به گزارش میمتالز، منصور یزدی زاده درباره دامپینگی که کشورهای روسیه (۴۰ درصد تخفیف)، ترکیه و هند در بازار جهانی فولاد به راه انداختهاند، گفت: هنگامی رقابتهای منفی و دامپینگ شکل میگیرد که وضعیت مطلوبی بر بازار جهانی حاکم نباشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازار داخلی در این وضعیت پیش آمده، تصریح کرد: صرفا بازار داخلی متاثر از تحولات بازار جهانی نیست و مولفههای بسیاری بر آن تاثیرگذار است.
رئیس هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان توضیح داد: اکنون در وضعیت مازاد تولید قرار داریم که در این حالت، باید قسمتی از محصولات را صادر کنیم. در این راستا، اگر قیمتهای جهانی مطلوب باشد، تمام مازاد کالا از کشور خارج میشود، ضمن اینکه در این موقعیت دولت هم باید وارد عرصه شود تا از کمبود محصولات در داخل کشور جلوگیری کند.
یزدی زاده در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت عدم وجود قیمت مطلوب در بازار جهانی، اضافه محصولات تولید شده در داخل کشور جمع میشود.
وی با بیان اینکه محصولات داخلی باید به اندازه کافی برای مصرف وجود داشته باشد که این امر، متاثر از قیمت محصولاتی است که در بورس کالا مورد معامله قرار میگیرد، اظهارداشت: علاوه بر این، قیمتهای داخلی تحت تاثیر قیمت بازار جهانی است، در نتیجه، شاید پیش از آن که بازار داخلی تحت الشعاع بازارهای جهانی قرار بگیرد، نشات گرفته از مصرف و تقاضا و همچنین تحرکات داخلی است که از مجموع سیاستهای دولت شامل ساختوسازهای زیر بنایی و فراهم کردن زیرساختهایی از جمله ساخت مسکن برآمده است.
این کارشناس حوزه فولاد در پایان عنوان کرد که مجموع این عوامل در کنار هم میتواند بر تداوم حرکت تولیدکنندگان تاثیر مثبتی بگذارد، اما در غیر این صورت، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان فراهم میکند.
دامپینگ (به انگلیسی: dumping)، به بازارشکنی یا قیمتشکنی در بازار گفته میشود. به عبارت دیگر، دامپینگ، فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینههای تمام شده یا به عبارتی دیگر، فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی است.
منبع: فولادبان