تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۷۰۲۳۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
روایت مرکز آمار ایران از دلیل کاهش تولید مسکن در ایران

نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال ۴۳،۴ درصد نسبت به بهار سال قبل گران‌تر شده است

‌می‌متالز - گزارش تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در بهار امسال تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمانی معادل ٤٣.٤ درصد بوده است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه فصل قبل، ٧.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران نتایج گزارش شاخص و متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران فصل بهار ١٤٠١ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر کرده است که به خوبی نشان می‌دهد چرا با کاهش تولید مسکن مواجه شده‌ایم. بر اساس این گزارش در بهار امسال شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥٤٤.٢ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل ٢٦.٣ درصد افزایش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد اگرچه در بهار ١٤٠١ تورم سالانه، معادل ٤٤.٨ درصد بوده و نسبت به ترم سالانه ٥٥.٣ درصدی در زمستان سال قبل، ١٠.٥ درصد کاهش داشته است، اما تورم نقطه به نقطه قیمت نهاده‌های ساختمانی در تهران در این فصل به ۴۳،۴ درصد رسیده است. معنای این عدد آن است که سازندگان مسکن در تهران برای تهیه نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال ۴۳.۴ درصد بیشتر از بهار سال قبل هزینه کرده اند. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمانی در تهران نسبت به تورم نقطه به نقطه ۳۵.۵ درصدی در زمستان سال قبل با افزایش ۷.۹ درصدی مواجه بوده است.

بنا بر این گزارش در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ٨٦.٣ درصد و کمترین تورم با ٢٨.١ درصد متعلق به گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است.

همچنین در بین گروه‌های اجرایی، گروه «شیشه» با ٩٢.١ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه و گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ١٨.٢ درصد، کمترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در این فصل نیز با ۲۳،۳ درصد افزایش نسبت به تورم فصلی ۳درصدی در زمستان سال قبل، به ٢٦.٣ درصد رسیده است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن، ماسه» با ٥٥.٨ درصد و کمترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «سنگ» با ١٠.٩ درصد بوده است.

همچنین خلاصه نتایج متوسط قیمت آمارگیری مرکز آمار ایران از قیمت مصالح ساختمانی بهار ١٤٠١ را نیز می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال ۴۳،۴ درصد نسبت به بهار سال قبل گران‌تر شده است

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده