تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۶۸۲۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت ۶.۲ درصدی شاخص فرابورس در تیرماه

‌می‌متالز - شاخص کل فرابورس با ثبت افت ۶.۲درصدی، در پایان تیرماه امسال به ارتفاع ۱۹هزار و ۵۳۹واحد رسید.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در چهارمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۱۹ روز معاملاتی تعداد ۷۲ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ورقه بهادار در ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار نوبت به ارزش ۶۶۹۲ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۳۱ درصدی حجم، افت ۶۷ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۸۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۳۸۲۸ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۳۵ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۱۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۰ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۴۴ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افت ۴۷ درصدی حجم و کاهش ۵۵ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۲ درصدی حجم و کاهش ۵۰ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با تیرماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۶۹۰۵ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۶۲۹۰ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۲۳۹ درصدی حجم و ۲۳۳ درصدی ارزش معاملات این بازار در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۸۳ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال و ۳.۷ میلیون هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۵۰۳۴ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۹۰ درصدی حجم و ۱۳۸ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۲۹ درصدی حجم و رشد ۱۹۹ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با تیر پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات تیرماه امسال را از ارتفاع ۲۰ هزار و ۸۳۳ واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۶.۲ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۱۹ هزار و ۵۳۹ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۱۹۲۷۲ هزار و ۹۹۱ میلیارد ریال بود در پایان خرداد با ثبت افت ۴ درصدی به عدد ۱۸۵۲۰ هزار و ۹۷۴ میلیارد ریال رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده