تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۶۸۶۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اهمیت نقش حمایتی دولت‌ها از کارآفرینان و تقویت بخش خصوصی

‌می‌متالز - امروزه فضای کسب و کار و فعالیت شکل تازه‌ای به خود گرفته و کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، تجارب کشور‌هایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند آکنده از فعالیت‌های چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می‌بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نمی‌پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می‌زنند تا از دل ویرانه‌های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند.

با توجه به اهمیت فعالیت کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی در شکوفایی اقتصاد کل یک کشور، حمایت دولت و ارگان‌های دولتی از فعالیت کارآفرینان ضرورت بسیاری دارد. در میان کشور‌هایی که کارآفرینان در آن توانستند موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند بررسی فعالیت‌های حمایتی دولت می‌تواند حائز اهمیت باشد.

کره جنوبی

برای مثال درکره جنوبی حمایت از صادرات محورسازی صنایعی که تولیدات آن‌ها فراتر از نیاز بازار داخلی کره بود در دستور کار قرار گرفته تا این تولیدکنندگان بتوانند با افزایش تولید از صرفه‌های ناشی از مقیاس بهره ببرند.

همچنین ارائه اعتبارات یارانه‌ای برای جانشینی واردات نهاده‌های استراتژیک، یارانه برای مخارج تحقیق و توسعه، ایجاد ساختار هرمی برای بنگاه‌های کوچک در جهت قرارگیری در زنجیره تامین پیشرانان بزرگ، ملی سازی نظام بانکی، کاهش میزان نرخ بهره بانکی پیشران‌ها به نصف، تضمین دولت برای پرداخت استقراض خارجی دریافت شده بوسیله پیشرانان بخش خصوصی، تخصیص ارز‌های دولتی به قیمت نازل به پیشران‌ها، تعلق وام‌های سوبسید شده که ۶۰ درصد تسهیلات بوده و تنها به پیشران‌ها تعلق می‌گرفت، معافیت‌های مالیاتی برای پیشران‌ها که شامل مالیات بر درآمد و مالیات شرکت‌ها می‌شد، تخصیص خسارت‌های دریافتی از ژاپنی‌ها به پیشران‌ها، تخفیفات گمرکی و افزایش سقف ضمانت صادراتی برای پیشران‌ها، تضمین دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت برای پیشران‌ها توسط دولت، تخصیص سهمیه واردات به پیشران‌ها و نظارت بانک‌مرکزی بر تسهیلات بانک‌های خصوصی برای بخش‌های مولد و پیشران در دستور کار قرار گرفت.

ژاپن

در ژاپن نیز ارائه تسهیلات ارزان به بنگاه‌های فعال در حوزه تولید محصولات استراتژیک به شکلی که شرکت یاما‌ها در دوران جنگ تشویق به تولید پروانه هواپیما شده بود، در اختیار قرار دادن خطوط ریلی و هوایی و دریایی بصورت سهمیه‌ای مستقیم در مباحث تجاری پیشرانان و در اختیار قراردادن سرمایه و منابع ملی مورد نیاز به پیشرانان جهت اجرای طرح‌های توسعه تایید شده با نرخ بهره پایین در دستور کار قرار گرفته است.

در کشور ترکیه هم اقداماتی از جمله عودت ۱۰۰ درصدی مالیات بر سوخت، تاسیس دفاتر خدمات مشاوره‌ای دولتی در ۱۸۰ کشور جهان، که ۵۰ %هزینه را متقاضیان مشاوره و مابقی را دولت می‌پردازد، پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه، پرداخت ۵۰ درصد هزینه نمایشگاه‌های بین‌المللی تاکنون توسط دولت صورت گرفته است.

تایلند و هند

همچنین در کشور تایلند و هند نیز پیشرانان، معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی برای ورود ماشین‌آلات و کالا‌های واسطه‌ای دارند.

اندونزی

در کشور اندونزی دولت اقدام به کمک به نیرو‌های اقتصادی و سپردن صادرات به آن‌ها کرده و همچنین ۵۰ درصد اعتبار نوسازی آن‌ها را پرداخت کرده است.

ایالات متحده

همچنین در کشور آمریکا استفاده از قانون جلوگیری دولت از ورود کالا‌ها و خدماتی که پیشتر توسط پیشرانان در کشور وجود دارد استفاده می‌شود و همچنین قوانین مختلف در راستای تسهیل امور تولید و تجارت و اصلاح قوانین مغایر با تسهیل تولید و تجارت صورت می‌گیرد. همچنین امکان استفاده از سهم ویژه منابع طبیعی مورد نیاز تولید وجود دارد و شرکت‌های عضو انجمن کارآرفرینی از حمایت مالی دولت در طرح‌های توسعه R&D برخوردارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده