تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۷۰۰۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ۳۴۷۳ واحدی شاخص بورس تهران

‌می‌متالز - شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۳۴۷۲ واحد همراه شد.

به گزارش می‌متالز، بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرین روز کاری هفته با وجود اینکه در آغاز معاملات روند رو به رشد پیدا کرد، اما بعد از آن روند ریزشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش ۳۴۷۳ واحدی شاخص کل به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۶۹ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۳۴۲ واحد به رقم ۳۸۹ هزار و ۶۰۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۴۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از ۴.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۵۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزش ۰.۲۴ درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۳۴ درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور ۰.۲۲ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۲۵ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۲۳ درصد کاهش یافت.

امروز نماد‌های فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نماد‌های صنعتی گل‌گهر، شستا، ایران‌خودرو، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل بدون تغییر نسبت به روز گذشته در رقم ۱۹ هزار و ۱۵۰ واحد باقی ماند. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران یک میلیون و ۵۶ هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه هم ۳۳۸ هزار میلیارد تومان شد معامله‌گران امروز بیش از ۲.۱ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۳۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۱ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید. امروز نماد‌های بیمه پاسارگاد و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز، بهمن دیزل، نیروی برق دماوند و فرابورس ایران بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

بر اساس دستور رئیس‌جمهور دولت مکلف شده است از بازار سرمایه و سهامداران حمایت کند، امیدواریم این دستور به مرحله اجرا هم برسد و دولت این را بداند که حمایت از بازار سرمایه و حمایت از سرمایه‌گذاری مردم در این بازار باعث می‌شود از یک طرف هم شرکت‌ها و هم افراد حقیقی حاضر در بازار شفاف شوند و در نتیجه مالیات واقعی بپردازند و هم سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید و رونق شرکت‌ها سوق داده می‌شود.

هنوز سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد در حد ۱۰ درصد است در حالی که باید این سهم حداقل به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. دولت برای تنوع‌بخشی به منابع تأمین مالی بازار سرمایه را توسعه دهد و برای توسعه این بازار حتماً باید از سرمایه‌گذاری افراد در بازار حمایت صورت گیرد. این به معنای نادیده گرفتن ریسک در بازار و یا تضمین سودآوری نیست بلکه قوانین بازار سرمایه باید به نفع افراد حقیقی و سرمایه‌گذاران تغییر پیدا کند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده