تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۶۸۸۵۵
سرویس خبر : صنایع کوچک
رئیس سازمان صمت استان مطرح کرد

عقب‌ماندگی خراسان رضوی در تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان در حوزه تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی عقب‌ماندگی‌هایی دارد، گفت: به همین دلیل در مصوبات سفر‌های استانی اولویت خود را در تامین و توسعه زیرساخت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دادیم. ضمن اینکه توسعه صنعتی منجر به ایجاد اشتغال در پهنه خراسان رضوی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امیر رضا رجبی امروز ۵ مرداد، در مراسم معارفه مدیر عامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی که در ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت شرکت شهرک‌های صنعتی در استان بر کسی پوشیده نیست و این شهرک‌ها زمینه‌ساز رشد و توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد معافیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران به منظور توسعه حوزه صنعت و اشتغال استان هستند.

وی افزود: خراسان رضوی در زمینه تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی عقب‌ماندگی‌هایی دارد در همین راستا در مصوبات سفر‌های استانی اولویت خود را در تامین و توسعه زیرساخت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دادیم. ضمن اینکه توسعه صنعتی منجر به ایجاد اشتغال در پهنه خراسان رضوی می‌شود و باید متناسب با پتانسیل هر منطقه دسته‌بندی صورت گیرد. همچنین نباید به استقرار همه صنایع در شهرک‌های صنعتی اصرار ورزیم.

تامین زمین یکی از چالش‌های توسعه شهرک‌های صنعتی در مشهد

در ادامه جعفر فرشچی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های موجود در ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در دو محور ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و توانمندی صنایع کوچک است. در ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی در استان چالش‌هایی از جمله تامین زمین در مشهد، ایجاد شهرک جدید، فرسودگی شهرک‌های خدماتی و افزایش هزینه‌های آب و برق وجود دارد. ضمن اینکه هزینه هرکیلو وات برق چندین برابر قیمت زمین است.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که ایجاد شهرک‌های جدید هزینه‌بر و دارای مشکلات متعددی برای ما و دستگاه‌های خدمات‌رسان بوده و باید با کمک دستگاه‌های اجرایی استان برای ایجاد شهرک‌ها قوانینی تدوین شود تا این شهرک‌ها در شهرستان‌های مستعد و نیازمند ایجاد شوند. ضمن اینکه توسعه شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، شهرک کاویان و کلات را در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: باید درصدی از مالیات برارزش افزوده واحد‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی به منظور نوسازی تاسیسات و مدیریت این شهرک‌ها تخصیص یابد.

فرشچی با اشاره به توسعه صنایع کوچک در استان خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شعار سال جاری و بیانیه گام دوم انقلاب کار‌های خوبی در شناسایی واحد‌های مستعد دانش‌بنیان و... در استان آغاز شده و امیدواریم این واحد‌ها با کمک دستگاه‌های مربوطه به سمت دانش‌بنیان هدایت شوند.

مشکل اصلی فعال‌سازی واحد‌های راکد در تامین سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت است

وی درباره تامین مالی واحد‌های صنعتی عنوان کرد: مشکل اصلی فعال‌سازی واحد‌های راکد در تامین سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت است. این موضوع باید به صورت خاص در استان پیگیری شده و از ظرفیت بانک‌های استان برای حل مشکلات مالی واحد‌های راکد استفاده کنیم. همچنین شناسایی واحد‌های راکد در استان ادامه دارد.

جلوگیری از تعطیلی ۶۱۰ واحد تولیدی در استان طی سال گذشته

سید امیر مرتضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: فعالیت جدی صورت گرفته طی ۱۰ سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی ماحصل کار گروهی و جمعی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر واحد صنعتی در استان تعطیل شود باید منتظر افزایش وقوع جرم، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و... نیز باشیم. ضمن اینکه در سال گذشته از تعطیلی ۶۱۰ واحد تولیدی در استان جلوگیری شد. همچنین در بازدید از واحد‌های تولیدی درباره مشکلات آن‌ها با دستگاه‌های مختلف بررسی‌هایی صورت گرفته و طی جلساتی با دستگاه مربوطه به رفع مشکلات می‌پردازیم.

شرکت شهرک‌های صنعتی موتور پیشران سیاست‌های حوزه صنعت است

همچنین مرتضی دهقانی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی در ادامه این مراسم اظهار کرد: وزارت کشور به عنوان وزارت داخلی دارای سه بعد کاری از جمله نقش‌آفرینی به عنوان جایگاه حاکمیتی با اجزای استانداری، فرمانداری و بخشداری است. ضمن اینکه مجموعه استانداری باید انسجام و هم‌افزایی درون دولت را رقم بزند. بعد دیگر وزارت کشور نقش‌آفرینی بین دولت و مردم در ارتقای سرمایه اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف است.

وی افزود: در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نتوانستیم بستر مشارکت مردم را فراهم کنیم. ضمن اینکه بعد دیگر کار وزارت کشور نقش‌آفرینی بین مردم است. این سه نقش‌آفرینی وزارت کشور باید در کنار سایر دستگاه‌های حاکمیتی از جمله استانداری رقم بخورد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی موتور پیشران سیاست‌های حوزه صنعت است. البته یکی از خلاء‌های ما در حوزه اقتصاد توجه کمتر به پیوست‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. باید در نظام اداری کار‌های خود را مساله‌محور پیش ببریم یعنی برای حل یک مساله زمان مشخصی تخصیص داده شود؛ بنابراین لازم است در حوزه اقتصاد آرایش جنگ اقتصادی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده