تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۷۲۲۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایجاد شغل با رفع موانع از مسیر تولید؛ یک تیر دو نشان

‌می‌متالز - ایجاد اشتغال در هر شرایطی هزینه‌بر است، اما اگر با رفع موانع از مسیر تولید اشتغال ایجاد شود، می‌تواند اثر مثبتی به‌جز کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ۱۴۰۱ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۰)، ۰.۴ درصد افزایش یافته است. مطابق آمار تعداد بیکاران ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۵۴ نفر جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشتر در کشور است.

در بهار ۱۴۰۱، به‌میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۰) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۵۷۸ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۸ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶.۰ درصد قرار دارند.

نکته قابل توجه کاهش سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در بهار ۱۴۰۱ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹.۷ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین در بهار ۱۴۰۱ سهم جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶.۶ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است. در زمان حاضر مطابق جداول مرکز آمار ایران حدود ۹۵۱ هزار و ۷۲۰ نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التصحیل آموزش عالی در کشور شغل ندارند. یکی از برنامه‌های دولت برای حل مشکل این تعداد بهره از مهارت‌آموزی است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در مصاحبه اخیر خود رفع بیکاری در کشور را ضروری خواند و گفت: اگر یک میلیون شغل در هر سال در کشور ایجاد نشود، با مشکل بیکاری روبه‌رو می‌شویم. نیاز کشور این است که یک میلیون مسکن ایجاد شود، اما نشده است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه آماری که از سال اول دولت دارم، ۹۷۰ هزار اشتغال ایجاد شده است. زمینه کار بسیار زیاد است اگر موانع برطرف شود. کارخانه‌های نیمه‌تعطیلی داشتیم که مانع داشتند و با برداشتن آن، شغل ایجاد شد. در خیلی از موارد تنها لازم است زمینه را آماده کنیم یا موانع را برطرف کنیم تا شغل ایجاد شود.

در حوزه سیاست‌گذاری اشتغال نیز رادیو کار و تولید، تدوین الگوی نظارت و پایگاه مردمی اشتغال‌آفرین، ساماندهی مشاغل خدمات غیرمستقر، پیوست اشتغال، سیاست‌های فعال بازار کار، دانشگاه مجازی بازنشستگان، راهیان کار و تولید، کارگروه ملی اقتصاد خانواده، منشور سیاستگذاری اشتغال، تدوین نظامات، زیست‌بوم ملی اشتغال مهمترین اقدامات دولت در زمینه سیاست‌گذاری اشتغال بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده