تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۷۰۴۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد:

برجام معجزه نمی‌کند، اما تجارت ایران را رشد می‌دهد/ ارز صادراتی در دسترس می‌شود؟

‌می‌متالز - بر اساس گفته مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با حذف واسطه‌ها، هزینه تمام‌شده شرکت‌های صادرکننده فولادی نظیر فولاد خوزستان، کاوه جنوب، فولاد هرمزگان و... کاهش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، وحید یعقوبی در رابطه با تأثیر توافقات برجام در حوزه فولاد بیان کرد: صنعت فولاد توانسته با وجود تحریم و مشکلات پیش‌روی آن، رشد تولید و صادرات خود را ادامه دهد؛ اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد، قطعا هزینه‌های ناشی از تحریم و دور زدن آن به خصوص در بخش صادرات کاهش می‌یابد، در این صورت کشور برای فروش محصولات نیازمند واسطه نیست و هزینه‌ای که به جیب دلالان می‌رفت، قطع خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر مثبت توافقات در مبادلات بانکی اضافه کرد: با حذف واسطه‌ها، هزینه تمام‌شده شرکت‌های صادرکننده فولادی نظیر فولاد خوزستان، کاوه جنوب، فولاد هرمزگان و… کاهش می‌یابد. ضمن اینکه در صورت به توافق رسیدن مذاکرات، بحث صادرات، بازاریابی صادراتی و نقل و انتقال پول در مبادلات بانکی که از مهم‌ترین ارکان اصلی اقتصاد کشور است، آسوده خواهد شد. در نتیجه این عملکردها، ایران می‌تواند با قیمت‌های نزدیک به قیمت جهانی فولاد خود را صادر کند، در واقع برجام از جهات مختلفی برای اقتصاد کشور به خصوص فولاد، نتایج مثبتی به همراه دارد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهارداشت: از سوی دیگر، در صورت توافق برجام، بحث واردات نیز در این حوزه تقویت می‌شود؛ به گونه‌ای که شرکت‌هایی مانند ذوب‌آهن اصفهان که نیازمند مواد اولیه به خصوص سنگ‌آهن هستند، با افت قیمت دلار در کوتاه مدت می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را با قیمت به صرفه تهیه کنند. در این راستا می‌توان گفت هزینه تمام‌شده واردات در شرکت‌ها کاهش یافته و منابع بیشتری دریافت خواهند کرد. در نهایت تولید محصولات فولادی رشد کرده و در کل امضای برجام به نفع اقتصاد و صنعت فولاد کشور تمام می‌شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده