تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۷۰۳۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان در نشست شورای اداری عنوان کرد

توسعه جنوب استان کرمان در گروی نگاه ویژه به حوزه معدنی

‌می‌متالز - استاندار کرمان با تبیین وضعیت جنوب استان، عنوان کرد: جنوب استان کرمان در بحث معدنی دست کمی از شمال استان ندارد و اگر خواستار توسعه این خطه هستیم باید به بخش معدن آن توجه ویژه شود.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار شامگاه ۲۱ مردادماه در شورای اداری استان کرمان با حضور رئیس جمهور گفت: استان کرمان در بخش معدنی و کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد.

وی با اشاره به توسعه نامتوازن استان اشاره کرد و افزود: رغم آنکه به جز در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رشد اقتصادی استان کرمان منفی و مابقی سال‌ها رشد آ مثبت بوده است، اما این خطه از توسعه نامتوازن رنج می‌برد.

استاندار کرمان تفویض اختیار تبصره پنج ماده ۱۴ قانون شورای معادن به استان را از ریاست جمهوری درخواست کرد و در ادامه تاکید کرد: باید شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در توسعه استان کمک کنند ضمن آنکه بیش از ۲۰۰ معدن غیرفعال در استان وجود دارد که باید مزاید آن‌ها برگزار شود.

وی با تبیین وضعیت جنوب استان کرمان، عنوان کرد: جنوب استان کرمان در بحث معدنی دست کمی از شمال استان ندارد و اگر خواستار توسعه این خطه هستیم باید به بخش معدن آن توجه ویژه شود.

مقام عالی دولت در استان کرمان در ادامه سخنان خود در نشست شورای ادارای استان به موضوع ضرورت احداث سیل بند خرم در جنوب استان اشاره کرد و گفت: ۱۲۰ کیلومتر از ۱۴۵ کیلومتر سیل بند خرم هنوز احداث نشده است. طرح آماده اجراست و باید مدنظر داشت که در اثر خسارات ناشی از سیل در سال‌های قبل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و اگر این پروژه اجرا نشود باید دوباره خسارات پرداخت کنیم این در حالی است که ۷۰۰ میلیارد تومان در فاز اول برای سیلبند جیرفت نیاز است که طرح آن آماده شده است.

وی با اشاره به سیلاب‌های سال جاری عنوان کرد: سیل در سال جاری حدود ۸ هزار میلیارد تومان خسارات به استان وارد کرده است که تاکنون پرداختی خسارت صورت نگرفته است و این موضوع یکی از درخواست‌های استان در این سفر است.

استاندار کرمان در پایان خواستار تخصیص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های گلزار شهدای کرمان و مصلای امام علی (ع) شهر کرمان شد و بیان کرد: برآورد استان برای تکمیل زیرساخت‌های گلزار ۳۰۰ میلیارد تومان است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیداد سلیمانی نماینده، ولی فقیه در استان کرمان نیز در این جلسه به موضوع فرهنگی اشاره کرد و گفت: در استان کرمان ۴۰۰۰ مسجد،۳۷۰۰ هیئت، ۱۱۰ تکیه، ۸۰۰۰ موقوفه، ۷۵ هزار رقبه داریم و ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد موقوفات است و ۴۷ مدرسه علمیه وجود دارد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی با دو مورد مقدس مواجه هستیم اول مرقد مطهر حاج قاسم سلیمانی که کرمان را پایگاه مقاومت قرار داده و دوم مکتب حاج قاسم است که ۴۰ سال فعالیت حاج قاسم در صحنه نبرد و زندگی اجتماعی را شامل می‌شود.

امام جمعه کرمان گفت: در استان کرمان دبیرخانه و شورای راهبردی فعالی داریم که موظف است مسائل استان را بررسی کند که در نتیجه ۳۰ مساله در ۷ محور شناسایی شده است. این دبیرخانه و شورا جایگاه قانونی ندارد، ولی اخلاقا خود ما را موظف به حل مشکلات مردم کرده و ابتکار استان کرمان است.

علیدادی سلیمانی تصریح کرد: تاکید می‌کنم به سه نکته مهم که شامل مکتب شهید سلیمانی، بافت تاریخی استان و مسجد امام که ۹۰۰ سال قدمت دارد، توجه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده