تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۱۸۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارش تسنیم از آلودگی متفاوت کارخانه سیمان تهران در شب/ گلایه مردم منطقه از افزایش غبار خردایش سنگ‌ها + فیلم

‌می‌متالز - انتشار غبار و ذرات معلق در مسیر تردد خودرو‌های سنگین حدفاصل معدن تا کارخانه و قطعی آب قسمت آسیاب سنگ معدن و انتشار غبار و ذرات معلق عامل نارضایتی مردم و مسوولان شهرستان ری از فعالیت خارج از ضوابط کارخانه سیمان تهران است.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، برداشت‌های کارخانه سیمان تهران از کوه بی‌بی شهربانو علاوه بر ایجاد مشکل برای آثار باستانی موجود در این کوه آلودگی‌های زیست‌محیطی فراوانی را نیز در پی دارد.

مردم شهر ری و روستا‌های مجاور سال‌هاست که غبار سیمانی را تنفس می‌کنند که ناشی از عدم توجه مسوولین این کارخانه عظیم به ضوابط و مقررات برداشت از معدن است.

طبق گزارشات مردمی این کارخانه در ساعات تاریکی هوا و با سوءاستفاده از عدم دید کافی، آلودگی زیادی را در منطقه ایجاد می‌کند و اغلب خروجی دودکش‌ها متفاوت از ساعات روز است و علاوه بر آن غبار ناشی از خردایش سنگ‌ها نیز در فضا دیده می‌شود.

بنا بر آخرین اطلاعات ارائه‌شده از سوی اداره محیط زیست شهرستان ری کارخانه سیمان تهران در دو هفته اخیر به‌دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات ۲ اخطار دریافت کرده است و به‌گفته رئیس این اداره در صورت ادامه این روند جزو صنایع آلاینده محسوب می‌شود و مسوولان واحد به مرجع محترم قضایی معرفی خواهد شد.

نارضایتی اداره محیط زیست شهرستان ری از کارخانه سیمان تهران در زمینه انتشار غبار و ذرات معلق در مسیر تردد خودرو‌های سنگین حدفاصل معدن تا کارخانه و قطعی آب قسمت آسیاب سنگ معدن و انتشار غبار و ذرات معلق است.

تعداد بازدید : 3

نظارت بر عملکرد کارخانه سیمان تهران با جدیت انجام شود

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به تهدید زیست‌محیطی و فرهنگی ناشی از کوه‌خواری اظهار داشت: پیشروی معادن کارخانه سیمان تهران تا نزدیکی آثار باستانی و بقعه بی‌بی شهربانو مشکلاتی را برای آثار فرهنگی و محیط زیست منطقه ایجاد کرده است.

وی افزود: عدم رعایت موارد زیست‌محیطی و استفاده همیشگی از فیلتر‌های مناسب توسط کارخانه سیمان تهران باعث بروز مشکلات تنفسی و سایر بیماری‌ها در مردم روستا‌های مجاور شده است لذا می‌بایست نظارت بر عملکرد این کارخانه با جدیت صورت گیرد.

مردم سال‌هاست مشکلات و معضلات زیاد کارخانه سیمان تهران را تحمل می‌کنند

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: مردم روستا‌های امین‌آباد و اسلام‌آباد سیمان تهران که در نزدیکی کارخانه سیمان قرار دارند، سال‌هاست که مشکلات و معضلات زیادی را در زمینه تردد خودرو‌های سنگین، آلودگی هوا، گردوغبار ناشی از برداشت کوه و خردایش و... متحمل می‌شوند که در زمان حاضر برای کنترل این مشکلات برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

زمانی تصریح کرد: کوه بی‌بی شهربانو سرمایه‌ای ارزشمند و ظرفیت اقتصادی قابل‌توجهی در شهر ری است که می‌بایست علاوه بر استفاده از نیروی انسانی بومی، خدماتی از قبیل اجرای پروژه‌های راه‌سازی، حمل‌ونقلی، فرهنگی، اقتصادی و... ما‌به‌ازای مشکلات به مردم مظلوم این منطقه ارائه شود.

معاون استاندار تهران ابراز داشت: کوه بی‌بی شهربانو که منبع عظیم سیمان و تأمین‌کننده سیمان کشور است، محل قرارگیری ۷ اثر تاریخی ثبت‌شده و جزو ظرفیت‌های گردشگری ری محسوب می‌شود که می‌بایست سازوکار زیرساخت‌های گردشگرپذیری در آن اجرایی شود.

وی ادامه داد: کوه بی‌بی شهربانو با قراردادی بلندمدت در اختیار کارخانه سیمان تهران قرار گرفته است و در حدود ۱۳ درصد سیمان کل کشور را تأمین می‌کند، اما با وجود این، باید صیانت از آثار تاریخی و محیط زیست منطقه نیز انجام شود.

ابلاغ ۲ اخطار در ۲ هفته اخیر به کارخانه سیمان تهران

علیرضا فاضلی رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه سیمان در شهر ری با تأکید بر اینکه خروجی دودکش‌های کارخانه مجهز به تجهیزات پایش لحظه‌ای است و در صورت از مدار خارج شدن، آلایندگی آن‌ها توسط کارشناسان پایش قابل رصد است و برخورد لازم نیز صورت می‌گیرد، اظهار داشت: آلودگی کارخانه سیمان تنها محدود به خروجی دودکش‌ها و یا عدم کارایی فیلتراسیون هوا نیست و دلایل متعددی دارد که شامل قسمت آسیاب واحد، تردد خودرو‌های سنگین و یا عدم آب‌پاشی مسیر‌های تردد است.

قطعی آب آسیاب سنگ معدن عامل انتشار غبار

وی افزود: در چند روز گذشته شاهد قطعی آب قسمت آسیاب سنگ معدن در یکی از واحد‌های کارخانه بودیم که با انتشار غبار و ذرات معلق همراه بود و با توجه به شکایات واصله از شهروندان به‌سرعت نسبت به ابلاغ تذکر و متوقف نمودن فعالیت آسیاب تا زمان رفع نقص اقدام شد و واحد با برطرف نمودن نقص فنی و اتصال آب نسبت به برطرف نمودن آلودگی اقدام کردند.

اخطار کتبی اداره محیط زیست ری به‌دلیل انتشار غبار در مسیر تردد خودرو‌ها

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه گفت: طی بازدیدی که در چند روز گذشته توسط کارشناسان این اداره انجام شد انتشار غبار و ذرات معلق در مسیر تردد خودرو‌های سنگین حدفاصل معدن تا کارخانه مشاهده شد که منجر به صدور اخطاریه کتبی و الزام واحد به آب‌پاشی مداوم جاده و آسفالت مسیر‌های خاکی گردید.

بی‌توجهی به اخطاریه‌ها موجب درج نام کارخانه سیمان تهران در صنایع آلاینده می‌شود

فاضلی تصریح کرد: بدیهی است در صورت عدم توجه کارخانه سیمان به الزامات مندرج در اخطاریه‌ها، نسبت به درج نام واحد در لیست صنایع آلاینده و همچنین معرفی مسوولین واحد به مرجع قضایی اقدام لازم اعمال خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در اغلب موارد انتشار غبار و ذرات معلق در کارخانه سیمان به‌دلیل نوع فعالیت و همچنین بروز نقص فنی به‌صورت لحظه‌ای است ابراز داشت: دلیل انتشار غبار لحظه‌ای در هر ساعت از شبانه‌روز هم از طریق پایش آنلاین و از هم از طریق بازدید‌های سرزده توسط کارشناسان به‌صورت دوره‌ای یا به‌دلیل شکایات شهروندان رصد می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست ری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که به‌عنوان معضلات زیست‌محیطی کارخانه توسط شهروندان و در فضای مجازی موردتوجه قرار گرفته عملیات انفجاری است که در معادن صورت می‌گیرد و به‌دلیل حساسیت موضوع در سال گذشته با درخواست اداره شهرستان، توسط کارشناسان پایش اداره‌کل، مقدار ذرات منتشرشده در زمان انفجار اندازه‌گیری گردید که نتیجه آنالیز انجام‌شده حاکی از استاندارد بودن مقدار ذرات بود و بدیهی است تمام واحد‌های صنعتی دارای پتانسیل ایجاد آلایندگی در سطح شهرستان از جمله سیمان تهران به‌صورت مداوم تحت پایش اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد و در صورت مشاهده هرگونه بی‌توجهی به الزامات محیط‌زیستی بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

گزارش تسنیم از آلودگی متفاوت کارخانه سیمان تهران در شب/ گلایه مردم منطقه از افزایش غبار خردایش سنگ‌ها + فیلم

گزارش تسنیم از آلودگی متفاوت کارخانه سیمان تهران در شب/ گلایه مردم منطقه از افزایش غبار خردایش سنگ‌ها + فیلم

گزارش تسنیم از آلودگی متفاوت کارخانه سیمان تهران در شب/ گلایه مردم منطقه از افزایش غبار خردایش سنگ‌ها + فیلم

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده