به گزارش میمتالز، دیروز ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی متعلق به بهمن موتور روی تابلو معاملات بورس کالا رفتند و در مجموع با تقاضای ۳ هزار و پانصدی مواجه شدند.
۲۲ اردیبهشت حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامهای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.
اما بعد از گذشت ۶ روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. در نخستین روز از عرضه خودروی کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس معامله شد.
بعد از آن نیز دو خودروی فیدیلیتی و دیگنیتی هم در بورس کالا پذیرش شدند. در نهایت ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد.
در بیست و یک تیر محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در توئیتی نوشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. بنابر این مقرر شد برخی کلاسهای خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند.
حالا این معاملات از سر گرفته شده و به گفته مدیر عامل بورس کالا نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱ درصد ثبت شده است.
در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و شرایط آن کارشناسان حوزه بورس کالا نکاتی را مطرح کردند.
مهدی بیات منش گفت: باتوجه به شرایط خاص بازار خودرو در داخل ایران، دیروز خودروهای خاصی در بورس کالا عرضه شدند خودروهایی که به اصلاح خیلی پرتیراژ نیستند نکته مهم معاملات خودرو در بورس کالا تفاوت قابل توجه قیمت بازار آزاد و نرخ کشف شده بر روی تابلوی شفاف بورس بود به طوری که نرخهای کشف شده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد با بازار آزاد اختلاف داشتند که این یعنی به خریداران نفع میرسد. به طور مثال خودروی دیگنیتی با قیمت میانگین یک میلیارد و ۳۳ میلیارد تومان کشف نرخ شد در حالی که اگر در بازار آزاد نگاهی داشته باشیم نرخ آن بیش از یک میلیارد و سیصد هزار تومان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان