به گزارش میمتالز، وزارت صمت از ابتدای سال جاری مرتب اعلام میکند که بلوک خودرو سازان در ماه بعد واگذاری میشودف، اما تا کنون این وعده وزارت صمت عملیاتی نشده است، وزارت صمت بهانههای زیادی برای به تاخیر انداختن واگذاریها اعلام میکند که این موضوع موجب شده است تا اوضاع سهام خودرو سازان و بازار سرمایه متشنج شود؛ به طوری که سهام خودرو سازان و کلیت بازار سرمایه در حال طی کردن روند نزولی هستند. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی واگذاری خودرو سازان پرداخته ایم.
در این زمینه حسام الدین جعفری ندوشن گفت: مسالههای بزرگی همچون واگذاری دو غول خودرو سازی به بخش خصوصی مسئلهای بسیار زیاد و متنوعی دارد که بسیاری از جنبههای پنهان آن نامعلوم است و به نوعی میتوان داستان خودرو را به کوه یخ تشبیه کرد که مقدار کوچی از آن بیرون دریا است و مقدار بیشتری از کوه یخ در درون دریا قرار دارد که نا مشخص است؛ بنابراین خودروسازان مسائل زیادی دارند که پنهان است و باید تمام زوایای پنهان خودرو سازان مشخص شود.
وی افزود: وقتی در مورود دو غول خودرو سازی صحبت میکنیم، در اصل خودرو سازان صنایع بسیاری را بر دوش خود دارند و با خود میکشند، چرا که دو خودرو ساز اصلی فقط مونتاژ میکنند و مجموعه از قطعه سازها در درون خود دارند و همچنین مجموعههای بسیار بزرگتری نیز قطعه ساز وجود دارد که خارج از دو غول خودرو سازی فعالیت میکنند.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که برای دولت مسائل زیادی به وجود آورده است، مساله اشتغال است، و دولت نمیداند که با واگذاری خودرو سازان، آینده صنعت خودرو بهبود خواهد یافت و یا این که مانند بسیاری از واگذاریهای نا موفقی که دولت داشته است، این واگذاری نیز با شکست مواجه خواهد شد.
جعفری ندوشن بیان داشت: بنابراین واگذاری دو غول خودرو سازی کار عجلهای نیست و باید دولت به همه ابعاد واگذاری فکر کند. به خصوص آن کسی که به فکر خرید سهام این دو خودرو ساز است، باید تمام جنبههای موضوع را بررسی کند؛ بنابراین خریدار بلوک خودرو سازان باید اهلیت و تجربه لازم را در صنعت خودرو سازی داشته باشد تا بتواند چرخ فرسوده صنعت خودرو را به حرکت درآورد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: به عبارت دیگر مدیران جدید خودرو سازها نباید مانند سایر خودرو سازان چینی ساز عمل کنند. یعنی این که قطعات از چین بیاورند و در ایران قطعات را بر هم سوار کنند و خودرو چینی به دست مردم بدهند.
وی گفت: اگر صنعت خودرو ما چینی ساز شود به معنی مرگ صنعت خودرو سازی است و شرکتهای زیادی ورشکسته خواهد شد و بی کاری به شدت افزایش خواهد یافت.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: صنعت خودرو بسیاری از چرخ صنایع را به حرکت میاندازد که شامل صنعت تایر، شیشه، فولاد و ... میشود، بنابراین باید به عقبه زنجیره صنعت خودرو دقت شود. ضمنا این که اگر چرخ صنعت خودرو در مدیریت جدید به حرکت در بیاید بر صنایع بورسی تاثیر مثبت خواهد داشت. اگر واگذاری خودرو نتیجه مطلوب ندهد نه تنها خود خودروسازان با مشکل مواجه میشوند بلکه بسیاری از صنایع نیز با مشکل رو به رو خواهند شد.
وی افزود: بنده به مسوولان پیش نهاد میکنیم به جای این که عنوان کنند که سه ماهه خودرو عرضه میشود، بگویند که خودرو دو ساله واگذار میشود، تا در این مدت تمام ابعاد واگذاری سنجیده شود.
جعفری ندوشن در پایان تاکید کرد: بنابراین اگر مسئولان هر ماه عنوان کنند که ماه بعد واگذاری صورت میگیرد، عدم اعتماد مردم را در پی دارد و این سوء ذن را در سهام داران ایجاد میکند که «کاسهای پشت کاسه است» که دولت واگذاری خودرو سازان را به تعویق میاندازد.
منبع: خبرگزاری تسنیم