تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۲۴۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

افت صادرات فولاد چین در ماه جولای ۲۰۲۲

‌می‌متالز - بر اساس داده‌های اداره کل گمرک چین ۶ میلیون و ۶۷۱ هزار تن فولاد صادر کرد که این مقدار نسبت به ماه پیشین، حدود ۸۸۶ هزار تن کمتر بود، اما در مقایسه با سال ۲۰۲۱، حدود ۱۷.۷ درصد رشد داشت. صادرات تجمعی نیز از ماه ژانویه تا جولای، حدود ۴۰ میلیون و ۷۳ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته، ۶.۹ درصد افت داشت.

به گزارش می‌متالز و به نقل از موسسه «SMM»، در ماه جولای، واردات فولاد چین برابر ۷۸۹ هزار تن بود که نسبت به ماه پیشین، دو هزار تن و نسبت به سال گذشته، ۲۴.۹ درصد کمتر بود. واردات تجمعی نیز از ژانویه تا جولای برابر ۶.۵۵۹ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته، کاهش ۲۱.۹ درصدی داشت.

افت صادرات فولاد چین همزمان با کاهش تقاضای خارجی

در سال ۲۰۲۲، پس از اوج‌گیری حجم صادرات فولاد چین در ماه می، بلافاصله وارد کانال کاهشی شد و سیر نزولی در پیش گرفت. حجم ماهانه صادرات در ماه جولای به ۶.۶۷۱ میلیون تن کاهش یافت. بخش فولاد در چین و خارج از کشور نیز در رکود قرار دارد که کمبود تقاضا از بخش‌های تولید پایین‌دستی سندی بر این ادعا است. همچنین هیچ نشانه‌ای از بهبود سفارش‌های دریافتی از آسیا، اروپا و ایالات متحده آمریکا به چشم نمی‌خورد. علاوه‌براین، به دلیل عدم مزیت رقابتی در قیمت‌گذاری صادراتی چین، در مقایسه با ترکیه، هند و دیگر کشورها، صادرات فولاد در ماه جولای همچنان رو به کاهش بود.

واردات فولاد در ماه جولای در مقایسه با ماه قبل کمی کاهش یافت و حجم واردات ماهانه به کمترین مقدار ۱۵ سال گذشته رسید. یکی از دلایل این اتفاق، افزایش فشار در جهت انقباض اقتصاد چین بود. تقاضای نهایی تحت تاثیر وضعیت املاک، زیرساخت‌ها و تولید که عملکرد ضعیفی داشتند، قرار گرفت.

در ماه جولای، شاخص مدیران خرید PMI»» در بخش ساخت و تولید داخلی، به ۴۹.۰ واحد کاهش یافت که حاکی از انقباض بود. علاوه‌براین، رشد جانب عرضه همچنان بسیار سریع‌تر از میزان تقاضا است. از این رو واردات فولاد چین به مدت شش ماه متوالی کاهش یافته است.

افت صادرات فولاد چین در ماه جولای ۲۰۲۲

چشم‌انداز واردات و صادرات فولاد

در آینده انتظار می‌رود تقاضای خارجی سبب ضعیف‌تر شود. با برطرف شدن نگرش خرسی بازار در پی آخرین افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو، قیمت فولاد در بسیاری از نقاط جهان به تدریج روند تثبیت کننده‌ای از خود نشان داده است و شکاف بین قیمت‌های داخلی و قیمت صادرات چین پس از دوره فعلی رکود، کاهش یافته است.

به عنوان مثال، در چین قیمت فوب ورق گرم (HRC) صادراتی در هشتم ماه آگوست، برابر ۶۱۰ دلار بر تن بود؛ در حالی که قیمت متوسط داخلی طبق ارزیابی‌های «SMM» برابر ۴,۰۷۵.۹ یوان بر تن گزارش و تفاوت قیمت آن دو حدود ۵۳.۸ یوان بر تن برآورد شد که در مقایسه با پنجم ماه می‌که اختلاف قیمت برابر ۱۹۹.۰۵ یوآن بر تن بود، حدود ۱۴۵.۲۵ یوآن بر تن افت داشت. در پس پشت پرده، کاهش تقاضا در چین و کشور‌های خارجی که سبب کاهش اختلاف قیمت در بازار داخل و خارج می‌شود، بدون شک از انگیزه صادرکنندگان فولاد خواهد کاست. بر اساس آخرین تحقیقات «SMM»، در ماه آگوست سفارش‌های صادراتی دریافت شده توسط کارخانه‌های نورد فولادی داخلی در چین، همچنان ضعیف و اندک بود. علاوه‌براین، با در نظر گرفتن تاثیر کاهش تولید فولاد خام در چین و سیاست‌های محدودیت صادرات، انتظار می‌رود که صادرات فولاد در این ماه کاهش یابد.

همچنین واردات فولاد چین در سال‌های اخیر در سطح پایین باقی مانده است. با توجه به اینکه در نیمه دوم سال جاری، با کمک سیاست‌های حمایتی قوی‌تر و دقیق‌تر کشور، انتظار می‌رود اقتصاد چین به سرعت بازیابی شود. شرایط مصرف و تولید صنایع مختلف نیز بهبود خواهد یافت. با این حال، به دلیل ضعیف بودن همزمان تقاضای داخلی و خارجی در شرایط فعلی، قیمت‌های بین‌المللی فولاد به درجات مختلفی کاهش یافته و اختلاف قیمت در چین و خارج از کشور به میزان قابل توجهی کمتر شده است. «SMM» پیش‌بینی می‌کند که واردات آتی فولاد چین ممکن است تا حدی بهبود یابد، اما سرعت آهسته بهبودی در تقاضای داخلی واقعی سبب می‌شود تا فضای رشد واردات به نسبت محدود باشد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده