تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۷۰۳۸۰

بخش خصوصی برگ برنده نگهداری جاده‌ها

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر شریان اصلی در کشور است که هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومانی نگهداری آن‌ها باید از بخش خصوصی تامین شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رضایی کوچی گفت: با منابع موجود نمی‌توان از راه‌ها نگهداری کرد و لازم است از ظرفیت بخش خصوصی درغالب آزاد راه‌ها استفاده وجاده‌های بیشتری درکشوراحداث کنیم.

 رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سالانه حدود ۱۰۰۰ نفر در جاده‌ها به علت بی کیفیتی خودرو‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در جاده‌های کشور می‌توان امنیت آن را بیشتر کرد.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: در بحث جاده‌ها مجلس می‌تواند برای اصلاح جاده‌های کشور کمک کند. برای اصلاح روکش‌های نامناسب آسفالت جاده‌ها سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب قیر رایگان در اختیار دستگاه اجرایی قرار گرفت که حدود ۵۰ درصد به وزارت راه و شهرسازی می‌رسد. این عدد جوابگوی نیاز راه‌ها نیست و وزارت نفت، مجلس و دولت هم برای کاهش تصادفات باید نگاه ویژه تری به این بخش داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بیش از ۳۰۰۰ هزار نقطه حادثه خیز در کشور است که باعث شده که عده زیادی از هموطنان را در جاده‌ها از دست بدهیم.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: شبکه ریلی در کشور یک شبکه کامل نیست. بیش از ۹۰ درصد بار و مسافر از جاده‌ها جا به جا می‌شوند که باید قسمت عمده‌ای از این بار از طریق ریل جا به جا شوند. اما به علت توسعه نیافتن شبکه ریلی و جذب نشدن صاحبان بار، نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین باید برنامه‌هایی کلان برای کمتر کردن نقاط حادثه خیز و استفاده از ریل و منابعی برای توسعه جاده‌ها از جمله ظرفیت بخش خصوصی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: این‌ها موضوعاتی است که در کمیسیون عمران و در مجلس به آن پرداخته شده و لایحه مشارکت بخش خصوصی برای اعتماد سازی به بخش خصوصی و ایجاد جاذبه برای این بخش برای سرمایه گذاری در جاده‌ها و پروژه‌های عمرانی ایجاد شده است.

محمدرضا رضایی گفت:درحال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم که قسمت عمده آن راه‌ها است و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و فرصت را برای این بخش فراهم کنیم.

مزایای سامانه هوشمند راهداری

محمدرضا رضایی گفت: سامانه هوشمند سازمان راهداری با پوشش همه جاده‌های اصلی، وضع جاده‌های اصلی را لحظه‌ای رصد میکند. در برخی نقاط خواسته یا ناخواسته به علت شرایط منطقه شاهد تصادف هستیم.

محمدرضا رضایی کوچی با تشکر از راهدارانی که در نقاط سردسیر و برف گیر مشغول خدمت هستند گفت: مجلس به سازمان راهداری برای رفع نقاط حادثه خیز و برای بهبود راه‌های اصلی و فعلی کمک می‌کند. آنچه که از سازمان راهداری انتظار داریم این است که با هماهنگی با پلیس و وزارت صمت در راستای ارتقای کیفیت خودرو‌ها شاهد کاهش تصادفات باشیم.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: مجلس برای تکمیل ظرفیت ماشین آلات سنگین راهداری و راهسازی وکمبود‌های این حوزه در بودجه ۱۴۰۱، برای واردات بیش از ۴ هزار ماشین راهسازی اجازه داده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برای رفع کمبود‌ها نیاز به همکاری و پشتیبانی مجلس است تا در آستانه برنامه هفتم و بودجه سال آینده به بهبود عملکرد راه‌ها کمک کنیم.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: سازمان راهداری در سیل اخیر با وجود کمبود‌ها زحمات زیادی کشیدنداما با این منابع محدود، انتظار‌ها بر آورده نمی‌شود مگر استفاده ازظرفیت‌های دیگر کشور از جمله تهاتر نفت و بخش خصوصی بتوان به ارتقا کیفیت جاده‌ها کمک کنیم.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده