تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۴۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۷۰۷۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان جزئیات برنامه تحول در ساخت و ساز را اعلام کرد

۱۲ محصول جدید در سبد «ذوب‌ آهن»

۱۲ محصول جدید در سبد «ذوب‌ آهن»
‌می‌متالز - نشست خبری شرکت ذوب آهن اصفهان با محوریت نقش شرکت ذوب آهن اصفهان در استحکام و ایمنی ساختمان‌ها و افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه‌ها با رویکرد ملی نهضت ملی مسکن، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران برگزار شد.

ذوب آهن ۶۶‌درصد تیرآهن کشور را تولید می‌کند

به گزارش می‌متالز، ایرج رخصتی اقتصاد مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار که شرکت ذوب آهن از نظر کمی و کیفی چه نقشی در طرح نهضت ملی مسکن دارد، گفت: در تاریخچه شرکت ذوب آهن، شاهد تغییرات اساسی در این شرکت به ویژه پس از انقلاب بوده ایم. روزی که ذوب آهن ۵۰۰‌هزار تن محصولات فولادی با تنوع بسیار داشت، در حالی که امروز این شرکت افزون بر ۵۳ نوع محصول فولادی دارد. اکثر محصولات فولادی ساختمانی در سبد تولیدی ذوب آهن موجود است. ۶۶‌درصد تولید تیرآهن در کشور متعلق به ذوب آهن است و قصد داریم به سمت تولید انواع تیرآهن‌هایی پیش برویم که صد‌درصد متعلق به ذوب‌آهن باشد که می‌تواند تحول اساسی در زمان، قیمت و وزن ساخت‌وساز ایجاد کند که با افتخار این مسیر را دنبال می‌کنیم.

رخصتی درباره استاندارد و کیفیت محصولات فولادی در ساختمان سازی عنوان کرد: در حال حاضر استاندارد‌هایی که در زمینه ساخت‌وساز در کشور وجود دارد، استاندارد‌های قوی به شمار می‌رود، بدون شک اداره استاندارد در این زمینه نظارت کافی را دارد. شرکت ذوب آهن روی کیفیت محصولات خود تا این لحظه به هیچ عنوان کوتاه نیامده است. این میراث اخلاقی از گذشته تاکنون به ذوب‌آهن رسیده و هم اکنون امانتی است که باید به آیندگان بدهیم. کیفیت در ذوب آهن با تولد این شرکت متولد شده و یک کارخانه به شدت کیفیت محور است. جامعه مهندسان اگر عنوان می‌کنند که با اطمینان بسازیم، این اطمینان ساختن در فرآیند تولید ذوب آهن نهادینه شده است. به نظر ما کیفیت محصولات فولادی ساختمان سازی قابل معامله با هیچ چیز نیست، از این رو مدیریت کیفیت در ذوب آهن یک واحد بسیار و مستقل است.

وی در ادامه عنوان کرد: ذوب‌آهن استراتژی تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را در برنامه‌های خود تعریف کرده است. تمام تلاش ما بر این اساس است که این محصولات را با کیفیت بالاتر تولید کنیم. هم اکنون تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در کشور تقریبا به بلوغ رسیده است. ما در ذوب‌آهن تیرآهن بال پهن تولید می‌کنیم و معتقدیم که بر اساس معماری‌های جدید در دنیا باید بتوانیم محصولات جدید تولید کرد. از این رو باید به سمت تولید فولاد‌های خاص پیش برویم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با تاکید بر این موضوع که ماموریت ذوب‌آهن ایجاد تحول در ساخت وساز کشور است، عنوان کرد: ۱۲ محصول جدید ظرف ۶ ماه گذشته به سبد محصولات ذوب آهن افزوده شده است.

نقش ذوب آهن در قیمت تمام شده مسکن

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که برای نهضت ملی مسکن و در راستای ساخت یک‌میلیون ساختمان در سال آیا ذوب‌آهن از سوی دولت یا سایر ارگان‌ها تقاضایی داشته است، عنوان کرد: انبوه سازان متعددی برای این طرح ساخت مسکن به ما مراجعه کرده اند و از ما محصول می‌گیرند. سبد ذوب آهن را به گونه‌ای تعریف کرده ایم که محصول از کارخانه به پروژه برسد. یعنی اگر در هر پروژه‌ای هر سایزی از مقاطع موردنیاز بود، عینا می‌توانند همان محصول را بدون واسطه از ما دریافت کنند که با قیمت کمتر از بازار به دست آن‌ها خواهد رسید. این حرکت می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد. عرضه محصولات در یک بستر منطقی و موردنیاز پروژه است. موضوع دیگر آن است که محصولات ما تنوع لازم را دارد. درباره این موضوع که دولت به ما مراجعه کند، باید عنوان کرد دولت در این میان نقش حاکمیتی دارد که در این راستا انبوه سازان از زیرمجموعه‌های دولت می‌توانند به ما مراجعه کنند. ذوب‌آهن با مجموعه‌های مهندسی و معاونان ساخت‌وساز در وزارت مسکن و... در ارتباط هستند تا بتوانند این مسیر را تسهیل کنند. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که هر مجموعه‌ای نیاز به سبد اختصاصی محصولات فولادی ساخت‌وساز دارد، می‌توانیم این سبد را تولید و با کیفیت بالا و در کوتاه‌ترین زمان در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.

محصولات فولادی باید در بستر بازار قیمت‌گذاری شوند

رخصتی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به قیمت سنگ آهن و زغال‌سنگ برنامه ریزی ذوب‌آهن چیست، عنوان کرد: در زمینه مواد اولیه و تامین سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در کشور با محدودیت‌هایی روبه رو هستیم. قیمت زغال‌سنگ طی هفته گذشته روند کاهشی داشته است، اما به طور کلی میانگین قیمت دو محصول برای ذوب آهن قیمت بالایی است. قیمت مواد اولیه اگر روند کاهشی داشته باشند، باید یک دوره سه ماهه را پشت سر بگذارد تا قیمت محصول نهایی خود را با قیمت مواد اولیه تطبیق بدهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه قیمت مواد محصولات فولادی باید عنوان کرد که قیمت ورودی مواد نیاز به مدیریت بیشتری دارد، این در حالی است که قیمت خروجی محصولات فولادی به شدت مدیریت و کنترل می‌شود و ما نیز تمکین می‌کنیم، اما امیدواریم این زنجیره در مسیر منطقی خود قرار بگیرد، نباید قیمت مواد ورودی را رها کنیم، اما قیمت خروجی را سختگیرانه قیمت‌گذاری کنیم تا قیمت بالا و پایین نشود. این در حالی است که اقتصاد هوشمند یک اقتصاد رقابتی است که قیمت‌ها در بستر عرضه و تقاضا و کیفیت شکل می‌گیرند و چندان نمی‌توان در این اقتصاد به شکل دستوری پیش رفت. قیمت محصولات فولادی هم اکنون در کف قیمت خود قرار دارد.

ذوب آهن نگاه کاسب‌کارانه به بازار ندارد

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه افزود: ما آمادگی داریم که هر نقطه‌ای از ایران نیاز به مقاطع فولادی باشد، تولید کنیم. ذوب آهن صرفا نگاه کاسب‌کارانه به بازار ندارد، هرچند که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم. رخصتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات فولادی ذوب آهن درجه ۱و۲ دارد و تفاوت آن‌ها در چیست، گفت: در زمینه استاندارد بودن محصولات باید گفت که استاندارد دارای یک کفی است که پایین‌تر از آن را نباید تولید کرد، اما بالاتر از آن استاندارد را می‌توان تولید کرد. زمانی عنوان می‌کنیم که ذوب آهن درجه ۲ ندارد، به این معناست که بازه استاندارد را رعایت کرده است. ما اجازه نمی‌دهیم که محصولی از ذوب‌آهن وارد بازار شود که اسم درجه ۲ داشته باشد. در حقیقت درجه بندی ۱ و ۲ مربوط به طول و اندازه یک محصول است نه کیفیت آن.

صادرات ۴۰‌درصد محصولات ذوب‌آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین با اشاره به محصولات ذوب آهن عنوان کرد: حدود ۴۰‌درصد محصولات ذوب آهن صادر می‌شود. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که صادرات ذوب آهن صرفا در جهت ارزآوری نیست، همین صادرات صرف هزینه واردات کک و زغال‌سنگ می‌شود. اگر ۷۰۰‌میلیون دلار صادرات داریم، همین اندازه نیز واردات انجام می‌دهیم.

هوشمندسازی متمرکز در ذوب آهن

رخصتی همچنین با اشاره به فناوری ذوب آهن عنوان کرد: تمام فناوری در ذوب آهن به طور کلی تغییر کرده و هم اکنون بالاترین سطح از فناوری در ذوب آهن به کار گرفته شده است. در حال حاضر ذوب آهن با فناوری هوشمند دنیا کار می‌کند و در این هوشمندسازی متمرکز شده و در این راستا سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین ۸۵‌درصد قطعات موردنیاز در ذوب آهن در این کارخانه تولید می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نیروی انسانی ذوب آهن یادآور شد: حدود ۲۰‌هزار نفر در ذوب‌آهن شاغل هستند، برخی پشتیبان تولید هستند. حدود هزار نفر ۲۴۰ مگاوات برق تولید می‌کنند، از این رو به سیستم برق ذوب آهن اطمینان داریم. حدود ۷ تا ۸‌هزار نفر در خط تولید مشغول به کار هستند. بقیه نیرو‌ها در بخش پشتیبانی تولید مشغول به کار هستند. در حقیقت ذوب‌آهن یک بنگاه اقتصادی است که صنعت داری می‌کند نه کارخانه داری.

بزرگ‌ترین عرصه ریشه دار دنیا در ذوب آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین با اشاره به فعالیت‌های ذوب‌آهن در راستای محیط‌زیست عنوان کرد: ذوب‌آهن هیچ مازوتی استفاده نمی‌کند. از اوایل دهه ۸۰ در ذوب‌آهن پیوست محیط‌زیستی پیدا کرد و ظرف سه سال گذشته ۳۸ پروژه جدید به سازمان محیط‌زیست اصفهان ارسال شد و برنامه زمان‌بندی برای آن نوشته شد. حدود ۱۵ تا ۱۷ پروژه تحویل شد و بقیه پروژه‌ها در دست بررسی است. ما در ذوب آهن محیط‌زیست را میراث گذشتگان نمی‌دانیم، اما در عوض آن را سهم آیندگان می‌دانیم. نباید به محیط‌زیست کاسب‌کارانه نگاه شود. درآمد یک کارخانه در وهله نخست باید صرف حفاظت از محیط‌زیست شود که ذوب آهن در این راستا اقدامات اساسی انجام داده است. رخصتی ادامه داد: بزرگ‌ترین عرصه ریشه دار دنیا در ذوب‌آهن است که شامل ۱۶۴۲۰ هکتار عرصه ریشه دار است. فنس تولید ذوب آهن ۷۸۰ هکتار است که بر اساس قوانین باید ۲۰۰ هکتار عرصه ریشه دار داشته باشد. در حالی که ۸۲ برابر استاندارد تعریف شده در کشور عرصه ریشه دار دارد. ۱۵۰‌میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. ۱۴۵۰۰ هکتار آن دیم است و به تدریج کاشته شده که نیاز به آب چندانی ندارد و با اقیلم آنجا سازگار است. ۲‌هزارهکتار آبیاری می‌شود که ۲۰۰ هکتار آن آبیاری قطره‌ای است.

وی همچنین افزود: ۲۵ سال پیش ذوب‌آهن برای تولید هر تن چدن بین ۲۰ تا ۲۵ مترمکعب آب مصرف می‌کرد، هم اکنون آن را به زیر ۴ مترمکعب رسانده است. این برکت آب چرخانی در ذوب آهن است. همچنین در زمینه پساب ۲‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده