تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۷۰۵۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
با بالاترین ضریب ایمنی و کیفی صورت گرفت؛

پایان موفقیت‌آمیز تعمیرات سالانه واحد ورق رنگی فولاد مبارکه

‌می‌متالز - تعمیرات سالانه واحد ورق رنگی ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه در مدت‌زمان برنامه‌ریزی‌شده و با بالاترین ضریب ایمنی و کیفی با موفقیت به پایان رسید تا این خط تولید با چابکی هرچه‌تمام‌تر نسبت به تولید سفارش‌های مشتریان این قبیل محصولات اقدام کند.

به گزارش می‌متالز، تعمیرات سالانه واحد ورق رنگی ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه در مدت‌زمان برنامه‌ریزی‌شده و با بالاترین ضریب ایمنی و کیفی با موفقیت به پایان رسید تا این خط تولید با چابکی هرچه‌تمام‌تر نسبت به تولید سفارش‌های مشتریان این قبیل محصولات اقدام کند.

محسن زارع، مدیر محصولات پوشش‌دار نورد سرد این خبر را اعلام کرد و گفت: شات‌دان سالانه واحد ورق رنگی از ابتدای مردادماه به مدت ۱۰ روز و در جریان اجرای پروژه توسعه ۲۲۰ روزه واحد گالوانیزه با همکاری شرکت طرف قرارداد انجام شد.

وی از تعویض سیستم درایو‌ها و اتوماسیون صنعتی سطوح مختلف خط گالوانیزه در این فرصت به‌عنوان از دیگر دستاورد‌های این پروژه یاد و در خصوص کاربرد ورق‌های رنگی تصریح کرد: استفاده از ورق‌های رنگی در صنعت ساختمانی حدود ۶۴ در صد، لوازم‌خانگی ۹ درصد، صنعت اتومبیل حدود ۶ درصد و ۲۱ درصد مربوط به سایر کاربردهاست.

یدالله کوهی رئیس واحد ورق رنگی نیز گفت: خط تولید ورق رنگی برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن کلاف رنگی پیش‌بینی شده است. محصول این خط به‌صورت کلاف فولادی و رنگ‌شده با گرید‌های ساختمانی و لوازم‌خانگی به بازار عرضه می‌گردد. این خط توانایی دارد ورق را به‌صورت کلاف که دارای مشخصات خاصی است با گذراندن از مراحل و قسمت‌های مختلف ازجمله قسمت‌های تمیزکاری ورق با محلولِ بازی، کروماته کردن، اعمال رنگ کوره مخصوص بعد از قسمت اعمال رنگ، به روش Application roll در قالب ورق یک طرف رنگی یا دو طرف رنگی به‌صورت محصول قابل‌فروش وارد بازار مصرف کند.

وی افزود: ضخامت رنگ ایجادشده بستگی به فرایند نوع پوشش و نوع رنگ اعمالی دارد و لایه‌های مختلف ورق رنگی به این صورت است: لایه رنگ اولیه (پرایمر) به ضخامت ۴ تا ۵ میکرون؛ لایه رنگ رویه به ضخامت ۱۵ تا ۲۵ میکرون (به‌جز رنگ‌های PVC)؛ لایه رنگ پشت ورق به ضخامت ۵ تا ۱۲ میکرون.

رئیس واحد ورق رنگی در ادامه افزود: با انجام این شات‌دان مشکلاتی از قبیل خرابی غلتک‌های ماشین‌های رنگ و شکستگی‌های شافت این غلتک‌ها و مشکلات مربوط به بالانس نبودن غلتک‌های ماشین‌های اعمال رنگ و قسمت کروماته رفع شد و از این پس، شاهد کاهش توقفات اضطراری و افزایش کیفیت خواهیم بود. همچنین فعالیت‌های اصلی نصب و تجهیزات سیستم جدید آشکارکننده حد پایین انفجار (L.E.L) به‌صورت اندازه‌گیری آنلاین در واحد نصب گردید و با اتمام این پروژه نقاط اصلی خط به‌صورت آنلاین اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس استاندارد آلارم صادر می‌گردد.

فرید آدینه سرپرست تولید واحد گالوانیزه و رنگی هم در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اهمیت تولید کمی و کیفی لوازم‌خانگی عنوان کرد: از سال‌های گذشته تاکنون با توجه به تولید بالغ‌بر ۱۴ هزار تن ورق رنگی مخصوص لوازم‌خانگی در راستای بومی ساختن فیلم محافظ با همکاری تأمین‌کنندگان داخلی و همچنین بومی‌سازی رنگ مخصوص لوازم‌خانگی با همکاری فوق‌العاده شرکت توکارنگ قدم برداشتیم و در این مسیر با توجه به تمام کاستی‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی خط و ریکویلینگ خاص لوازم‌خانگی (خط برش شیت و خط اسلیتر) بتوان کیفیت این محصول را بهبود بخشید.

در ادامه افشین نادری مهر، سرپرست تعمیرات گالوانیزه و رنگی، با اشاره به حساسیت تولیدات ورق رنگی افزود: در راستای افزایش بهره‌وری و انجام به‌موقع فعالیت‌ها قبل از شروع شات‌دان، جلسات مشترک با واحد‌های مرتبط ازجمله دفتر فنی تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی و پیمانکار مربوطه برگزار شد و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و هم‌زمان با توقف خط گالوانیزه، شات‌دان سالانه ده‌روزه از ابتدای مردادماه صورت گرفت و با حدود ۴ هزار نفر ساعت اقدامات ذیل طبق برنامه انجام شد: انجام فعالیت‌های تعمیراتی برق و اتوماسیون و مکانیک؛ تعویض بیش از ۳۰ عدد غلتک؛ دمونتاژ و مونتاژ هر ۳ مندریل خط؛ دمونتاژ کامل ماشین‌های رنگ جهت سرویس و مونتاژ آن‌ها؛ سرویس کامل و قسمت کروماته؛ تعویض قسمت‌های تخریب‌شده تانک‌های تمیزکاری ورق؛ نصب قسمتی از سیستم L.E.L سنج جدید (LOWER EXPLOSIVE LIMIT)؛ انجام استاندارد‌های سالانه برق و ابزار دقیق، مکانیک و تولید (بیش از حدود ۱۶۰۰ نفر ساعت).

در خاتمه رئیس واحد ورق رنگی از حمایت‌های مدیر ناحیه نورد سرد و مدیر محصولات پوشش‌دار، همچنین از تلاش همه همکاران خصوصا دفتر فنی تولید و تعمیرات، سرپرستان کارشناسان، تکنسین‌ها، فورمن‌ها و تمامی کارکنان تولید و تعمیرات واحد ورق رنگی و همچنین از همکاران تعمیرات مرکزی و پیمانکار‌های ساعی تشکر و قدردانی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده