تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۷۱۴۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین وضعیت اشتغال بخش‌های اقتصادی در استان‌ها

‌می‌متالز - معمولاً میزان نرخ بیکاری در استان‌ها کمتر از مناطق شهری است، این نرخ در بخش‌های مختلف متفاوت است. ایجاد اشتغال در بخش خدمات موجب تعدیل کاهش نرخ بیکاری در استان‌ها شده است.

به گزارش می‌متالز، در راستای آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱، به میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۰) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۵۷۸ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۸ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶.۰ درصد قرار دارند.

اما میزان نرخ بخش‌های مختلف اقتصادی در مناطق شهری و روستایی متفاوت است. نرخ بیکاری در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری بسیار پایین‌تر است.

مطابق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کار در دو بخش کشاورزی و صنعت بیش از ۲۶۰ هزار فرصت شغلی طی یک ساله گذشته در مناطق روستایی از دست داده اند. اما به دلیل ایجاد ۷۷ هزار فرصت شغلی در بخش خدمات، موجب شد اشتغال از دست رفته در مناطق روستایی به سطح ۱۸۳ هزار نفر تعدیل شود.

آخرین وضعیت اشتغال بخش‌های اقتصادی در استان‌ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده