تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۶۸۲۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

‌می‌متالز - بیش از ۱۴میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۱۶هزار و ۸۳۶میلیارد ریال در ۴ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۵۶درصدی حجم و رشد ۲۲۶درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۴ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۷۷ روز معاملاتی تعداد ۳۱۱ میلیارد و ۷۰۵ میلیون ورقه بهادار در ۲۴ میلیون و ۲ هزار نوبت به ارزش ۲۹۱۷۵ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۱۵۶ درصدی حجم، افت ۸ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۲۹۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۴ ماه گذشت تغییر مالکیت ۷۲ میلیارد و ۳۱۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۵۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۶۰ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۵۰ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۹۱ درصدی حجم و رشد ۹۳ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۵۸ درصدی حجم و رشد ۶ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۳۰ میلیارد و ۵۷ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۷۲۸۹ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۳۳۳ درصدی حجم و ۳۲۴ درصدی ارزش معاملات این بازار در ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۶۲۲ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۶۲۰ هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال و ۱۴ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۱۶۸۳۶ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۰۸ درصدی حجم و ۱۱۵ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۵۶ درصدی حجم و رشد ۲۲۶ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸ هزار و ۵۵۴ واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۶.۳ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۱۹ هزار و ۵۳۹ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال بود در پایان تیرماه با ثبت رشد ۷ درصدی در ۴ ماه گذشته در پایان تیرماه به عدد ۱۸۵۲۰ هزار و ۹۷۴ میلیارد ریال رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده