به گزارش می متالز، از این رو واحدهای نسوز به طور قابل توجهی رشده کردهاند و حتی شاهد هستیم که عرضه نسوزها از تقاضا پیشی گرفته است. هزینه یک شرکت تولیدی مانند نیروی انسانی، مواد اولیه، تجهیزات و... روزبهروز درحال افزایش است اما نرخ محصولات شرکتها گاهی بهدلیل رقابت منفی، کاهشی شده است. البته یکی از مهمترین دلایل رقابت منفی در این بازار، وجود و تاسیس کارگاههای کوچک است که هزینههای بالاسری کمتری دارند و نرخ تمامشده تولید آنها کمتر است، از اینرو با قیمتهای پایینتر از نرخ تولیدات سایر تولیدکنندگان نسوز وارد بازار کرده و سبب به هم خوردن نرخ شده و رقابتی منفی ایجاد میکنند. با توجه به منفی شدن رقابت نسوزها، نخستین عاملی که تحت تاثیر قرار میگیرد، کاهش کیفیت در صنعت نسوز است یعنی تولیدکنندگان برای کاهش نرخ به کاهش نیروی انسانی، استفاده از مواد اولیه ارزانقیمت، کاهش زمان خشک و پخت قطعات نسوز، دقت نکردن در بستهبندی و... اقدام میکنند که تمام این اقدامها در یک بازه زمانی میانمدت سبب کاهش کیفیت محصولات میشود.
هادی حسینزاده - کارشناس نسوز خوزستان