تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۷۰۴۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولاد روسیه تا سال ۲۰۳۰ دچار رکود می‌شود؟ /بازار بدبین است

‌می‌متالز - اتحادیه اروپا واردات بیشتر محصولات فولادی روسیه را ممنوع کرد و انتظار می‌رفت کارخانه‌های روسیه حدود ۴ میلیون تن فولاد را به کشور‌های شرق هدایت کنند، اما اکنون این استراتژی ۷ میلیون تن است.

به گزارش می‌متالز، فولاد روسیه از پیامد‌های ناشی از تحریم‌های جنگ در اوکراین رنج می‌برد، وزارت صنعت و تجارت روسیه فرض می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ طول می‌کشد تا با شرایط جدید بازار سازگار شود.

در این میان، کارخانه‌های روسی نرخ تولید را به سمت پایین تنظیم کرده‌اند که بیشترین کاهش را در ماه‌های می‌و ژوئن مشاهده کرده‌اند و به دنبال آن یک ثبات خاص در ماه‌های جولای و آگوست به دلیل سرزنده‌تر شدن بازار‌های داخلی فصلی رخ داده است.

با این حال، به گفته منابع بازار، تصویر کلی بازار چندان روشن نیست، به ویژه به دلیل انتظارات بدبینانه مصرف در چندین صنعت، به ویژه خودروسازی و ساخت و ساز.

در ادامه گزارش آمده است که به گفته وزارت صنعت و تجارت روسیه، بخش فولاد این کشور به هشت سال زمان نیاز دارد تا به سطح تولید و مصرف سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بازگردد، به ویژه به دلیل سیاست جایگزینی واردات، که با این حال در چند سال گذشته ناکافی بودن خود را نشان داده است.

بر اساس مطالعات متعدد، روسیه که از فناوری‌های جهانی و تامین قطعات یدکی و قطعات خودداری می‌کند، برای راه‌اندازی بسیاری از صنایع خود از جمله بخش‌های مصرف فولاد و تولید فولاد با مشکل مواجه خواهد شد.

این وزارتخانه انتظار دارد که استراتژی در دو مرحله مدیریت شود – انطباق طی سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ و بهبود تا سال ۲۰۳۰٫ اقدامات پیشنهادی اصلی ایجاد محرک برای مصرف فولاد در روسیه و شروع پروژه‌های زیرساختی جدید، از جمله راه‌های جدید انتقال هیدروکربن‌ها است.

به گفته این وزارتخانه، پس از اینکه اتحادیه اروپا واردات بیشتر محصولات فولادی روسیه را ممنوع کرد، انتظار می‌رفت کارخانه‌های روسیه حدود ۴ میلیون تن فولاد را به کشور‌های شرق هدایت کنند، اما اکنون این استراتژی ۷ میلیون تن است.

علاوه بر پایان حضور روسیه در برخی بازارها، بسته‌های تحریمی بیشتر فعالیت‌های تجاری تولیدکنندگان فولاد روسیه را به‌ویژه از نظر تامین مالی، پرداخت، بیمه و تدارکات چالش برانگیزتر کرده است.

در عین حال، روبل قوی از فعالیت صادرات حمایت نمی‌کرد. یکی دیگر از عوامل منفی برای روسیه این است که به دلیل خطرات ناشی از تحریم، مجبور است با تخفیف زیادی به سطح بازار بفروشد.

به طور کلی، اعتقاد بر این است که تحریم‌ها علیه روسیه برای سال‌های زیادی باقی خواهد ماند و بنابراین عملیات صادراتی آن محدود باقی می‌ماند در حالی که تولید آن ممکن است تحت تأثیر برخی کمبود فناوری‌ها از نظر خدمات و نوسازی قرار گیرد.

پیش‌بینی می‌شود که تولید و صادرات فولاد روسیه در سال‌های آینده به کاهش ادامه دهد. منابع تخمین می‌زنند که در سال ۲۰۲۲، تولید ممکن است ۱۶٫۴ درصد کاهش یابد و این یک تخمین متوسط است.

یک تاجر گفت: “آن‌ها ممکن است ۲۵ تا ۳۰ درصد ضرر کنند. ” در مورد مصرف و صادرات نیز خوش بینانه‌ترین انتظار کاهش ۱۳٫۸ درصدی و ۱۵٫۹ درصدی است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده