تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۷۱۴۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فرماندار اهر تاکید کرد:

توسعه زیر ساخت‌های صنعت معدن، مولفه اصلی زنجیره ارزش در منطقه ارسباران

‌می‌متالز - فرماندار شهرستان اهر تاکید کرد: مولفه اصلی زنجیره ارزش در منطقه ارسباران، توسعه زیر ساخت‌های صنعت معدن است.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل غنی زاده، منطقه آذربایجان شرقی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شهرستان، اظهار کرد: منطقه ارسباران به دلیل اکوسیستم بی بدیل و کم نظیر خود می‌تواند قطب اقتصادی در صنعت گردشگری باشد و در این راستا حمایت از تاسیس بنگاه‌های اقتصادی گردشگری و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی یکی از برنامه‌های راهبردی توسعه منطقه‌ای است.

وی افزود: منطقه گویجه بئل با وجود آب و هوای کوهستانی برای کاشت بوته‌های جنگلی و درختچه‌ها مناسب است و تالاب یوسفلو اهر نیز علی‌رغم برخورداری از پتانسیل‌های طبیعی فراوان، مرغزار‌ها و چشمه‌های بی نظیر فاقد امکانات خدماتی و زیربنایی بوده و پارک جنگلی فندقلو با پوشش گیاهی مختلف، مستعد گونه‌های مختلف حیات وحش است.

وی خاطرنشان کرد: الگوی بهینه در صنعت گردشگری، سرمایه گذاری بخش خصوصی است و صیانت از میراث‌های زنده طبیعی نیازمند اتحاد جامعه محلی با ارتقای سطح آموزش میسر می‌شود. بسترسازی مناسب از طریق تعامل و همکاری دو سویه تشکل‌های مردم نهاد مرتبط با گردشگری و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مهندسی بخش عمومی در حوزه فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در افزایش ارزش افزوده بسیار تاثیر گذار است.

غنی زاده با بیان این‌که تاسیس سازمان گردشگری و تفرجگاه ویژه تفریحی ارسباران در شهرستان اهر، موتور محرکه و ضامن ارتقای گردشگری است، گفت: اهر با موقعیت جغرافیای بین منطقه‌‍ای، طبیعت زیبای منحصر به فرد، پوشش مختلف گیاهی و اکوسیستم بی بدیل با زمینه پرورش گونه‌های حیات وحش می‌تواند به عنوان اهداف توسعه در صنعت گردشگری منطقه باشد.

وی با اشاره به وضعیت معادن این شهرستان و مشکلات مربوط به معادن غیرفعال بخش خصوصی، اظهار کرد: مولفه اصلی زنجیره ارزش در منطقه ارسباران، توسعه بخش زیر ساخت‌ها در صنعت معدن است. توسعه زنجیره مس در منطقه با مشارکت بخش خصوصی یک فرصت بوده و نباید تهدید قلمداد شود. احیای معادن غیر فعال با نگاه به مسئولیت‌های اجتماعی و رعایت الزامات محیط زیست می‌تواند زمینه‌های ارتقای کارآفرینی، رونق اشتغال و افزایش ارزش افزوده را ایجاد کند.

وی افزود: از نگاه دیگر یکی از اهداف صندوق توسعه ملی این است که در صورت تعریف مگاپروژه‌هایی که نیازمند فاینانس داخلی و خارجی هستند، مشارکت کرده و با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از توان مهندسی داخلی توسعه اقتصادی را تضمین کند.

فرماندار اهر خاطرنشان کرد: قرارداد‌های «B.O.T» یکی از بستر‌های حقوقی مشارکت بخش غیر دولتی در توسعه منطقه‌ای است که سیاست‌های تشویقی و امتیازات ویژه مالی برای اجرا کننده بخش خصوصی تعریف می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل بیکاری به عنوان مشکل اصلی شهرستان اهر، گفت: پیاده‌سازی سامانه جامع با نگاه به اقتصاد دانش بنیان، ساماندهی دیپلماسی اقتصادی در تبیین زیر ساخت‌های متناسب با ظرفیت‌های منطقه و تدوین نظامات قانونی مبتنی بر مشارکت نخبگان علمی جامعه در جهت کاهش هزینه‌های «تولید - مصرف» با پشتیبانی از مراکز آموزشی می‌تواند در افزایش بهره وری و توسعه اشتغال تاثیر گذار باشد.

وی هم‌چنین با گذری به وضعیت حاشیه نشینی در اهر، اظهار کرد: بازآفرینی شهری و ارائه خدمات یکپارچه برای حل مشکلات شهری هدف منطقه بوده که در نهایت به یک پیشرفت پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.

غنی زاده به ارتقای سطح ایمنی و کیفی واحد‌های مسکونی، نوسازی بافت‌های فرسوده و آسفالت ریزی معابر عمومی از محل اعتبارات بازآفرینی اشاره کرد و افزود: نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر ارتقای نظام کیفی در بهبود المان شهری تاثیر گذار است.

وی یادآور شد: لزوم توجه ویژه به مدیریت خدمات شهری، تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده، الزامات قانونی متناسب با نظام مهندسی و دستورالعمل‌های شهرسازی ایجاب می‌کند تا از ایجاد آثار سوء و پیامد‌های جبران ناپذیر اجتناب شود و در این راستا اقدامات تامینی انجام پذیرد.

توسعه زیر ساخت‌های صنعت معدن، مولفه اصلی زنجیره ارزش در منطقه ارسباران

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده