تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۷۲۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توان مهندسی ویژه‌ای برای تجهیزات صنعت فولاد داریم

می متالز - پروژه ۲.۵میلیون تنی گندله‌سازی بوتیا و پروژه یک میلیون تنی شمش فولاد بردسیر از مجموعه هلدینگ میدکو بهره‌برداری شدند.
توان مهندسی ویژه‌ای برای تجهیزات صنعت فولاد داریم

به گزارش می متالز،پروژه گندله‌سازی ۲.۵میلیون تنی فولاد بوتیا با سرمایه‌گذاری ۷۰۰میلیارد تومان و همچنین پروژه شمش فولاد یک میلیون تنی بردسیر با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ میدکو با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدجواد فدایی استاندار کرمان، شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و علی اصغر پورمند مدیرعامل هلدینگ میدکو به همراه جمعی از مدیران و مسئولان بهره‌برداری شد.

 

ظرفیت‌های داخلی، ما را در برابر تحریم‌ها مقاوم کرد

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: توان مهندسی ویژه‌ای برای تجهیزات کارخانه در بسیاری از صنایع و از جمله صنعت فولاد داریم.
اسحاق جهانگیری ظهر روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های فولادی شرکت میدکو اظهار کرد: ایران از نظر ذخایر انرژی نفت و گاز در ردیف نخست جهان قرار داشته و نیروی انسانی مجرب و معادن خوبی دارد.
وی گفت: در برخی رشته‌های صنعتی، ذخیره نیروی انسانی کم‌نظیری در اختیار داریم و توانمندی ایران به نقطه‌ای رسیده که ایرانیان بسیاری، از ابتدا تا انتهای رشته‌های صنعتی و معدنی را مدیریت می‌کنند و باید این ظرفیت‌ها را به کانون‌های توسعه تبدیل کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سال ۲۰۱۸ میلادی، در تولید فولاد خام رتبه دهم جهان را داریم که ترقی بزرگی برای کشور است، در حالی که زمانی بین تولیدکنندگان فولاد جهان مطرح نبودیم.
وی افزود: ایران امروز در بین تولیدکنندگان فولاد به روش آهن اسفنجی در رتبه دوم جهان قرار دارد.
جهانگیری عنوان کرد: فولاد، نفت، حمل‌ونقل و نظام بانکی ایران تحریم بود و پس از برجام تعلیق شد تا دوباره آنها را بازگرداندند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر حمایت دولت از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی کشور گفت: بخش خصوصی باید میداندار اصلی اقتصاد کشور باشد، اگر چه ممکن است عده‌ای رانت‌جو بخواهند خود را به عنوان بخش خصوصی، معرفی و از این شرایط سوء استفاده کنند که ما وظیفه داریم حتی نزدیک‌ترین افراد به خود را که آلوده شده‌اند، کنار بگذاریم.
اسحاق جهانگیری اظهار کرد: از لحظه‌ای که یک مسئول مطلع شود برخی افراد زیردست او آلوده شده‌اند یا دنبال رانت و سوء استفاده هستند، باید به سرعت اصلاحاتی انجام دهد و اگر در این زمینه اقدامی نکند ممکن است به این معنا باشد که خودش نیز آلوده شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه امروز از توانمندی چشمگیری در رشته‌های مختلف صنعتی برخوردار و از کشورهای خارجی بی‌نیاز هستیم، تصریح کرد: امروز می‌توانیم بسیاری از پروژه‌ها را با اتکا به توان مهندسی و متخصصان داخلی از ابتدا تا انتهای پروژه مدیریت کنیم.
وی افزود: زمانی در ایران کل تولید فولاد خام ۵۰۰ هزار تن بود و در این زمینه مطرح نبودیم اما ارتقای جایگاه ایران به رتبه دهمین تولیدکننده فولاد، ترقی بسیار بزرگی است. ضمن آنکه ایران در تولید فولاد به روش آهن اسفنجی که دوستدار محیط‌زیست است رتبه دوم را پس از هند دارد و امروز جایگاه بزرگی در تولید فولاد پیدا کرده‌ایم.

 

امیدواری برای بازار فولاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آیین گشایش کارخانه فولادسازی بردسیر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، از فعال شدن صنعت ساختمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در سال آینده، حوزه مسکن رونق پیدا خواهد کرد، از این‌رو بازار خوبی برای صنعت فولاد در سال آینده ایجاد خواهد شد.
رضا رحمانی، گفت: برنامه‌های کاملی در حوزه معدن از اکتشاف تا تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده است.
وی به تبیین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و تکمیل زنجیره فولاد پرداخت و بیان کرد: انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام کرد که یک هزار و ۶۸۰ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شده که از این میزان ۲۲ میلیون تن مربوط به ایران بوده که ۲۲ درصد نسبت به گذشته رشد داشته، در حالی که رشد تولید فولاد خام در جهان ۶ درصد بوده که نشان می‌دهد ایران بالاترین رشد در تولیدکنندگان عمده جهان را به خود اختصاص داده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ادامه داد: تولید فولاد کشور در سال گذشته ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که نسبت به گذشته رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن آنکه هم‌اکنون ۶۲ درصد فولاد خام خاورمیانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.
وی بابیان اینکه با همت جوانان این مرز و بوم توانسته‌ایم در ۶ سال گذشته، کشورهای مطرح فولادی جهان را پشت سر بگذاریم، گفت: هم‌اکنون به رتبه دهم تولید فولاد خام جهان رسیده‌ایم، درحالی که ابتدای دولت تدبیر و امید، رتبه جمهوری اسلامی در تولید فولاد خام جهان، پانزدهم بود.
رحمانی بیان کرد: درحال‌حاضر ۱۱۰ میلیون تن پروژه تعریف شده در زنجیره فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجراست و همچنین ۲۰ میلیون تن پروژه بزرگ فولادی در سواحل جنوبی کشور تعریف شده که به این زنجیره اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ میزان تولید زنجیره فولاد کشور؛ ۲.۴ میلیون تن بود که امروز به حدود ۲۰۵ میلیون تن رسیده و در ابتدای دولت یازدهم و دوازهم میزان تولید ما در زنجیره فولاد ۱۲۳ میلیون تن بوده که در دهه فجر امسال با بهره‌برداری از چند طرح فولادی دیگر، به ۲۲۰ میلیون تن خواهد رسید.
رحمانی از پیشرفت ایران در سخت‌ترین شرایط سخن گفت و بیان کرد: خوشبختانه هم‌اکنون زنجیره تولید فولاد کشور، تکمیل و متوازن شده است و به جرات می‌توان ادعا کرد که در سال‌های اخیر، خام‌فروشی در این حوزه بسیار کاهش یافته است.

 

رتبه دوازدهم ایران در تولید مس

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور ۵۵ میلیون تن تولید زنجیره فولاد هدف‌گذاری شده که تا سال ۱۴۰۴ شرایط صادرات آن باید دست‌کم سالی ۱۵ میلیون تن باشد که قابل تحقق است و برای تکمیل این زنجیره به منابع مالی حدود ۸ میلیارد یورو نیاز داریم.
رحمانی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون در حوزه مس، رتبه پانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: به دنبال آن هستیم که رتبه جمهوری اسلامی ایران را در حوزه تولید مس به دوازدهم جهان و رتبه تولید آلومینیوم را از هجدهم جهان به چهاردهم برسانیم، ضمن آنکه هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیز برنامه‌ریزی شده که سهم استان کرمان ۱۰ میلیون تن خواهد بود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در صنعت فولاد از صفر تا صد در داخل کشور تولید می‌شود و می‌توان ادعا کرد که این صنعت در کشور بومی شده و این مهم یکی از دستاوردهای ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است.
رحمانی اظهار کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید، تولید سنگ آهن در کشور ۶۳ میلیون تن بود و امروز این تولید به حدود ۸۰ میلیون تن رسیده است، ضمن آنکه با اکتشافات جدید، ذخیره سنگ آهن کشور به حدود ۲.۵ برابر خواهد رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه همه منابع طرح رونق تولید در استان کرمان جذب نشده است، اظهار کرد: در استان کرمان حدود ۲۴ پهنه اکتشافی، تعریف شده که ۱۹ مورد آن واگذار شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد این استان ظرفیت استخراج ۶۶ میلیون تن انواع محصولات معدنی را دارد که می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد کند، ضمن آنکه باید اعلام کرد هم‌اکنون تنها در حوزه معدن در استان کرمان برای ۲۳ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

 

میدکو به دنبال جلوگیری از خام‌فروشی است

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی میدکو گفت: پروژه‌های میدکو تا یک سال آینده به پایان می‌رسند.
همچنین در این زمینه، علی‌اصغر پورمند مدیرعامل شرکت مادر تخصصی میدکو در آیین گشایش کارخانه فولادسازی بردسیر، گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های امروز ۴.۵ میلیون تن فولاد در سطح شرکت‌های میدکو خواهیم داشت که با بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع برای یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
وی افزود: امروز از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ۳ طرح مهم زنجیره‌ای فولاد شرکت میدکو شامل ۲ طرح گندله‌سازی و یک طرح فولادسازی با سرمایه‌گذاری حدود ۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شد.
پورمند با بیان این مطلب که پروژه‌های میدکو تا یک سال آینده به پایان می‌رسند، بیان کرد: با بهره‌برداری از پروژه‌های امروز ۴.۵ میلیون تن فولاد در سطح شرکت‌های میدکو خواهیم داشت که با بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع برای یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی میدکو با بیان اینکه کارهای نصب کارخانه فولادسازی بوتیا تا آخر سال ۹۸ به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: با بهره‌برداری از ۳۵ پروژه میدکو در سطح کشور ۸ میلیون تن کنسانتره و ۷.۵ میلیون تن گندله تولید خواهد شد، البته برای اجرای این پروژه‌ها ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۴.۲ میلیارد دلار آن تاکنون هزینه شده است و بیشتر آنها در کرمان اجرا شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه میدکو در نخستین گام به‌دنبال یکپارچگی تولیدات بوده است، گفت: شرکت میدکو به دنبال جلوگیری از خام‌فروشی و کاهش حمل‌ونقل در کنار حفظ محیط‌زیست است، به‌طوری‌که ۳ هزار هکتار فضای سبز در کرمان از سوی این شرکت اجرا شده است.
پورمند از میزان مصرف آب در صنعت سخن گفت و افزود: برای صرفه‌جویی آب از فناوری‌های نو، بازیافت آب و همچنین استفاده از شبکه فاضلاب استفاده خواهیم کرد و در حال سرمایه‌گذاری برای استفاده از فاضلاب کرمان هستیم از این رو هیچ فشاری به آب و فاضلاب استان وارد نخواهد شد.
وی با بیان این مطلب که تلفیق تجربه و جوانی از دیگر سیاست‌های شرکت میدکو دانست و بیان کرد: حدود ۹۴ درصد پرسنل شرکت میدکو جوان هستند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی میدکو از نبود برند مطرح ایرانی در جهان گله کرد و بیان کرد: میدکو یک بنگاه بزرگ اقتصادی صد در صد خصوصی و سهام عام با ۱.۵ میلیون نفر سرمایه‌گذار مستقیم و غیرمستقیم است لذا باید تلفیق توانمندی‌های مالی و فنی برای به‌وجود آمدن بنگاه‌های بزرگ داشته باشیم.
وی گفت: میدکو می‌تواند یک پلت فرم باشد که از این مدل می‌توانیم کشور را به توسعه لازم برسانیم.

 

معرفی واحدهای بهره‌برداری شده میدکو

- بهره‌برداری از «گندله‌سازی» سیرجان: واحد گندله‌سازی سیرجان با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان و تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن گندله، در مدت ۴ سال به بهره‌برداری رسیده است و این پروژه به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر و به طور غیرمستقیم برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.
 

- اشتغال ۶۰۰ نفر در فولاد بردسیر: واحد فولادسازی بردسیر، سالانه یک میلیون تن شمش فولادی (بیلت و بلوم) تولید می‌کند که کاربرد آن در ساخت محصولات نوردی و صنایع پایین‌دستی است. با بهره‌برداری از پروژه فولادسازی بردسیر، ۶۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به‌کار می‌شوند و برای حدود ۶هزار و ۵۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
مجتمع احیای مستقیم و فولادسازی بردسیر (وابسته به میدکو) در کیلومتر ۲۰ بردسیر و در ابتدای جاده نگار قرار دارد.
 

- اشتغال ۳۰۰ نفری پروژه فولاد بوتیای ایرانیان: واحد گندله‌سازی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان و تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن گندله سنگ آهن، بهره‌برداری شد. گندله‌سازی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان که با فناوری «ترنخستین گریت» در مدت ۲ سال به بهره‌برداری رسید، به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر و به طور غیرمستقیم برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

عناوین برگزیده