌های کلان محرومیت زدایی را ندارد و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته نتوانستیم آنچه حق محرومیت زدایی در کشور است را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ستاد راهبری محرومیت زدایی در استانداری برای هماهنگی همه نهاد‌های غیردولتی و گروه‌های جهادی و هماهنگی با دستگاه‌های دولتی تشکیل شده که امیدواریم در ادامه بتوان در این راستا گام‌های موثری برداشت.

استاندار مرکزی در خصوص آلودگی اضافه کرد: در این راستا پیشنهاد ما این است که در این سفر مصوب شود که مازوت سوزی در نیروگاه شازند به عنوان یک عامل آلودگی که حلق مردم را گرفته، انجام نشود و پایان یابد، هرچند آلودگی یکساله بوجود نیامده و یکساله هم از بین نمی‌رود.

وی در خصوص معادن نیز گفت: زیرساخت‌های استان که در اختیار معدنداران است، تحت لوای قانون بی کیفیت و ناقص معدن قرار دارد که این قانون نیازمند اصلاح بنیادین است. این قانون ظرفیت احقاق حقوق مردم را ندارد و با این ظرفیت‌های دست و پا شکسته در قانون نمی‌توان حق مردم را احیا کرد و عمدتا تعارضات اجتماعی که شکل می‌گیرد ناشی از ظرفیت ناقص این قوانین و مقررات است و زیرساخت‌های منطقه‌ای و محلی در حال نابودی است و مردم احساس می‌کنند هیچ بهره‌ای از این معادن ندارند.

مخلص الائمه بیان کرد: یکی از مولفه‌ها و نماد‌های هویتی استان مرکزی فرش است و شاید یکی از قطب‌های اصلی تولید فرش ایران ساروق باشد. این نماد هویتی در حال از بین رفتن است، سال‌های گذشته کلنگ موزه فرش زده شد که یکی از تجار بنام این استان توانسته تعدادی فرش مربوط به استان را از سراسر کشور جمع آوری کند که ارزش این فرش‌ها بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان است و باید در موزه باشند، ولی در راستای ایجاد این موزه مانعی وجود دارد.

وی اضاضافه کرد: زمینی مربوط به شرکت ملی پخش فراورده نفتی مجاور بیمارستان تاریخی ولیعصر با ۷ هزار متر مساحت قرار دارد. در سفر هیئت دولت هشتم یا نهم مصوبه‌ای مربوط به این زمین آمد که رایگان به شهرداری واگذار شود که شهرداری با یک کار اشتباه مصوبه هیئت دولت را با یک اقدام تجاری باطل کرد و چالش ایجاد شد. در حال حاضر این زمین بدون استفاده مانده و این در حالیست که برای پارکینگ بیمارستان ولیعصر و موزه فرش به آن نیاز داریم که نیاز است مصوبه گذشته احیا و این زمین رایگان برای خدمات عمومی استفاده شود.

منبع: خبرگزاری دانشحویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده