به گزارش میمتالز، مهرداد تولائیان در این نشست گفت: پروژه تعویض بالکهای بخش فولادسازی ذوب آهن برای اولین بار در کشور و با تکیه بر دانش و توانمندی کارکنان بخشهای مختلف کارخانه در دستور اجرا قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه پروژه مذکور هشت بخش دارد و نشست امروز مربوط به بخش شماره یک است و تجربیات حاصل از آن در مراحل بعدی نقش بسزایی دارد، افزود: پروژه تعویض بالکهای بخش فولادسازی که از شنبه پنجم شهریورماه آغاز میشود، به صورت مستقیم بر خط تولید تاثیر گذار است و به دلیل گسترگی و احجام آن ممکن است نکات غیرقابل پیش بینی داشته باشد و لذا از همکاران بخشهای مختلف کارخانه درخواست دارم تا انتهای این پروژه با معاونت بهره برداری همکاری لازم را داشته باشند تا این فرایند بدون حادثه و با کیفیت کامل به پایان برسد.
سیاوش خواجوی مدیربخش فولادسازی ذوب آهن نیز در ادامه گفت: با تغییر در ظرفیت کنورتورها و احداث ایستگاههای جدید ریخته گری در بخش فولادسازی، ظرفیت تولید کارخانه افزایش پیدا کرد که این موضوع بارگذاری و تردد بار بیشتر بر روی بالکها و سازههای بخش را در پی داشت و به مرور زمان اشکالاتی ایجاد شد و لذا تعویض بالکها در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این پروژه تعویض بخشهای مختلفی از کارخانه را تحت تاثیر قرار میدهد، خاطر نشان کرد: طبق گراف زمان بندی ۲۶ روزه در نظر است این پروژه با همکاری شرکت توسعه و عمران لنجان به عنوان پیمانکار انجام شود.
مدیر بخش فولادسازی شرکت اظهار داشت: در فاز اول این پروژه تعویض بالکها مقرر است، بالکهای سمت راست در قسمت شمال کارگاه و به طول ۴۸ متر تا ابتدای ایستگاه ریخته گری شماره شش تعویض میشوند.
محمدرضا یزدان پناه مدیر برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات نت مکانیک شرکت نیز اضافه کرد: قدیمیترین بالکهای زیر جرثقیلهای مذاب بر بخش فولادسازی در ۱۴ دهانه با طولهای ۱۲ و ۲۴ متری در سال ۱۹۶۹ نصب شده اند که بعد از ۵۳ سال کار متوالی قرار است توسط پرسنل مدیریت مهندسی نت و پیمانکار عملیات نگهداری و تعمیرات بخشهای تولیدی (شرکت توسعه صنعت لنجان) تعویض میشوند و با توجه به بیش از نیم قرن کار مستمر جرثقیلهای مذاب بر و از طرف دیگر اجرای پروژه فوق در زمان تولید بخش فولادسازی و نیز صعوبت عملیات مونتاژ در ارتفاع ۳۵ متری، یکی از پروژههای کم نظیر و بی سابقه در سطح کشور محسوب میشود.
وی بیان کرد: این پروژه طی هشت فاز اجرا میشود که به امید خدا اولین فاز آن در تاریخ ۵ شهریور ماه، مشتمل بر تعویض ۷ عدد بالک با طولهای ۱۲ متر ۲۴ متر در سمت شمال سالن ریخته گری مداوم و در دو محور ۱۹و ۲۴ بطور همزمان و در مدت زمان ۲۶ شبانه روز انجام خواهد شد.
مدیر برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات نت مکانیک شرکت خاطر نشان کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری کار مطالعه نقشهها و تجهیز کارگاه و عملیات مقدماتی جهت ساخت و نصب سازههای تقویتی مورد نیاز شروع گردیده است و فاز بعدی یعنی عملیات دمونتاژ بالکهای قدیم، هفته آینده و با استقرار دو جرثقیل ۱۲۰ تنی استیجاری شروع میشود.
شایان ذکر است در این نشست هماهنگی، مدیران و مسوولین بخشهای مختلف در خصوص کم و کیف اجرای این پروژه تعمیراتی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
منبع: ذوب آهن اصفهان