تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۷۲۷۷۲

کمبود ۷ هزار اتوبوس در تهران / منتظر۳ میلیون مسافر جدید باشید!

‌می‌متالز - روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در تهران با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند. همین حالا هم تعداد اتوبوس‌ها جوابگوی نیاز مسافران نیست. حالا رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید با شروع سال تحصیلی حدود سه و نیم میلیون نفر با سفر آموزشی به جابه‌جایی‌های شهری اضافه می‌شوند. تهران نیاز به هفت هزار اتوبوس دارد، اما در حال حاضر فقط حدود دو هزار اتوبوس آن هم خراب و فرسوده در این شهر تردد می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، حدود سه هفته دیگر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شوند، اما هنوز فکری به حال سیستم حمل‌ونقل و نوسازی اتوبوس شهری نشده است. این در حالی است که با شروع سال تحصیلی، سه و نیم میلیون نفر هم با سفر‌های آموزشی به حمل ونقل درون شهری تهران اضافه می‌شوند.

قرار است ۵۵۰ اتوبوس بعد از نوسازی و بهسازی، از مهر به کمک ناوگان حمل‌ونقل آید. اما آیا نیاز مسافران با این تعداد رفع می‌شود؟

اضافه شدن ۳ و نیم میلیون نفر سفر درون شهری در تهران

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر می‌گوید: «نیاز تهران حدود هفت هزار اتوبوس است، در حالی که در حال حاضر حدود دو هزار مورد فعال در سطح شهر داریم که تقریبا همه فرسوده و خراب هستند. همین حالا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در روز با این وسیله در تهران جابه‌جا می‌شوند.».

اما با شروع سال تحصیلی چقدر به این سفر‌ها اضافه می‌شود؟ تشکری هاشمی در این مورد می‌گوید: «با شروع سال تحصیلی، حدود سه و نیم میلیون نفر سفر آموزشی شامل دانش‌آموزان، دانشجویان و کادر آموزشی به حمل‌و‌نقل شهری اضافه می‌شود. این افراد در مجموع با اتوبوس، مترو، تاکسی و خودروی شخصی جابه‌جا می‌شوند.»

اگرچه برخی از دانش‌آموزان با سرویس مدارس و خودرو‌های شخصی جابه‌جا می‌شوند، اما این گزینه برای همه فعال نیست. گزینه برخی از مسافران همچنان همان اتوبوس است.

این در حالی است که همین حالا هم اتوبوس‌ها سرریز از مسافر است. گاهی مسافران باید منتظر بمانند تا چند اتوبوس پر و خالی شود تا نوبت به آن‌ها برسد. البته بعد از این هم باید ایستاده و همراه با تعداد زیادی مسافر دیگر خود را در اتوبوس جا دهند.


۱۹۰۰ اتوبوس تا پایان سال به ناوگان اضافه می‌شود

جعفر تشکری هاشمی می‌گوید: «آنطور که شهرداری تهران وعده داده، قرار است ۹۰۰ دستگاه اتوبوس نو، وارد ناوگان حمل‌و‌نقل تهران شود. این اتوبوس‌ها ساخت تولیدکنندگان داخلی است و قرار است آن‌ها را از مهر به صورت تدریجی و تا پایان سال تحویل دهند.»

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر ادامه می‌دهد: «حدود هزار دستگاه اتوبوس که نیاز به تعمیر دارند نیز قرار است تعمیر شده و وارد ناوگان شود.»

تاکنون اتوبوسی به سیستم حمل‌و‌نقل اضافه نشده است. البته بهرام نکاحی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید: «بهسازی و بازسازی ۵۵۰ اتوبوس در دستور کار قرار دارد که از ابتدای مهر به کمک ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌آیند تا افزایش سفر‌های روزانه را پاسخ دهند.»

پیش از این جعفر تشکری هاشمی گفته بود: «حدود ۲ تا سه هزار اتوبوس نیازمند به تعمیر در گوشه و کنار شهر و در پارکینگ‌ها هستند. البته بعضی از این اتوبوس‌ها صرفه هم ندارد که تعمیر شوند.»

بررسی مجموع موارد بالا نشان می‌دهد، حتی اگر ۵۵۰ دستگاه به ناوگان اضافه شود، باز هم با شروع سال تحصیلی با موج دیگری از شلوغی در خطوط اتوبوسرانی مواجه هستیم. آن هم در پیک رفت و آمد مسافران یعنی صبح‌ها از ۶ تا هشت و عصر‌ها از ۱۷ تا ۱۹

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده