تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۶۹۹۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حرکت هوشمندانه بانک مرکزی در راستای ثبات بازار ارز؛

تعادل بازار با مکانیزم ارز توافقی/ عرضه از تقاضا پیشی گرفت

‌می‌متالز - بازار ارز در حالی وضعیت آرامی را سپری می‌کند که به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه، این آرامش و تعادل نسبی بازار نتیجه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است.

به گزارش می‌متالز، اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی با هدف ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان تصمیم گرفت که بازار توافقی دلار را راه اندازی کند.

براین اساس بانک مرکزی اجازه داد تا دلار‌های صادراتی با نرخ توافقی به صرافی‌هایی معتبر فروخته شود و صرافی‌ها نیز با احتساب سود متعارف خود ارز‌ها را به متقاضیان بفروشند. البته بعد از این اقدام، هرگونه فروش ارز توسط افراد حقیقی و حقوقی به صرافی‌ها با نرخ توافقی مجاز اعلام شد که دستاورد بسیار مهم و ارزشمندی را در بازار ارز به جا گذاشت.

با این اقدام هوشمندانه که بعد‌ها روبل نیز به آن مکانیزم توافقی خرید و فروش اضافه شد، عرضه از تقاضا پیشی گرفت و شاهد تعادل و آرامش نسبی در بازار ارز بودیم به نحوی که از تلاطمات بازار کم شد و کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان گفته بود: خوشبختانه با توجه به ابلاغیه‌های بانک مرکزی به صرافی‌ها، شاهد تداوم روند عرضه ارز صادرکنندگان و تامین نیاز ارزی متقاضیان هستیم. به گونه‌ای که نرخ دلار توافقی در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان در نوسان محدود است و خبری از جهش قیمتی ارز نیست. این در حالی است که فضای معاملات غیررسمی نیز نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده و امکان ایجاد نوسان از سوی دلالان وجود ندارد؛ چرا که جهت‌گیری شاخص ارزی، تحت تاثیر معاملات در شبکه صرافی‌های مجاز سطح کشور قرار داد. به گفته وی، روزانه چندین میلیون دلار در بازار توافقی معامله می‌شود و این در حالی است که روند بازار نشان از تمایل صادرکنندگان برای فروش و عرضه بیشتر به صرافی‌های حکایت دارد.

دولت سیزدهم و در راس آن بانک مرکزی از ابتدای شروع فعالیت‌ها، ساماندهی بازار ارز را در اولویت‌های نخست قرار داد و رئیس کل بانک مرکزی که خود از بدنه بانکی کشور و آگاه و مشرف به مسائل پولی و بانکی است، بار‌ها با حضور در میدان فردوسی و صرافی‌های مختلف از نزدیک در جریان دادوستد‌ها و مشکلات مردم قرار گرفت.

علی صالح آبادی نخستین روز از تیرماه در اظهاراتی گفته بود که با توجه به وضعیت خوب صادرات نفتی و غیرنفتی و برگشت حاصل از آن به چرخه تجاری کشور، تقاضا‌های حواله‌های ارزی را در سامانه نیما پوشش می‌دهیم. ضمن اینکه بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافی‌ها و صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان داشته است به جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کند. بر این اساس از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها فراهم شد و این امکان در بازار متشکل ارزی فراهم شد.

همان زمان پیش بینی‌ها براین بود که با اجرای این سیستم جدید در داد و ستد ارزی و همچنین تسهیل روند عرضه ارز و استقبال بخش زیادی از صادرکنندگان به عرضه ارز در این روش، شاهد افزایش عمق این بازار و ایجاد تعادل و آرامش قیمت‌ها خواهیم بود.

در وافع با این اقدام هوشمندانه بانک مرکزی، تقاضا‌های واقعی که در سطح بازار وجود دارد به‌طور مناسب پوشش داده می‌شود که در تعادل و آرامش بازار ارز نقش بسزایی خواهد داشت.

تعادل بازار با مکانیزم ارز توافقی/ عرضه از تقاضا پیشی گرفت

حالا با گذشت بیش از یک ماه از اجرای مکانیزم توافقی عرضه و تقاضا در بازار رسمی ارز، شواهد حاکی از آرامش بازار و کاهش تلاطمات و افت‌وخیز‌های شدید نرخ ارز است.

در نهایت اینکه با توجه به محدود شدن معاملات در بازار آزاد و غیررسمی که ناشی از بخشنامه ارزی اخیر بانک مرکزی بود؛ این بازار توافقی ارز است که قیمت‌ها را براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و براین اساس دیگر شاهد جولان دلالان و تخریب‌گران بازار ارز نیستیم چرا که با افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها حجم عظیمی از تقاضا از بازار‌های غیررسمی به سمت صرافی‌های رسمی سوق پیدا کرد که همگی نشات گرفته از اقدامات و سیاست‌های هوشمندانه بانک مرکزی در دولت سیزدهم است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده