تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۹
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۶۹۴۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجمیع دفاتر گمرک مشهد قطعی است

‌می‌متالز - مدیر کل گمرک مشهد گفت: تجمیع دفاتر گمرکی در این شهر و انتقال آن به نقطه‌ای دیگر از سیاست‌های اصلی و قطعی این نهاد بوده که طرح‌های اولیه آن نیز تهیه شده است.

به گزارش می‌متالز، جواد جعفری افزود: ۲۰ سال است که صحبت از انتقال گمرک مشهد از مکان فعلی به خارج از شهر وجود دارد و به دنبال آن هستیم طی مذاکره با مراجع ذیصلاح و تهیه طرح‌های اولیه بتوانیم این بحث را دنبال کرده و گمرک را انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه گمرک مشهد در پنج نقطه پراکنده است، بیان کرد: گمرک اول گمرک شهید مطهری واقع در ۴۵ کیلومتری مشهد واقع شده است که بیشتر کار صادرات و واردات ریلی را انجام می‌دهد، گمرک دوم واقع در پایانه کامیون داران مشهد است، سومی گمرک صادراتی راه آهن بوده که در ایستگاه راه آهن مشهد واقع است، چهارمی نیز در ستاد نظارت بر گمرکات واقع در چهارراه شهید گمنام است، پنجمین در شهرک صنعتی توس واقع شده است.

وی بیان کرد: نقاط پراکنده گمرک مشهد باعث پراکندگی نیرو‌ها و انجام کار‌های موازی و رفت و آمد‌ها و هزینه زیاد برای ارباب رجوع شود، بویژه اینکه با توجه به کمبود نیروی انسانی، پراکندگی آن‌ها در پنج نقطه مشهد فشار کار را بیشتر کرده به طوری که نتوانیم از ظرفیت واقعی گمرک مشهد و همکاران استفاده کنیم.

ناظر گمرک خراسان رضوی تجمیع نقاط پراکنده گمرک مشهد را ضروری دانست و افزود: با تجمیع نیروی انسانی در یک گمرک می‌توان خدمات بیشتری را به بخش صادرات و واردات و ترانزیت در مشهد ارایه داد که کمک مناسبی نیز برای رونق بیشتر اقتصاد استان خواهد بود و زمینه توسعه فعالیت تجاری استان را فراهم می‌کند.

جعفری افزود: هم اینک به خاطر حضور گمرک در داخل مشهد، کامیون‌های حامل کالا باید در راه آهن یا گمرک مستقر شوند که این مهم باعث ایجاد ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال در خصوص جانمایی برای استقرار گمرک مشهد گفت: هنوز مکان مشخصی برای استقرار گمرک مشهد در نظر گرفته نشده و این موضوع در حال بررسی است، امیدواریم با همکاری استانداری و اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان نقطه‌ای باید برای استقرار گمرک تعبیه شود تا بخش ریلی و جاده‌ای را پوشش دهد.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: این استان ۶ دفتر گمرکی در لطف‌آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و شمتیغ دارد که به دلیل درخواست‌هایی مبنی بر ایجاد گمرک در تربت حیدریه، یک دفتر گمرکی دیگر به دفاتر گمرکی استان اضافه می‌شود.

جعفری اظهار داشت: موافقت‌های اولیه در خصوص راه اندازی دفتر گمرکی در تربت حیدریه انجام گرفته تا بتوان خدمات صادراتی را به شرکت‌ها و صادرکنندگان در این شهرستان و شهرستان‌های اطراف ارایه داد.

وی در خصوص فعالیت گمرک شمتیغ گفت: این گمرک استفاده ریلی دارد و زمانی فعال خواهد بود که امکانات ریلی آن منطقه تکمیل شد، ستاد نظارت بر گمرکات خراسان رضوی آماده ارایه خدمات در این گمرک است، اما باید زیرساخت‌های آن از جمله راه دسترسی و بازسازی بخشی از ریل انجام و تبادل کالا صورت گیرد تا دفتر امور گمرکی و سازمان‌های خدماتی دیگر فعالیت خود را در شمتیغ آغاز کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده