تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۶۸۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تحقق برنامه هفتم توسعه بدون اصلاح نظام بانکی و مالیاتی ممکن نیست

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دلایل عدم تحقق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، تاکید کرد که تحقق برنامه هفتم توسعه بدون اصلاح نظام بانکی و مالیاتی ممکن نیست.

به گزارش می‌متالز، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی در همایش برنامه دوم گام انقلاب؛ ضرورت تغییر ریل سیاست‌گذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: چرا این باور را داریم که هر برنامه‌ای بنویسیم هم مانند برنامه‌های ششم و پنجم و … به نتیجه نخواهد رسید؟ پاسخ این است که مهم‌ترین دلیلی که برنامه‌های توسعه در ایران به نتیجه نمی‌رسد این است که بدون پیش نیاز‌های اساسی آن به برنامه‌ها می‌نگریم.

وی با اشاره به برخی از این پیش نیاز‌ها افزود: اصلاح نظام بانکی کشور در به نتیجه رسیدن برنامه‌های توسعه که تامین مالی در آن نقش مهمی دارد یکی از پیش نیاز‌های اصلی است.

بحرینی گفت: بودجه هم مبانی دارد که باید قبل از تدوین بودجه آن‌ها را مد نظر قرارداد و درواقع این درست نیست که لایحه بودجه به مجلس بیاید با عدد رقمی که سقف توانمندی دولت است و در مجلس اضافه شود.

وی همچنین اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح جبران پرداخت خدمات و اصلاح نظام تامبن اجتماعی کشور را از پیش نیاز‌های اصلی به نتیجه رسیدن برنامه‌های توسعه کشور دانست و گفت: برای اولین بار در لایحه بودجه، این دولت از مجلس خواست اصلاحات پارامتریک در قوانین مربوط به تامین اجتماعی انجام شود، اما مجلس مخالفت کرد و اصلا به صحن نرسید.

این نماینده مجلس در پایان ابراز کرد: تا بانک مرکزی اصلاح نشود، برنامه توسعه به نتیجه نمی‌رسد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده