تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۷۱۴۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعلل سازمان برنامه و بودجه در اجرای دستور رییس‌جمهور/ امانی: ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نیاز است

‌می‌متالز - رئیس سازمان راهداری با گلایه از سازمان برنامه و بودجه در عدم اجرای دستور رییس‌جمهور برای تخصیص بودجه رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، گفت: سازمان راهداری متولی پایانه‌های مرزی است.

به گزارش می‌متالز، داریوش امانی در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راهور با مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم و بحث ما ایمنی و خدمت رسانی به مردم است.

وی با یادآوری این که روند تصادفات جاده‌ای کاهشی شده که اگر مراقبت نکنیم افزایشی می‌شود، افزود: خرابی آسفالت، روسنایی، نیوجرسی از جمله ایراداتی است که پلیس را نسبت به آن‌ها به وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند. از ۲۲۱ هزار کیلومتر راه ۳۴ هزار راه اصلی و شریانی است و ۹۰ درصد بار ترافیکی روی این جاده هاست.

وی تصریح کرد: برای نگهداری راه‌ها باید سالانه ۴ تا ۶ درصد ارزش جاده‌ها هزینه شود؛ سال گذشته که تورم را نداشتیم با توجه به ارزش راه‌ها ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان به عدد ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها رسیدیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این عدد بالا بود کمیسیون عمران مجلس به ما اعلام کرد بدبینانه‌ترین رقم را اعلام کنید که با حذف راه‌های روستایی، فرعی و... به عدد ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیدیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی بودجه سازمان راهداری و جاده‌ای طی سال گذشته گفت: این عدد حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲ هزار میلیارد تومان به نگهداری راه‌های اختصاص یافت.

افزایش نجومی هزینه روکش آسفالت

امانی بیان کرد: سال ۹۵ روکش آسفالت را کیلومتری ۱۶۰ میلیون تومان انجام می‌دادیم که امروز به ۲ میلیارد تومان رسیده ایم، اضافه کرد: اگر برای جاده‌ها درآمد پایدار نداشته باشیم. اخیرا نرخ عوارض آزادراه‌ها افزایش یافت که بلافاصله تعلیق شد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور رفع شده است اظهار کرد: این اقدام در تفاهم با پلیس انجام شده است. برای رفع هر نقطه حادثه خیز ۵ میلیارد تومان پول نیاز است. یعنی برای رفع نقاط حادثه ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است که با وجود دستور رییس جمهوری برای تأمین این منابع، هنوز سازمان برنامه و بودجه با گذشت ۵ ماه اقدامی درباره آن انجام نداده است.

سهمیه قیر رایگان وزارت راه را تحویل نمی‌دهند

وی درباره قیر رایگان نیز گفت: ۵ ماه است که پیگیر تحویل این قیر هستیم، اما هنوز قیری تحویل سازمان راهداری نشده است. گرفتاری‌های جاده‌ای زیاد است و باید به این نکته توجه شود.

وی همچنین با بیان این که باید از محل جرایم رانندگی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به راهداری پرداخت می‌شد، افزود: پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی تصویب شد، اما تا امروز ۵۰ میلیارد تومان به راهداری پرداخت شده است.

وی با تاکید بر این که بعد از بحران آب، حتما دچار بحران جاده می‌شویم اگر برای آن چاره اندیشی نکنیم، اظهار کرد: در زمان حاضر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حوزه راهداری داریم و در عین حال ۲۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جابجایی ۵۱۵ میلیون تن کالا توسط ناوگان جاده ای، گفت: در دولت سیزدهم ترانزیت جاده‌ای ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

امانی با بیان اینکه فرسودگی ناوگان باری را در کشور داریم، افزود: از سوی دیگر لاستیک، روغن، قطعات و... قیمت ثابتی ندارد و تورم در این بخش اذیت کننده بوده است.

وی با اشاره به اجرای قانون واردات کامیون با عمر زیر ۳ سال، اضافه کرد: منشأ ارز خارج، گواهی استاندارد، محیط زیست، خدمات پس از فروش و گواهی اسقاط پنج شرط برای واردات کامیون است.

وی با یادآوری اینکه حدود ۲۷ هزار کامیون به روز تاکنون ثبت سفارش شده است، بیان کرد: از این تعداد ۱۷ هزار دستگاه وارد گمرک شده است. ۱۰۶۰۰ دستگاه ترخیص و ۴۵۶۰ دستگاه نیز شماره گذاری شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده