تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۹۳۱۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تشکیل کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی برای نخستین بار

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: کانون کارآفرینان برتر رسمی ملی و استانی به استناد بند ۸ مصوبه شورای عالی اشتغال و مطابق با اساسنامه جدید به عنوان هیات اندیشه‌ورز و شبکه مشاوران کارآفرینی در سراسر کشور فعال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی زندوکیلی اهداف اصلی برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر ملی را ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، شناسایی کارآفرینان در سراسر کشور و معرفی به عنوان الگو به آحاد جامعه خصوصا جوانان عنوان کرد. او افزود: ایجاد فضای تعامل و همکاری میان فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، رشد اعتماد‌به نفس و روحیه خودباوری در جوانان، هم‌افزایی و مشارکت کارآفرینان در توسعه اقتصادی کشور و تقویت نقش آن‌ها در نظام تصمیم سازی کشور از طریق عضویت در کانون کارآفرینان برتر رسمی، حمایت از جهاد در عرصه تولید و کارآفرینی، حمایت از تحقق تولید و اشتغال در دانش‌بنیان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است. مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: این جشنواره هرساله در دو سطح استانی و ملی و در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی برگزار شده که امسال بخش‌های تعاون و کارآفرینی اجتماعی نیز به آن افزوده شده است.

زندوکیلی با بیان اینکه ۶هزار و ۷۳۷ نفر در این دوره از جشنواره نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: امسال با اجرای تدابیر جدید نسبت به دوره گذشته شاهد افزایش دو‌برابری شرکت‌کنندگان بوده‌ایم که از این تعداد معادل ۷۵درصد مرد و ۲۵درصد زن هستند. او از شناسایی و معرفی ۲۰۰ کارآفرین برتر استانی در ۳۱ استان خبر داد و اضافه کرد: پس از بررسی و انجام داوری‌های متعدد به صورت میدانی از میان ۶۱ نفر کاندیدای کارآفرین برتر ملی نهایتا ۱۹ نفر منتخب شده‌اند که مجموع اشتغال مستقیم کارآفرینان برتر ملی چهاردهمین دوره جشنواره ۱۰هزار نفر و مجموع اشتغال غیرمستقیم آن‌ها بیش از ۵۲هزار نفر است. زندوکیلی مجموع میزان تولید محصولات دانش‌بنیان، محصولات فناورمحور و مالکیت معنوی ثبت‌شده کارآفرینان برتر چهاردهمین دوره را ۱۵۶ محصول عنوان کرد.

او مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب کارآفرین برتر ملی را اشتغال، صادرات، نوآوری، شخصیت کارآفرینانه و مسوولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: تاکنون با برگزاری ۱۳ دوره جشنواره کارآفرین برتر ۲۰۰ نفر با این عنوان به جامعه معرفی شده‌اند که ۱۴۵ نفر از آن‌ها در قید حیات بوده و در حال فعالیت هستند. مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار در تشریح برنامه‌های این دفتر گفت: یکی از وظایف اصلی این بخش، برگزاری انتخابات کانون کارآفرینان برتر در سطح استان‌هاست. او در ادامه با اشاره به برگزاری هرساله جشنواره کارآفرینان برتر در استان‌ها گفت: در این جشنواره شرکت‌کنندگان با شاخص‌های دقیق و در چندین مرحله داوری حضوری و مجازی انتخاب می‌شوند و سپس منتخبان در کانون کارآفرینان برتر رسمی به فعالیت‌های صنفی خود ادامه می‌دهند.

زندوکیلی تصریح کرد: افراد منتخب سپس در هیات امنایی به ریاست استاندار و حضور مدیران‌کل اقتصادی استان‌ها از جمله مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل جهاد کشاورزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رئیس مجمع نمایندگان استان، رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به عنوان اعضای هیات اندیشه‌ورز توسعه کارآفرینی و کمک به جریان توسعه کارآفرینی استان در این کانون فعالیت دارند.

او ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن امسال انتخابات کانون کارآفرینان برتر رسمی استانی برگزار شده است. همین کانون در سطح ملی در ۴ اسفندماه متشکل از هیات‌مدیره کانون‌های استانی منتخب و ادوار گذشته همراه با کارآفرینان برتر ملی به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان وزارتخانه‌های عضو هیات امناء تشکیل می‌شود. در این بخش ١۴ نفر که ۵ نفر به عنوان اعضای هیات مدیره کانون‌ها و الباقی به عنوان مدیران دولتی و رئیس کانون مراکز مشاوره و کارآفرینی حضور خواهند داشت. زندوکیلی خاطرنشان کرد: با نهایی‌شدن داوری‌ها، پنج‌شنبه ۴ اسفندماه از نفرات برگزیده و منتخب با حضور مقامات عالی کشوری تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده