تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۷۲۱۳۲
سرویس خبر : انرژی

از میانکاله تا شادگان/ جدال محیط زیستی‌ها با احداث پتروشیمی در بهبهان بالا گرفت

‌می‌متالز - «براساس سند چکیده مطالعات آمایش سرزمین استان خوزستان، این استان به ۹ منطقه تبدیل شده است که شهرستان آغاجاری و امیدیه و بهبهان منطقه پنج برنامه‌ریزی تعریف شدند و به صراحت قید شده هرگونه صنایع آلاینده بالادستی و پایین دستی شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی و در شهرستان بهبهان مورد تایید آمایش استان نیست. استقرار پتروشیمی بهبهان برخلاف سند آمایش استان که یک سند بالادستی محسوب می‌شود، است.»

به گزارش می‌متالز، مشاور حقوقی کمیسیون محیط زیست و کشاورزی و منابع طبیعی مجمع ملی جوانان کشور با اشاره به اینکه پتروشیمی بهبهان فاقد ارزیابی‌های محیط زیستی است گفت: «مکان‌یابی صورت گرفته برای پتروشیمی «بهبهان» برخلاف ضوابط و قوانین کشور و انحراف در اجرای قانون است. مطابق ماده ۱۰۵ قانون برنامه سوم توسعه که در ماده ۷۱ قانون چهار توسعه هم مورد تایید قرار گرفته؛ ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌های بزرگ تولیدی و خدماتی و زیربنایی کشور پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی باید انجام شود. پروژه‌ها قبل از اجرا براساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی محیط زیست کشور و مصوبات هیات وزیران باید مورد ارزیابی‌های زیست محیطی قرار گیرند و نتیجه تصمیم‌گیری نهایی کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی و معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای مجریان پروژه‌ها الزامی است. به همین دلیل شروع هرگونه عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی و تجهیز کارگاه در طرح پتروشیمی بهبهان که فاقد این مجوزات است برخلاف قوانین و قابل تعقیب قضایی است.»

استقرار پتروشیمی در بهبهان ممنوع

محمد داسمه در ادامه با اعلام اینکه پتروشیمی بهبهان بدون مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست و بدون مجوز کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان اقدام به کلنگ‌زنی و شروع به ساخت کرده است، عنوان می‌کند: «این کلنگ‌زنی برخلاف سیاست‌های کلی نظام در بخش نفت و گاز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بند ۱۱ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در بخش نفت و گاز تا افق ۱۴۰۴ است.

همچنین براساس سند چکیده مطالعات آمایش سرزمین استان خوزستان، این استان به ۹ منطقه تبدیل شده است که شهرستان آغاجاری و امیدیه و بهبهان منطقه پنج برنامه‌ریزی تعریف شدند و به صراحت قید شده هرگونه صنایع آلاینده بالادستی و پایین دستی شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی و در شهرستان بهبهان مورد تایید آمایش استان نیست. استقرار پتروشیمی بهبهان برخلاف سند آمایش استان که یک سند بالادستی محسوب می‌شود، است.»

اعلام جرم علیه پتروشیمی «بهبهان»

او ادامه می‌دهد: «احداث پتروشیمی «بهبهان» را از طریق کمیسیون محیط زیست مجمع ملی جوانان کشور به صورت رسمی به معاونت دادستان کشور اعلام کرده و علیه پتروشیمی «بهبهان» اعلام جرم کتبی کرده‌ایم. این تخلف را با مسولان سازمان بازرسی کل کشور مطرح کردیم و آن‌ها قول توقف پروژه را دادند، اما تاکنون اقدامی از سوی سازمان بازرسی کشور انجام نشده است. مجید مخدوم عضو شورای عالی محیط زیست نیز قول داده‌اند در نخستین جلسه این شورا که با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود، مسئله پتروشیمی «بهبان» در دستور کار قرار گیرد و چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.»

داسمه درباره‌ی منع قانونی استقرار پتروشیمی در بهبهان می‌گوید: «براساس قانون مصوب مجتمع‌های پتروشیمی باید در کنار مجتمع‌های بالادستی احداث شوند. کلنگ‌زنی پتروشیمی بهبهان تخلفی آشکار و انحراف قانون بوده است.»

داسمه با اشاره به اینکه پتروشیمی یک صنعت آب‌بر است، می‌گوید: «به‌دلیل اینکه در بهبهان دریا وجود ندارد، تنها منبع تامین آب پتروشیمی رودخانه مارون خواهد بود. رودخانه‌ای که درحال حاضر نیز منبع تامین آب پالایشگاه «بیدبلند» است. پالایشگاه از حقابه تالاب شادگان استفاده می‌کند و این حقابه دزدی موجب خشکی تالاب شده است. نکته قابل توجه اینجاست که مدیرعامل پالایشگاه «بیدبلند» کمک به رفع تنش آبی روستا‌های اطراف را بخشی از عملکرد خود در حوزه مسئولیت اجتماعی این پالایشگاه اعلام می‌کند. این بدان معناست که آن‌ها از تنش آبی منطقه آگاه هستند و با علم به این موضوع اقدام به احداث پتروشیمی «بهبهان» کرده‌اند.

قانون‌گذار در بحث تامین آب بخش صنعت قید کرده است که این آب باید از سیستم تصفیه فاضلاب شهرستان تامین شود و نباید از حقابه زیست محیطی یا کشاورزی استفاده شود. این درحالی است که تصفیه‌خانه فاضلابی در این شهر وجود ندارد و قطعا می‌خواهند از حقابه تالاب شادگان برای تامین آب پتروشیمی استفاده کنند.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
پتروشیمی ها باید نزدیک دریا ها و در آخرین نقاط خشکی احداث هرکس به غیر از این انجام دهد به محیط زیست کشور و آیندگان خیانت کرده است.
عناوین برگزیده