تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۷۰۵۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تفاهم نامه اتاق‌های بازرگانی ایران و موریس

‌می‌متالز - اتاق بازرگانی ایران تفاهم‌نامه جدیدی امضا کرد. با به وجود آمدن شرایط جدید در جهان پیامد جنگ اوکراین و بالا گرفتن تنش میان ایالات متحده و چین، برخی از اتحاد‌های کهنه در معرض تهدید و شماری از ائتلاف‌های بالقوه در حال شکل گیری هستند.

به گزارش می‌متالز، شاید یکی از مهم‌ترین تحولات مربوط به کشور‌های آفریقایی باشد که در این مدت، هم میزبان وزیرخارجه روسیه، سرگئی لاوروف بودند و هم در روز‌های آینده وزارت خارجه ایالات متحده را ملاقات می‌کنند که با اعلام رسمی سیاست جدید این کشور در قبال آفریقا به شماری از کشور‌های این منطقه سفر می‌کند. ایران نیز اکنون میزبان هیات تجاری یکی از کشور‌های آفریقایی است که از موریس برای مذاکرات تجاری به ایران آمده اند و از جمله نتایج آن تاکنون تفاهم نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی موریس امضا شد.

در اولین همایش تجاری ایران و موریس که در اتاق ایران برگزار شد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، معصومی فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه، قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه تجارت، کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس، یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی این کشور، دیلام معاون وزیر خارجه موریس و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند. در این جلسه راهکار‌های توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور و موانع موجود بررسی و تفاهم نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی موریس امضا شد.

رئیس اتاق ایران در این همایش با تاکید بر اینکه دولت و اتاق ایران تاکید راهبردی بر گسترش روابط اقتصادی با کشور‌های آفریقایی دارند، گفت: «ما مصمم هستیم که مسیر دست یابی به بازار ۲/ ۱میلیارد نفری آفریقا برای تجار کشورمان را هموار کنیم.»

به گفته غلامحسین شافعی، یکی از ظرفیت‌های مهم جمهوری موریس، عضویت در اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند با ۲۳ کشور عضو است که در یکی از حیاتی‌ترین نقاط ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته و دارای اقتصادی‌های پیشرو و رو به رشد است که «این امر می‌تواند به توسعه همکاری‌های ایران با موریس و دیگر کشور‌های عضو این اتحادیه منجر شود.»

وی همچنین گفت: «موقعیت ممتاز، راهبردی و ژئوپلیتیک ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار ۴۰۰میلیونی کشور‌های منطقه حتما فرصت مناسبی برای تجار و شرکت‌های تجاری موریس در تجارت با ایران خواهد بود.»

رئیس اتاق ایران، موریس را دروازه اقتصادی قاره آفریقا دانست و گفت: گردشگری، خدمات بانکی و بیمه و حمل ونقل دریایی از مهم‌ترین پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور است. موریس هرسال بالغ بر یک‌میلیارد دلار سوخت و فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کند که این امر نیز زمینه دیگری برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد کرد.

شافعی با اشاره به سرانه بیش از ۷‌هزار دلاری تولید ناخالص داخلی موریس گفت: «امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های موریس در توسعه گردشگری، تامین کالا‌های مصرفی، حمل ونقل و بانک و بیمه استفاده کنیم.»

رئیس اتاق ایران، مشکلات تجارت دو طرف را برشمرد و افزود: عدم‌شناخت طرف‌های تجاری دو طرف از یکدیگر، مشکلات حمل ونقل و نبود خط کشتیرانی به‌ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موریس، نبود روابط پولی و بانکی و برگزار نشدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، مهم‌ترین موانع پیش‌روی توسعه روابط تجاری ایران و موریس هستند که باید با همکاری دولت‌های دو کشور و همراهی بخش‌های خصوصی رفع شوند.

در ادامه این نشست، کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس با تاکید بر علاقه‌مندی موریس برای افزایش سطح روابط تجاری با ایران گفت: «موریس مقصد سرمایه‌گذاری خیلی خوبی برای کشور‌های دنیاست و در حال حاضر ما شرکای تجاری از آمریکا، اروپا، چین، هند و... در این کشور داریم و مایل به همکاری‌های بیشتر با یاران نیز هستیم.»

او افزود: هر تولیدکننده‌ای می‌تواند جنس تولیدشده خود با نشان «ساخت موریس» را به همه جای دنیا از جمله آمریکا صادر کند. به گفته کریشنا، «خوشبختانه از دو ماه پیش لغو ویزا برای ایران از سوی دولت موریس اجرایی شد؛ چرا که مایل به گسترش همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی هستیم.»

رئیس سازمان توسعه تجارت موریس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰۰محصول در موریس تولید و به ۱۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود، گفت: علاقه‌مندیم وارد بازار ایران شویم. از منسوجات تا جواهرات و تجهیزات پزشکی محصولات متنوعی هستند که برای ایرانی‌ها جذاب خواهند بود. همچنین نیازمند واردات نفت و گاز هستیم و این روابط می‌تواند برد-برد باشد.

پس از او رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با اشاره به امکانات بسیار خوب موریس برای واردات، صادرات و سرمایه‌گذاری گفت: «ایران هم موقعیت‌های خوبی به‌ویژه در زمینه گردشگری دارد. ما دهمین کشور در زمینه گردشگری اکوسیستم و هفتمین کشور در زمینه گردشگری میراث فرهنگی در دنیا هستیم، بنابراین ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در این زمینه میان دو کشور وجود دارد.»

مسعود برهمن افزود: «با وجود این، تجارت با آفریقا و به‌ویژه با موریس به دلیل وجود مشکلات حمل ونقل، مسائل پولی و بانکی و عدم‌تشکیل اتاق مشترک میان دو کشور در توسعه روابط مشکل ساز شده است.» به گفته وی، «اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا تا زمان حل مسائل مالی و پولی، طرح تجارت متقابل را تهیه کرده که امیدوارم در این نشست مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شود.»

در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق بازرگانی موریس با برشمردن مزایای تجاری گفت: «می توانیم تسهیل کننده مناسبی برای تجار به‌منظور توسعه تجارت با کشور‌های آفریقایی باشیم.» یوسف اسماعیل با اشاره به اینکه در پنج‌سال گذشته تنها ۵۰۰‌هزار دلار از موریس به ایران صادرات انجام شده و میزان واردات از ایران نیز از ۳۰۰‌هزار دلار فراتر نرفته است، ادامه داد: «ما می‌خواهیم این روند را تغییر دهیم، بنابراین با یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های تجاری خود به ایران سفر کرده ایم.» او حوزه‌های نفت و گاز، فرهنگ و گردشگری را از جمله حوزه‌های مستعد برای همکاری‌های دو کشور برشمرد و گفت: «بخش‌های خصوصی دو کشور باید از این فرصت‌ها استفاده کنند. ما در اتاق بازرگانی موریس قول می‌دهیم تا دشواری‌ها را برطرف کنیم.»

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده