تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۵۶۲
کد خبر: ۲۷۱۰۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پشت پرده قاچاق سنگ طلا چه کسانی هستند؟ / طلا‌هایی که در روز روشن با پالان‌ها قاچاق می‌شوند!

‌می‌متالز - قاطر‌ها و الاغ‌ها و موتورسیکلت‌ها هم با تمام توان کار می‌کنند، پالان هایشان وا رفته، اما بهترین گزینه برای انتقال خاک معدن هستند؛ که از دید خیلی‌ها باید پنهان بماند اینجا معدن طلای اندریان است که برداشت غیرمجاز سنگ طلا در روز روشن در سال‌های گذشته از معدن «اندریان و آستارگان» و مناطق همجوار در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به معضل سال‌های اخیر منطقه، تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، برداشت غیرمجاز سنگ طلا از معدن «اندریان و آستارگان» و مناطق همجوار در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به معضل سال‌های اخیر منطقه، تبدیل و اختلاف نظر در اجرای ماده ۱۹ قانون معادن، تداوم این معضل را موجب شده است.

مطابق تصریح ماده ۱۹ قانون معادن، تبصره‌های یک و ۲ این قانون، هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری یا اجازه برداشت اقدام به حفاری‌های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد معدنی کند، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار می‌شود؛ در این موارد باید ماموران بلافاصله از این‌گونه عملیات جلوگیری و متهم یا متهمان را برای صدور حکم به مراجع قضایی معرفی کنند.

بر اساس قانون، هر گونه تعدی، دخل و تصرف و برداشت‌های غیرمجاز از منابع معدنی غیرقانونی و غیرشرعی است، اما بر اساس گفته منابع محلی و مسوولان ذیربط، استخراج کنندگان غیرمجاز و چپاولگران، خارج از قانون اقدام به برداشت از معدن طلای «اندریان» در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حوزه استحفاظی شهرستان ورزقان می‌کنند.

معدن طلای مناقشه برانگیز «اندریان» در محدوده ۱۲۰ هکتاری منطقه کوهستانی و صعب العبور، مشرف به روستا‌های «اندریان»، «آستارگان»، «میوه رود»، «قینر»، «گونه گوره»، «حاجیلار»، «طرزم» و «گل آخور» در محدوده جنگل‌های ارسباران دیزمار در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز ورزقان، و ۳۵ کیلومتری از بخش خاروانا واقع شده است.

فعالیت‌های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه‌ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آسترگان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می‌کنند.

پشت پرده قاچاق سنگ طلا چه کسانی هستند؟ / طلا‌هایی که در روز روشن با پالان‌ها قاچاق می‌شوند!

معدن رگه‌ای طلای اندریان

معدن طلای اندریان، پرفیری نیست، بلکه رگه‌ای است و متوسط عیار طلای استحصال شده نیم پی پی ام است.

اینکه از یک کیلو سنگ خاک، چند سوت طلا استحصال می‌شود، بستگی دارد به اینکه این سنگ‌ها از کدام رگه‌ها برداشت شود.

بازار سیاه، به حریم معدن کشیده شده

بازار سیاه اتفاقا به حریم معدن کشیده شده است، بیش از چند سالی است که غیر بومی‌ها برای ورود به این محدوده باج می‌دهند، در شبانه روز بیش از صد‌ها نفر بر پیکر این محدوده چنگ می‌زنند، اینجا موتور سیکلت‌ها اغلب تک سوار گردنه‌های کوه هستند، آن هم بی پلاک، بی نشانی.

قاطر‌ها و الاغ‌ها هم با تمام توان کار می‌کنند، پالان هایشان وا رفته، اما بهترین گزینه برای انتقال خاک معدن هستند؛ که از دید خیلی‌ها باید پنهان بماند.

هر ازگاهی پیکانی در حاشیه جاده رها شده، برگشتن و برداشتنش به قیمتش نمی‌ارزد، همان بهتر آنجا خاک و آفتاب بخورد.

پشت پرده قاچاق سنگ طلا چه کسانی هستند؟

امام جمعه ورزقان گفت: چند نفر که در دولت‌های گذشته در واگذاری معدن دست داشتند امروز پشت قضیه قاچاق سنگ طلا قرار دارند، لذا باید جلو این افراد گرفته شود تا تمام مشکلات این معدن از ریشه قطع شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پورمحمد امام جمعه ورزقان با اشاره به حواشی معدن طلای اندریان اظهار کرد: مردم متدین روستای اندریان ۲۷ شهید تقدیم میهن اسلامی کردند، نباید این مردم به قاچاق متهم کرد.

وی در ادامه خطاب به مسوولان استانی و شهرستانی گفت: چند نفر که در دولت‌های گذشته در واگذاری معدن دست داشتند امروز پشت قضیه قاچاق سنگ طلا قرار دارند از این رو باید جلو این افراد گرفته شود تا تمام مشکلات این معدن از ریشه قطع شود.

پورمحمد با بیان اینکه ورزقان روی طلا و مس واقع شده است، اما مردمانش در محرومیت زندگی می‌کنند، افزود: متاسفانه در طول چهار سال حضور بنده در ورزقان هیچ گونه توسعه و پیشرفتی به چشم نمی‌خورد، تمام پروژه‌ها یا تعطیل هستند و یا لاک پشتی کار می‌شوند، اگر زیر ساخت‌های شهرستان به موقع توسعه می‌یافت امروز دچار مشکلات پر تعدادی نمی‌شدیم.

از دست حفاران غیرمجاز امنیت جانی نداریم! / رگه‌های پر عیار دست حفاران غیرمجاز

موسی سایخانوف مدیرعامل شرکت "زرین داغ آستارگان"، بهره بردار قانونی معدن طلای اندریان از اعمال نظارت و کنترل‌های دقیق و مداوم سازمان صمت استان بر روند استحصال و فرآوری طلا در این معدن خبر داد.

وی افزود: این که گفته می‌شود سنگ طلای استخراجی از معدن اندریان، توسط شرکت بهره بردار قاچاق می‌شود، یک دروغ بزرگ است و سنگ طلای استخراج شده در داخل شرکت و کارخانه، تحت نظارت و کنترل‌های مداوم ناظران سازمان صمت استان و دیگر نهاد‌های نظارتی، استحصال و فرآوری می‌شوند.

موسی سایخانوف افزود: تمام مراحل و فرآیند‌های مربوط به استخراج، استحصال و فرآوری طلا در معدن اندریان با دقت توسط دوربین‌های مدار بسته و همچنین ناظران قانونی به صورت ۲۴ ساعته تحت کنترل است و هیچ تخلف یا انحرافی در این فرآیند‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه با ابراز گلایه از فعالیت آزادانه حفاران غیرمجاز در داخل و حریم معدن طلای اندریان و دست اندازی این افراد به رگه‌های پرعیار و با ارزش گفت: در شرایطی که ما به عنوان بهره بردار قانونی معدن، برای استحصال نیم گرم طلا، ناگزیر از انجام خاکبرداری به میزان یک تن هستیم، حفاران غیرمجاز به راحتی و بدون هیچ گونه هزینه و سرمایه گذاری، ضمن دست اندازی به رگه‌های اصلی و با ارزش، باعث نابودی و آسیب به محیط زیست منطقه می‌شوند و سازمان‌های نظارتی هم جریمه آن را از ما مطالبه می‌کنند!

وی فزود: پرسنل و کارگران شرکت، از دست حفاران غیرمجاز، امنیت جانی ندارند و این افراد چندین بار به راحتی با حمله به رانندگان بیل مکانیکی شرکت با چاقو آن‌ها را وادار به حفاری در رگه‌های با ارزش و پرعیار طلا برای خودشان کرده اند! اتفاقی که در هیچ جای دنیا، مشابه آن دیده نمی‌شود.

این معدن کار بین المللی با اشاره به اینکه برای استخدام افراد در شرکت زرین داغ آستارگان از آن‌ها گواهی عدم سوپیشینه کیفری مطالبه می‌شود، گفت: چنانچه فردی امکان ارایه عدم سوپیشینه کیفری نداشته باشد یا در حین کار مرتکب جرایم کیفری موثر شود، از کار در معدن کنار گذاشته میشود.

سایخانوف در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین با رد برخی اظهارات خلاف واقع در خصوص عدم به کارگیری نیرو‌های بومی در این معدن نیز گفت: این موضوع نیز به هیچ وجه صحت ندارد چراکه در زمان تشکیل شرکت، از کل ۱۸۴ نفر پرسنل شرکت، ۷۲ نفر یعنی تقریبا ۴۰ درصد از روستای اندریان بودند، اما به مرور زمان از کار در شرکت کناره گیری کرده و به حفاری غیرمجاز روی آوردند و هم اکنون نیز از بین ۷۰۰ نیروی شاغل در معدن طلای اندریان، تنها ۱۶ نفر خارجی هستند و بقیه نیروها، بومی و از اهالی شهرستان‌های اهر و ورزقان هستند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه نجات معدن از دست حفاران غیرمجاز استقرار نیرو‌های انتظامی در محل این معدن است، با قدردانی و استقبال از ورود و حساسیت مسوولان نظارتی، امنیتی و قضایی استان نسبت به مسایل و مشکلات معدن طلای اندریان، ابراز امیدواری کرد، با اقدام و تصمیم مدیران استانی و استقرار نیرو‌های انتظامی در محل این معدن، علاوه بر برخورد با شبکه حفاران غیرمجاز، زمینه برای فعالیت هرچه بهتر و امن شرکت بهره بردار ایرانی - گرجی، فراهم گردد.

تشکیل ۱۰۰۰ پرونده برای حفاران غیرمجاز طلای اندریان/ پلمب ۳۰ کارگاه غیرمجاز استحصال طلا در تبریز و ورزقان

فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی از تشکیل بیش از یک هزار پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز معدن طلای اندریان (قاچاق سنگ طلا) خبر داد و گفت: ۳۰ کارگاه غیرمجاز استحصال و فرآوری طلا در منطقه اندریان، شهر‌های اطراف و تبریز شناسایی و پلمب شده است.

حسین عبدی از استقرار یگان‌های ویژه پلیس در محدوده معدن طلای اندریان برای ساماندهی و برخورد با حفاران غیرمجاز و دست اندازان به ثروت ملی در این معدن خبر داد و بر عزم راسخ پلیس برای حل ریشه‌ای حواشی این منطقه تاکید کرد.

وی افزود: حواشی معدن طلای اندریان، مساله و موضوع مهم و حیاتی استان به شمار می‌رود که خوشبختانه با ورود و دستور جدی مدیریت ارشد استان و نهاد‌ها و دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی با جدیت دنبال می‌شود و تاکنون نیز اقدامات زیربنایی قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل بیش از یک هزار پرونده قضایی و دستگیری ده‌ها نفر از متخلفان و حفاران غیرمجاز در این معدن خبر داد و گفت: در پیگیری‌های قضایی و انتظامی، هم با حفاران غیرمجاز و هم با استحصال کنندگان غیرقانونی طلا در اندریان برخورد‌هایی صورت گرفته و پرونده‌های تشکیل یافته به مراجع قضایی ارجاع شده است.

فرمانده انتظامی استان در ادامه همچنین با اشاره به تعطیلی تعداد قابل توجهی از کارگاه‌های فرآوری و استحصال طلا در تبریز و منطقه اندریان خبر داد و تصریح کرد: در این مدت، تعداد ۳۰ کارگاه غیرمجاز استحصال و فرآوری طلا در منطقه اندریان، شهر‌های اطراف و تبریز شناسایی و پلمب شده است.

عبدی در عین حال با تاکید بر ضرورت ایفای نقش و مسوولیت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول در موضوع حواشی معدن طلای اندریان، گفت: شرکت بهره‌بردار و همچنین سازمان‌های مسوول، از جمله سازمان صمت استان، باید بیش از گذشته در راستای عمل به وظایف مدیریتی و نظارتی خود عمل کنند؛ چراکه حل مساله و حواشی معدن طلای اندریان، تنها با اقدامات پلیسی امکان پذیر نخواهد بود.

فرمانده نیروی انتظامی استان در ادامه با اشاره به این که موضوع حفاری‌های غیرمجاز در معدن طلای اندریان جرم انگاری شده است، خاطرنشان کرد: ابهامات بسیاری پیرامون معدن اندریان و حفاران غیرمجاز فعال در این منطقه وجود دارد که در روند برخورد‌های قضایی، اقدامات قانونی در این خصوص در حال انجام است.

عبدی همچنین با اشاره به قصور و رفع مسوولیت مدیریتی و اجتماعی شرکت بهره بردار معدن در جلوگیری از فعالیت حفاران غیرمجاز نیز گفت: شرکت بهره بردار معدن، نباید با رفع مسوولیت و قصور در انجام وظایف مدیریتی و اجتماعی، از تعهدات قانونی خود شانه خالی کند و باید به سهم خود با ایجاد و افزایش زیرساخت‌های حفاظتی و امنیتی لازم، مانع از دست اندازی متخلفان و سوء استفاده کنندگان به منابع ملی شوند.

وی، راه‌اندازی تعاونی‌های تولید و اشتغال قانونی، جذب و به کارگیری جوانان جویای کار، زمینه‌سازی برای رفع بستر‌های سوء استفاده و نیز هزینه کرد در حوزه عمران و آبادانی منطقه را از مهم‌ترین وظایف و مسوولیت‌های مدیریتی و اجتماعی شرکت بهره‌بردار معدن طلای اندریان و دیگر سازمان‌های متولی دانست.

عبدی از تداوم حضور، نظارت و برخورد پلیس در منطقه برای ریشه کن کردن فعالیت حفاران غیرمجاز و نیز ساماندهی معدن در این منطقه خبر داد.

پشت پرده قاچاق سنگ طلا چه کسانی هستند؟ / طلا‌هایی که در روز روشن با پالان‌ها قاچاق می‌شوند!

امنیت منطقه بازیچه حفاران غیرمجاز معدن طلای اندریان

رئیس دادگاه عمومی بخش خاروانا، از برخورد قاطع و بدون مسامحه با حفاران غیرمجاز معدن طلای اندریان و شبکه‌های مرتبط با غارت این ثروت ملی در منطقه خبر داد.

حجت‌الاسلام رضا سمیعی با اعلام اینکه امنیت و آرامش منطقه تحت تاثیر فعالیت و اقدامات مجرمانه حفاران غیرمجاز در معدن طلای اندریان قرار گرفته و شبکه غارت این ثروت ملی، امنیت عمومی و آرامش روانی اهالی را به هم زده است، اظهار داشت: در برخورد با این افراد به هیچ عنوان کوتاهی نکرده‌ایم و تاکنون صد‌ها پرونده قضایی و امنیتی برای این افراد تشکیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به آمار پرونده‌های قضایی تشکیل شده در خصوص معدن طلای اندریان خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ تاکنون، بالغ بر ۳۵۰ پرونده مرتبط با فعالیت حفاران غیرمجاز طلا تشکیل یافته که در این میان، بیشترین تعداد پرونده با ۱۳۷ فقره مربوط به سال ۹۸ بوده و کمترین آمار نیز متعلق به سال‌جاری با ۹ پرونده بوده است.

سمیعی در ادامه افزود: بخش قابل توجهی از این پرونده‌ها منجر به صدور احکام زندان برای متخلفان تا دو سال حبس شده است.

رئیس دادگاه‌های عمومی بخش خاروانا در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات بازدارنده قضایی و انتظامی برای برخورد با حفاران غیرمجاز نیز گفت: از روز اول دستگاه قضایی منطقه با قاطعیت و صدور احکام سنگین برای حفاران غیرمجاز و دست‌اندازان به سرمایه و ثروت عمومی، در مقابل این عده ایستاده و حتی شخصا در این خصوص بیانیه صادر کرده‌ام و با موافقت ریاست محترم کل دادگستری استان، اقدامات لازم برای برخورد قاطع با سارقان طلا در اندریان که باعث بروز برخی اقدامات ضد اخلاقی، ضد امنیتی در بطن این قبیل دست درازی‌ها هستند، صورت گرفته است.

سمیعی متذکر شد: با صدور آرای قاطع نظیر حبس تا حدودی توانسته‌ایم علاوه بر حساس کردن همه دستگاه‌ها و مسؤولان، اقدامات بازدارنده‌ای در این بخش انجام دهیم، به‌طوریکه آمار موجود در ۵ ماهه سال‌جاری نیز بر این امر دلالت می‌کند.

وی با اشاره به وجود برخی دیدگاه‌های خاص نزد گروهی از خواص منطقه اندریان در خصوص فعالیت حفاران غیرمجاز تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای از خواص منطقه، معتقد بودند که مسأله حفاری‌های غیرمجاز در حد غارت یا سرقت نبوده و نیست و نباید مسأله را بزرگ کرد.

رئیس دادگاه خاروانا یادآور شد: در این راستا نشست‌ها و جلسات متعددی با این افراد تشکیل داده و تاکید کرده‌ایم که با توجه به تعاملات تجاری، اقتصادی موجود میان کشور و طرف‌های خارجی، باید همه تابع قوانین و مقررات حقوقی جمهوری اسلامی باشند، نباید فراموش کنیم که طرف خارجی نسبت به منابع معدنی ما تعرضی نکرده است که چنین تلقی یا تفکری وجود دارد، تردید نکنید که اگر مسأله تعدی یا دست‌اندازی خارجی‌ها مطرح بود، دستگاه قضایی به عنوان اولین نهاد به مسأله ورود و برخورد می‌کرد، پس وقتی منع و مشکل قانونی در این قرارداد وجود ندارد، همه باید به آن احترام بگذارند.

سمیعی در بخش دیگری از این گفتگو با ابراز تاسف از تداوم دست‌اندازی‌های غیرقانونی به ذخایر معدنی اندریان از سوی سودجویان نیز اضافه کرد: متاسفانه امروز ثروت ملی در منطقه غارت می‌شود، آن هم به شکل علنی و برخی نیز با اظهارنظر‌های غیرمنطقی خود، فرصت و زمینه سوءاستفاده برای عده‌ای دیگر را فراهم می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به سفر و بازدید چندی پیش استاندار آذربایجان‌شرقی به منطقه اندریان اذعان داشت: به شخصه از اقدام و تصمیم جهادی و مسؤولانه استاندار آذربایجان‌شرقی برای حضور در منطقه و بررسی شرایط و اوضاع حاکم در اندریان تشکر می‌کنم، این نشان می‌دهد که ایشان نسبت به موضوع حساس هستند، من در همان روز و در جلسه شورای تامین شهرستان به آقای استاندار عرض کردم که متاسفانه برخی مسؤولان و فرهیختگان منطقه، با ادعای این که هیچ غارتی در معدن طلای اندریان توسط حفاران غیرمجاز صورت نمی‌گیرد، فرصت و میدان سوءاستفاده را برای این گروه‌ها فراهم می‌کنند، فاجعه بارتر اینکه برخی از همین آقایان محترم که متاسفانه خواسته یا ناخواسته تحت نفوذ شبکه‌های حفاری غیرمجاز قرار دارند و با دریافت مبالغی با عنوان تهیه جهیزیه یا امور خیریه، به فعالیت غیرقانونی آنان مشروعیت می‌بخشند، جالب اینکه حفاران غیرمجاز با برگزاری مراسم مذهبی و به ظاهر انقلابی و انجام کار‌های خیر و رسانه‌ای کردن آن‌ها به دنبال تطهیر و حلیت و قانونی کردن اعمال غیر قانونی خودشان هستند.

سمیعی ابراز کرد: متاسفانه بخش اعظمی از درآمد‌های حاصل از حفاری‌های غیرمجاز که توسط افراد عمدتا دارای سوابق کیفری و محکومیت‌های قضایی صورت می‌گیرد، صرف اقدامات و فعالیت‌های غیرشرعی و غیراخلاقی می‌شود.

وی تصریح کرد: مسائل مربوط به فعالیت حفاران غیرمجاز در معدن اندریان، تنها به غارت طلا و سرقت این ثروت ملی محدود نمی‌شود و بسیاری از مسائل و مشکلات امنیتی دیگر نظیر، توزیع مواد مخدر، استفاده از سلاح‌های سرد و گرم، مسایل اخلاقی نیز در این قبیل فعالیت‌ها وجود دارد. این افراد مسلح به سلاح‌های سرد و گرم نیز هستند.

رئیس دادگاه ه عمومی خاروانا همچنین با تاکید بر اینکه اغلب این افراد از استان‌های دیگر بوده و در قالب گروه‌ها و شبکه‌های سازمان‌دهی شده فعالیت می‌کنند، ابراز امیدواری کرد با آغاز اقدامات و برنامه‌های بالادستی در راستای مصوبات اخیر شورای تامین استان، زمینه برای بازگشت آرامش و نظم عمومی به منطقه و برخورد با متخلفان فراهم شود.

سمیعی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات و تصمیمات بازدارند در تشدید مجازات حفاران غیرمجاز طلای اندریان گفت: تلاش کرده‌ایم با لغو و محدودسازی برخی امتیازات قانونی که قانونگذار برای بهره‌مندی برخی محکومان در نظر گرفته است، مانع از آزادی و خروج این افراد از زندان‌ها شویم که در این راستا، حتی با درخواست‌های استفاده از پابند یا عفو برخی از این محکومان هم به دلیل حساسیت.‌های موضوع، مخالفت کرده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه عمق فاجعه بالاست، فقط غارت نیست، مسائل ضداخلاقی، فرهنگی، دینی هم توسط برخی سابقه دار اجیر شده رخ می‌دهد، خلافکاران جری‌تر و گستاخ‌تر از هر زمان دیگر فعالیت می‌کنند، امنیت حداکثری و لازم برای نیرو‌های امنیتی، انتظامی و قضایی برای مقابله با این افراد وجود ندارد، با این حال ما با قدرت و جدیت هر چه تمام‌تر در اجرای قانون و برخورد با خاطیان انجام وظیفه می‌کنیم.

رئیس دادگاه‌های عمومی خاروانا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از سوی این شبکه غیرقانونی تهدید شده است یا نه، بیان داشت: تاکنون تهدید نشده‌ام؛ اما پیشنهادات رشوه به‌طور غیرمستقیم و از طریق برخی رابطین شده است؛ اما قبول نکرده‌ام. معتقدم، اگر عزم ملی و استانی برای برخورد قاطع و ریشه‌کن شدن این فعالیت‌ها ایجاد نشود، نخواهیم توانست در برابر سیل ویرانگر غارت طلا بایستیم و به مرور زمان هم خیلی چیز‌ها را از دست خواهیم داد، این افراد به هیچ چیز رحم ندارند و باید با قدرت با آنان برخورد کرد.

سمیعی همچنین با اعلام اینکه شورای تامین اقدامات خوبی برای برخورد با این افراد در دستور کار خود قرار داده است، گفت: بزودی نتایج مثبت و موثر این برنامه‌ریزی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی یادآور شد: خوشبختانه فرماندار ورزقان هم عزم و همراهی خوبی با این روند دارد و با تلاش‌های دلسوزانه وی بود که مسؤولان محترم استانی هم حساس شده اند و زمینه برای سفر و بازدید استاندار و دیگر مسؤولان امنیتی و قضایی استان به منطقه فراهم شد.

سمیعی خاطرنشان کرد: همچنین شایعاتی مبنی بر سنگ‌اندازی و مقاومت شرکت بهره‌بردار معدن در برابر اجرای مصوبات و تصمیمات شورای تامین استان نیز وجود دارد که در حال بررسی موضوع و اقدام لازم هستیم و در این ارتباط، دستور ویژه و هشدار‌های لازم را داده‌ایم و موضوع را با دقت رصد می‌کنیم.

رئیس دادگاه خاروانا ادامه داد: خوشبختانه بزودی و بر اساس تصمیم و مصوبه شورای تامین استان، نیرو‌های نظارتی، انتظامی، سپاه و دیگر نهاد‌های امنیتی، با استقرار و حضور مستمر در منطقه، زمینه را برای برای جلوگیری از غارت و تاراج طلا و ثروت ملی از اندریان فراهم خواهند کرد و با این حضور، نظارت، کنترل و برخورد با متخلفان، مستمر خواهد بود.

پشت پرده قاچاق سنگ طلا چه کسانی هستند؟ / طلا‌هایی که در روز روشن با پالان‌ها قاچاق می‌شوند!

شناسایی رگه‌های پرعیار و ارزشمند توسط حفاران غیرمجاز

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با تاکید بر عزم قاطع مدیریت ارشد استان برای ساماندهی و ریشه کنی حواشی محدوده معدن طلای اندریان، گفت: سازمان صمت تا امروز به تکالیف و مسوولیت‌های قانونی و نظارتی خود در خصوص معدن طلای اندریان عمل کرده و قصوری از این بابت متوجه سازمان نیست.

صابر پرنیان اظهار کرد: فعالیت برخی حفاران غیرمجاز محدوده معدن اندریان، که با شناسایی رگه‌های پرعیار و ارزشمند، اقدام به برداشت و استحصال غیرمجاز طلا می‌کنند، مشکل و چالش اصلی به شمار می‌رود که با برنامه‌ریزی‌های خوب در سطح مدیریت ارشد و کلان استان، به زودی این معضل نیز ریشه کن خواهد شد.

وی با اشاره به تبعات زیست محیطی حفاری‌های غیرمجاز در محدوده معدن طلای اندریان گفت: فعالیت تعداد زیادی از حفاران غیرمجاز طلا از این معدن و بهره گیری آن‌ها از روش‌های غیراستاندارد استحصال و فرآوری طلا، مهم‌ترین معضل زیست محیطی استان به شمار می‌رود که در نوع خود مشکل امنیتی نیز تلقی می‌شود و شورای تامین استان با محوریت شخص استاندار آذربایجان شرقی طی بازدیدی که اخیرا از این منطقه صورت گرفته، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات جدی برای رفع بحران در دستور کار قرار داده که به زودی نتایج و ثمرات آن مشخص خواهد شد.

پرنیان صیانت از معدن طلای اندریان را ماموریت اصلی دستگاه‌های نظارتی و مدیریت ارشد استان اعلام و با تاکید بر واگذاری قانونی محدوده این معدن به شرکت بهره بردار، به مسوولیت‌های قانونی این شرکت در صیانت از محدوده معدن اشاره و تصریح کرد: طبق قانون، بهره بردار موظف به صیانت از معدن و محدوده معدنی تحویل گرفته شده است؛ ولی با توجه به کوهستانی بودن منطقه و از سوی دیگر، تعداد بسیار زیاد حفاران غیرمجاز، متاسفانه این شرکت توان لازم برای صیانت از معدن و یا برخورد با حفاران غیرمجاز را ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی به محل قاچاق طلا رفت!

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی و مسوولان اقتصادی، امنیتی و قضایی آذربایجان شرقی، تیر امسال بازدید متفاوتی از معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان داشتند و ساماندهی اکتشافات غیر مجاز از طریق ایفای مسوولیت اجتماعی معدن برای روستا‌های همجوار و بکارگیری جوانان منطقه را پیگیری کردند.

تعداد بازدید : 14

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده