تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۰۷۴۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو‌های خارجی وارد بازار ایران می‌شوند؟ / دولت در دو راهی واردات خودرو و دارو!

خودرو‌های خارجی وارد بازار ایران می‌شوند؟ / دولت در دو راهی واردات خودرو و دارو!
‌می‌متالز - از ابتدای سال وزارت صمت در نظر دارد تا آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین کند. اما مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، می‌گوید: اکنون منابع ارزی به حدی محدود است که دولت بین واردات خودرو و تأمین داروی بیماران سرطانی یکی را باید انتخاب کند.

به گزارش می‌متالز، واردات خودرو از جمله موضوعاتی است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ در مجلس و دولت مطرح شد. در حال حاضر واردات خودرو معطل تصمیم وزارت صمت است. این وزارت‌نامه باید آیین‌نامه نهایی را تدوین کند تا امکان واردات خودرو فراهم شود. اما اکنون در آستانه ورود به ششمین ماه سال هستیم، هنوز نه خبری از واردات خودروست و نه خبری از تدوین آیین‌نامه آن.

حتی روز گذشته نصرا… پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، آب پاکی را روی دست مردم و فعالان بازار و صنایع ریخت و اعلام کرد: مطرح‌شدن موضوع واردات خودرو صرفاً برای تلنگرزدن به خودروسازان داخلی بود.

پیش‌تر نیز رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، گفته بود که آیین‌نامه واردات خودرو تا خرداد ۱۴۰۱ تصویب می‌شود و تا سه ماه پس از آن واردات خودرو به انجام می‌رسد. مشابه این خبر را منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت هم اعلام کرد. اما آیا واقعاً قرار است خودرو‌های خارجی وارد بازار ایران شوند؟

محدودیت ارزی برای واردات خودرو

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: در حال حاضر سیاست‌گذار ارز محدودی در اختیار دارد و با صرفه‌جویی این منابع را مصرف می‌کند. به همین دلیل ارز کشور به واردات کالا‌های ضروری‌تر تخصیص می‌یابد.

مجیدرضا حریری بیان کرد: ارز به حدی غیرقابل دسترس است که دولت باید بین نیاز بیمار سرطانی و واردات خودرو یکی را انتخاب کند. البته انحصار خودروسازی داخلی به زیان مردم است. حتما باید اجازه دهیم که واردات صورت گیرد، اما لازم است هر تغییری در این سیاست‌ها به‌روشنی صورت گیرد.

او در رابطه با واردات خودرو‌های اقتصادی توضیح داد: آیا وزارت صمت می‌تواند برای خودرو‌های زیر ۲۰ هزار دلار آیین‌نامه صادر کند؟ این پول برای خرید چه نوع خودرو‌هایی مناسب است؟ ما باید یک سبد سیاست‌گذاری داشته باشیم. از سوی دیگر باید دید که تولید خودرو‌های داخلی چقدر ارزبر است؟

رانت جدید برای خودروسازان

حریری درباره واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی نیز تشریح کرد: نباید بگوییم فقط خودروسازان داخلی می‌توانند محصولات خارجی را وارد کنند و آن هم خودرو‌های زیر ۲۰ هزار دلار. این هم یک رانت جدید است. واردات یا باید برای همه آزاد شود یا برای همه محدود.

بر اساس این گزارش آخرین اخبار رسمی از موضوع واردات خودرو به اظهارات رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مربوط می‌شود. هنوز مشخص نیست که این اظهارات تصمیم مجلس است یا موضوع شخصی مجلس.

اما با توجه به یک بام و دو هوای وزارت صمت و تعلل دولت در این زمینه اگر موضوع را کان‌لم‌یکن ندانیم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت حداقل تا زمستان باید منتظر تصمیمات جدید باشیم. چراکه اخیراً نیز بانک مرکزی مخالفت خود را با تخصیص ارز به این نوع واردات نشان داد. گویا موضوع خرید خودرو‌های خارجی هم قرار است شبیه به ماجرای اخبار برجام شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت