تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۶۹۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران مطرح کرد

کیفیت کالا را استراتژی بالا می‌برد نه دخالت دولت

می متالز - رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران کاهش حضور دولت در اقتصاد را بهترین راهکار برای عبور از شرایط موجود دانست و گفت: هر اقتصادی برای پیشرفت و پیگیری اهدافش نیاز به یک راهبرد بلندمدت دارد و آنچه در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاده نشان می‌دهد که اقتصاد ایران از این چارچوب فاصله‌ای طولانی دارد.
کیفیت کالا را استراتژی بالا می‌برد نه دخالت دولت

به گزارش می متالز، مهدی پورقاضی اظهار کرد: اگر مسیری را کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهایی که در طول سال‌های گذشته پیشرفت داشته‌اند، ببینیم متوجه می‌شویم که هریک از این کشورها با چه برنامه و هدف‌گذاری به این سمت حرکت کرده‌اند. وقتی کشوری مانند ترکیه برای سال‌های طولانی تلاش می‌کند شرایطی برای فعالان اقتصادی خود فراهم کند که در مسیر تسهیل صادرات حرکت کنند، قطعا ما در این رقابت جا می‌مانیم.

به گفته وی آنچه در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاده نیز نشان می‌دهد که نه تنها اقتصاد ایران از این نگاه راهبردی دور است که حتی در فاصله‌ای کوتاه با دستورالعمل‌ها و قواعد متناقض عملا همان فضای فعالیت گذشته را نیز از بین برده و همین امر اقتصاد کشور را با در جا زدن مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران با بیان اینکه کاهش حضور دولت در اقتصاد بهترین راهکار برای عبور از این شرایط به شمار می‌رود، گفت: متاسفانه در کشور ما نه تنها نشانه‌ای از برنامه ریزی دولت برای خروج از اقتصاد وجود ندارد که حتی وقتی شرایط بر هم می‌خورد این حضور به شکلی بدون برنامه افزایش می یابد. برای مثال بخش زیادی از تمرکز وزارت صمت در طول این ماه‌ها به این خلاصه شده که قیمت برخی اقلام مصرفی مانند مرغ و گوشت را چگونه مدیریت کند. در شرایطی که اقتصاد ایران برای تداوم حضور خود در بازارهای جهانی نیاز به یک برنامه دقیق دارد، ما درگیر قیمت‌گذاری کالاهای مصرفی هستیم.

پورقاضی با اشاره به ارتباط مستقیم حضور در بازارهای جهانی با افزایش کیفیت کالاهای تولیدی، تاکید کرد: وقتی ما محدودیت ایجاد کنیم و نتوانیم شرایط را برای توسعه حضور خود در اقتصاد جهانی فراهم کنیم، تولیدکننده صرفا برای داخل کار می‌کند و در عین حال مجبور است که به وابستگی به دولت تن دهد. نتیجه این مسئله کاهش کیفیت کالاهاست که قطعا در کوتاه مدت و بلندمدت برای اقتصاد ایران نتایج منفی قابل توجه دارد.

عناوین برگزیده