تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۶۹۵۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پوشش مسی جدید باکتری‌ها را سریع‌تر از بین می‌برد

‌می‌متالز - گروهی از محققان دانشگاه UBC به رهبری آماندا کلیفورد یک پوشش نانو مس ابداع کرده اند که در مقایسه با فرمول‌های فعلی، باکتری را با سرعت و مقدار بیشتری از بین می‌برد.

به گزارش می‌متالز، پوشش مذکور با افزودن ویژگی‌های از بین بردن باکتری در مقیاس نانو و روی این کار را انجام می‌دهد. ویژگی‌های نانو در اینجا به عنوان برجستگی‌های کوچکی توضیح داده شده اند که با پاره کردن دیواره سلول باکتری ها، آن‌ها را از بین می‌برند. از سوی دیگر تاثیرگذاری این ویژگی‌ها با وجود روی بیشتر می‌شود. این ماده در تماس با مس اکسیده می‌شود و به از بین بردن باکتری‌ها با سرعتی بالاتر از مس خالص کمک می‌کند.

کلیفورد در این باره می‌گوید: استفاده از پوشش مذکور به میزان قابل توجهی ابتلا به عفونت باکتریایی هنگام لمس سطوح در محیط‌های خدمات درمانی را کاهش می‌دهد. همچنین این پوشش حاوی مس کمتری نسبت به نمونه‌های فعلی است و بنابراین قیمت آن ارزان‌تر خواهد بود.

آزمایش‌ها روی ماده نشان داد پس از یک ساعت ۹۹.۷ درصد از «استافیلوکوکوس اورئوس» (نوعی پاتوژن که به طور معمول به ایجاد عفونت‌های بیمارستانی منجر می‌شود) را از بین می‌برد. این درحالی است که ۲ ساعت طول می‌کشد تا مس خالص این پاتوژن را از بین ببرد.

این تحقیق در نشریه Advanced Materials Interfaces منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده