تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۳
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۶۸۲۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احداث کارخانه سیمان سفید گرمی در دست انداز شبهه‌افکنی

‌می‌متالز - عملیات احداث کارخانه سیمان گرمی به رغم دریافت مجوز‌های لازم از دستگاه‌های اجرایی و فراهم شدن مقدمات اجرای طرح، به علت شبهه‌افکنی برخی افراد، متوقف مانده و همین حواشی موجب نگرانی روستانشینان اطراف طرح شده است.

به گزارش می‌متالز، این طرح مهم که تنها کارخانه سیمان سفید شمالغرب کشور به شمار می‌رود و بازار خوبی در این منطقه و کشور‌های همجوار دارد، در حالی که مجوز‌های ۱۴ گانه را از دستگاه‌های ذیربط اخذ کرده و فاصله فنی کارخانه هم با سکونتگاه‌های اطراف رعایت شده، به علت شبهه افکنی در خصوص عوارض اجرای طرح تاکنون معطل مانده و موجب دلسردی و احتمال انصراف سرمایه‌گذار در اجرای طرح شده است.

احداث کارخانه سیمان سفید گرمی در دست انداز شبهه‌افکنی

بازدید‌های مسوولان از محل احداث کارخانه و توصیه‌ها به مردم

به گفته مجری و سرمایه‌گذار طرح، مجوز احداث کارخانه سیمان سفید گرمی در آبان ماه سال ۱۴۰۰ صادر شده و قرار بوده که زمین محل احداث این طرح، در فروردین ماه امسال به شرکت مجری پروژه واگذار و کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده شود، اما گفته می‌شود افرادی خارج از شهرستان گرمی مغان، با تحریک و ایجاد ذهنیت نادرست در میان روستانشینان اطراف پروژه در خصوص آلایندگی این کارخانه، مانع اجرای این طرح شده اند.

به دنبال ایجاد مانع احداث، مسوولان استان اردبیل و شهرستان گرمی در یک رویکرد تعاملی و اقناعی، به دنبال برطرف کردن چالش‌های پیش روی اجرای این طرح مهم تولیدی و صنعتی هستند.

گفته می‌شود افرادی خارج از شهرستان گرمی مغان، با تحریک و ایجاد ذهنیت نادرست در میان روستانشینان اطراف پروژه، مانع اجرای این طرح بابرکت شده اند.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل در همین راستا در ۲۵ تیرماه امسال در بازدید از محل احداث این کارخانه، با اشاره به پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای رفع مشکلات این کارخانه، نسبت به رفع موانع اجرای این طرح ابراز امیدواری کرد.

عاملی در جریان این بازدید اظهار کرد: این پروژه مشکلاتی داشت که امیدواریم با همراهی و همکاری اهالی و تصمیماتی که اتخاذ خواهد شد، برطرف شود و شاهد اجرای عملیات اجرایی کارخانه باشیم.

حجت‌الاسلام یدالله صفری امام جمعه گرمی مغان هم با حضور در میان اهالی روستا با آن‌ها گفتگو کرده است تا نگرانی مردم بدون توجه به شبهات از بابت اجرای این پروژه رفع شود.

ولی اسماعیلی نماینده شهرستان‌های گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی هم بار‌ها در ارتباطات مستقیم با اهالی و بازدید‌های متعدد از محل احداث کارخانه، به مردم اطمینان داده‌است که این طرح صنعتی بزرگ از نظر رونق اقتصادی برای منطقه مفید خواهد بود و بهتر است مردم در این راستا همکاری و تعامل داشته باشند.

حسین مولایی فرماندار گرمی مغان نیز در این باره گفت: پنج بار به روستای نزدیک محل اجرای پروژه رفته و در خصوص ثمرات و برکات اجرای این طرح صنعتی مهم با اهالی صحبت کرده است تا موانع آن برطرف شود.

توضیحات مدیرعامل کارخانه سیمان سفید گرمی درباره موقعیت و مختصات فنی این طرح


مهرداد محمدی مدیرعامل و نایب رییس شرکت سیمان سفید گرمی درباره موقعیت و محل احداث این کارخانه گفت: محل این پروژه مابین روستا‌های امیرکندی و شرفه در ۶۰ هکتار از اراضی ملی جانمایی شده و مجوز‌های ۱۴ گانه از دستگاه‌های مختلف نظیر امور آب، منابع طبیعی، گردشگری و میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و گاز اخذ و پرونده از طریق سازمان جهادکشاورزی استان برای واگذاری زمین، به واحد امور اراضی ارجاع داده شده است.

وی سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی این کارخانه را ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها باید ۳۰ درصد این مبلغ به عنوان آورده از ناحیه سرمایه‌گذار و مجری و ۷۰ درصد نیز به شکل تسهیلات بانکی تامین شود.

بر اساس اظهارات محمدی، در حال حاضر عملیات ژئوفیزیک (بررسی آب و خاک و زلزله‌شناسی) و ژئوتکنیک (بررسی مقاومت و استحکام خاک و لایه‌های آن) آغاز شده و زمان احداث و راه‌اندازی کارخانه حدود ۳۰ ماه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل هیات مدیره و نایب رییس شرکت سیمان سفید گرمی افزود: منابع معدنی کارخانه، شامل آهک از میکائیل دره‌سی و گچ از محدوده روستای جهان‌خانملو تامین خواهد شد و موقعیت و محل احداث کارخانه سیمان با رعایت حریم‌ها در نزدیکی خط لوله گاز، برق، جاده و در میان دو جاده قدیم و جدید گرمی مغان قرار دارد و ظرفیت تولید کارخانه، یکهزار تن سیمان سفید در روز خواهد بود و این سیمان با قیمتی بالاتر از سیمان معمولی برای نما‌های ساختمان‌ها و تولید بلوک‌های رنگی به کار می‌رود.

وی بیان کرد: فاصله‌های قانونی و فنی کارخانه با سکونتگاه‌های روستایی رعایت شده‌است و شاخص گرد و غبار باید در خروجی آن، ۱۰۰ میلی‌گرم در هر متر مکعب باشد و این را رعایت خواهیم کرد و سازمان محیط زیست در مقابله با تخلفات زیست محیطی بسیار سختگیر است و با بازرسی‌های مستمر، با شدت با موارد تخلف برخورد می‌کند.

محمدی نزدیک‌ترین کارخانه سیمان سفید به این واحد تولیدی را کارخانه سیمان شهرستان ارومیه اعلام کرد و ادامه داد: ۳۰ درصد تولیدات کارخانه سیمان سفید گرمی برای مصارف داخل کشور بخصوص استان اردبیل و استان‌های همجوار و ۷۰ درصد نیز برای صادرات صرف خواهد شد و نخستین کارخانه سیمان سفید کشور خواهد بود که ۹۵ درصد تجهیزات آن ساخت داخل است.

او اظهار کرد: خوشبختانه از نظر بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی مانع و مشکلی برای عملیاتی شدن کارخانه وجود ندارد، اما در میان روستانشینان اطراف محل احداث، تردید‌ها و نگرانی‌هایی نظیر آلایندگی هوا و بیماری‌زا بودن کارخانه وجود دارد، اما باید به آگاهی روستائیان برسانیم که اگر کارخانه‌های سیمان این مشکلات را داشتند، اکنون بیماری‌های زیادی در اطراف کارخانه‌های سیمان اردبیل و تهران مشاهده می‌شد.


فاصله‌های قانونی و فنی کارخانه با سکونتگاه‌ها رعایت شده است


مدیرعامل و نایب رییس شرکت سیمان سفید گرمی گفت: فاصله‌های قانونی و فنی کارخانه با سکونتگاه‌های روستایی رعایت شده‌است و شاخص گرد و غبار باید در خروجی آن، ۱۰۰ میلی‌گرم در هر متر مکعب باشد و ما این استاندارد را رعایت خواهیم کرد و سازمان محیط زیستنیز در مقابله با تخلفات زیست محیطی، بسیار سختگیر است و با بازرسی‌های مستمر، با شدت با موارد تخلف برخورد می‌کند.

محمدی توضیح داد که قبل از انتخاب محل فعلی برای احداث کارخانه سیمان، عملیات مکان‌یابی در شهرستان انگوت پیگیری شده و از نظر مطالعات زیرساختی، محل مناسبی یافت نشد و بر این اساس، محل فعلی به عنوان مناسب‌ترین گزینه مورد انتخاب قرار گرفت.

به گفته این سرمایه‌گذار حوزه سیمان، تا امروز ۲۷۰ میلیارد ریال برای مقدمات کار و خرید فناوری و تجهیزات کارخانه سیمان سفید گرمی هزینه شده و این واحد صنعتی سومین کارخانه از این نوع در ایران خواهد بود.

وی میزان اشتغال این طرح را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: راه اندازی این طرح در منطقه، موجب رونق کسب و کار، رفع بیکاری و توسعه مشاغل مرتبط خواهد شد.

یک تجربه و نتیجه‌گیری

مردم شهرستان گرمی مغان تجربه کرده‌اند که بازگشت سرمایه‌گذار کارخانه شیرآلات و سرمایه‌گذاری آن در بخش مرکزی این شهرستان تا چه اندازه در رونق کسب و کار و حتی مهاجرت معکوس به این دیار تاثیرگذار بوده‌است و خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی که در روستای بیل‌داشی (محل احداث کارخانه شیرآلات) و روستا‌های اطراف در چند سال بعد از راه اندازی این کارخانه بنا شده، نتیجه استقبال از سرمایه‌گذار آن و همکاری بخش‌های دولتی و مردمی در این خصوص بوده است.

اکنون با اتکا به این تجربه و با عنایت به اینکه همه دستگاه‌های اجرایی مسوول با صدور مجوز‌های لازم، با احداث کارخانه سیمان سفید در گرمی موافقت کرده‌اند و سرمایه گذار این طرح همانند کارخانه شیرآلات قهرمان، بومی و از فرزندان گرمی مغان است، از اهالی روستا‌های اطراف پروژه انتظار می‌رود تحت القائات و شبهات غیرعلمی و شاید مغرضانه چند نفر خارج از شهرستان قرار نگیرند و بدون اعتنا به آن‌ها و با اعتماد به مسوولان و مدیران، با شرکت مجری و سرمایه‌گذاران پروژه همکاری کنند تا گام بلند دیگری برای ایجاد رونق و آبادانی و اشتغالزایی فراهم شود و شهرستان، بیش از گذشته در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

شهرستان گرمی بر اساس سرشماری سال۹۵ حدود ۷۶ هزار نفر جمعیت دارد و این رقم مربوط به قبل از انتزاع شهرستان انگوت از گرمی بوده است و طبق اعلام کارشناسان، در ۱۰ سال گذشته جمعیت گرمی مغان، ۲۶ هزار نفر کاهش یافته و دلیل عمده آن، بیکاری و فقر اقتصادی و مهاجرت جوانان جویای کار عنوان شده است.

یکی از برنامه‌ها و اقداماتی که می‌تواند در بهبود شرایط فوق موثر باشد، استقبال از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرا و راه‌اندازی واحد‌های صنعتی و تولیدی بزرگ و کوچک است تا فرزندان و جوانان گرمی مغان به جای اینکه برای یافتن کسب و کار و درآمد به استان‌های دیگر کوچ کنند، در منطقه خود سکونت یافته و مشغول کار و زندگی شوند.

استاندار اردبیل بار‌ها بر حمایت و استقبال از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و تقویت ارتباط و هماهنگی بخش خصوصی با بخش‌های دولتی در استان تاکیده کرده‌است تا روز به روز واحد‌های تولیدی و صنعتی متعددی متناسب با ظرفیت‌ها در نقاط مختلف استان راه‌اندازی شود و کسب و کار و درآمدزایی رونق گیرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اردبیل

عناوین برگزیده