تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۷۲۸۵۲

روایتی جدید از علل امحای صد‌ها کانتینر کالای مصرفی در بندر شهید رجایی/ ذرت و برنج‌های متروکه تبدیل به الکل شد

‌می‌متالز - اخیرا جزییاتی از امحاء بیش از ۳۵۰ کانتینر کالای متروکه مضر سلامت به وزن ۳۲۰۰ تن در بندر شهید رجایی بندرعباس مطرح شده؛ در این واکاوی بیان علل این موضوع حائز اهمیت است.

به گزارش می‌متالز، در راستای اجرای مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان با توجه به دستورات ویژه و تخصصی ایشان در خصوص لزوم تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های گمرک و اموال تملیکی، عملیات امحاء و انهدام بیش از ۳۵۰ کانتینر کالای متروکه فاسد شده و مضر سلامت در بندر شهید رجایی بندرعباس انجام شده است.

در نتیجه اجرای طرح انبارگردانی و پایش مستمر کالا‌های مرتبط با اموال تملیکی، در جریان بازرسی‌ها از مجتمع بندری شهید رجایی و پس از بررسی‌های کارشناسی و تفکیک کالا‌های تاریخ مصرف گذشته، تقلبی، فاسد شده و غیربهداشتی از سایر اقلام موجود، ۳۵۰ کانتینر کالای فاسدشده و تاریخ مصرف گذشته که از سالیان گذشته باقی مانده بود، شناسایی شد.

در همین خصوص رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه کالا‌های متروکه مذکور پس از تعیین تکلیف توسط بندر شهیدرجایی بندرعباس به اداره کل اموال تملیکی استان تحویل داده شده اند، تصریح کرد: در نتیجه انجام آزمایش‌های مختلف و اخذ نظرات کارشناسان و نمایندگان وزارت بهداشت، اداره استاندارد و سایر دستگاه‌های ذیربط مبنی بر غیر قابل مصرف بودن این اقلام و مضر بودن آن‌ها برای سلامت جامعه، با صدور دستور قضایی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن رعایت موازین قانونی و دستورالعمل‌های بهداشتی عملیات امحاء آن‌ها توسط اداره کل اموال تملیکی استان در محوطه پسماند شهرداری بندرعباس در حال انجام است.

همچنین سعید غلامی باغی معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به امحاء حدود ۳۰۰ کانتینر به وزن تقریبی ۲۵۰۰ تن کالای متروکه رسوبی در بندر شهیدرجایی بندرعباس طی روز‌های اخیر، اظهار داشت: حدود ۲ دهه از عدم ترخیص کالا‌های متروکه مذکور در بندر شهید رجایی می‌گذرد که همه آن‌ها فاسد شده و هیچ‌گونه کارایی نداشته و حتی برای مصرف ثانویه قابل استفاده نبود؛ بنابراین با هماهنگی دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌ها در راستای حفظ بهداشت و سلامت جامعه، عملیات امحا با رعایت ضوابط ایمنی و محیط زیستی انجام شد.

وی تاکید کرد: خروج این حجم کانتینر کالا از بنادر و گمرکات منجر به ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور تسهیل ورود و خروج کالا و تجارت خارجی می‌شود. همچنین کانتینر‌های خالی شده به چرخه تجارت خارجی باز می‌شود.

امحای حدود ۳۲۰۰ تن کالا در بندر شهیدرجایی بندرعباس در صورتی رخ داده است که چندی پیش با اعلام گمرک ایران از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالایی که در طی یک دهه گذشته در گمرکات به صورت متروکه در آمده بودند، حدود یک میلیون تن از این کالا‌ها به اموال تملیکی معرفی شده و تهیه اظهارنامه گمرکی آن‌ها صورت گرفته است و ساماندهی شده‌اند.

حال سوالاتی که در اینجا باید پاسخ داد این است که در چرا این کالا‌ها امحا شده اند؟ چه کسی مقصر است امحای ۳۲۰۰ تن کالایی است که به صورت متروکه در آمده بودند؟ کالا‌های امحا شده شامل چه اقلامی بوده‌اند؟

فتحی مدیر اموال تملیکی استان هرمزگان در پاسخ به سوالات و ابهامات پیش آمده در خصوص امحای ۳۲۰۰ تن کالایی در گمرک شهید رجایی بندر عباس صورت گرفته است، گفت: گمرک شهید رجایی به عنوان بزرگترین گمرک بندر کشور، در برگیرنده ۶۰ درصد تجارت خارجی کشور است و به طور متوسط سالیانه بالای ۲۰۰-۳۰۰ هزار کانتینر ورودی و خروجی دارد. همچنین گمرک به عنوان مرزبان ایمنی، اقتصادی، قرنطینه‌ای و بهداشتی کشور باید دقت نظر هوشمندانه‌ای در خصوص کالا‌های ورودی کشور داشته باشد. از پیچیدگی‌های گمرک این است که در خیلی از موارد ممکن است ظاهر کالایی سالم باشد، اما آلودگی‌های مختلفی داشته باشد که در این صورت اجازه‌ی ترخیص برای همچین کالایی صورت نمی‌گیرد.

ذرت‌های متروکه شده تبدیل به الکل شدند!

وی افزود: در خصوص ۲۰۰-۳۰۰ کانتینری که از سال‌های قبل در بندر شهیدرجایی متروکه شده بودند، پالایش خوبی از طرف بندر شهیدرجایی صورت گرفت به شکلی که به عنوان مثال کاملا مشخص شده بود که کدام بخش از این کالا‌ها نیاز به بررسی قضایی و کدام بخش نیاز به بررسی اموال تملیکی دارند و از طرف دیگر برخی از این کالا‌ها مانند آناناس و گچ که آلوده بودند و امکان مصرف در داخل نداشتند، باید هزینه این کالا‌ها برای امحا تامین می‌شد.

برخی دیگر کالا‌ها بودند که امکان مصرف‌های ثانویه داشتند، به عنوان مثال کالایی مانند ذرت‌هایی که در گمرک مانده بودند، در وضعیت کرونایی امکان استفاده برای تولید الکل را داشتند و طبق شرایط و ضوابطی که وجود داشت جهت همین امر استفاده شدند.

بخش دیگری از این کالا‌ها به دلیل شیرابه‌ای بودن، سیاه شدن، فاسد شدن و آلوده بودن بیش از حد صرفا باید امحا می‌شدند که البته امری غیرطبیعی نیست چرا که در گمرکی که چند میلیون کانتینر در چند سال جابجا می‌شود به هر حال تعدادی از این کالاها، فاسد می‌شوند.

مقصر اصلی امحا، عدم مراجعه صاحبان کالا‌ها است!

فتحی اضافه کرد: بحث اصلی که در اینجا وجود دارد عدم مراجعه صاحبان کالا‌ها در گمرک است. باتوجه به اینکه گمرک شهید رجایی در منطقه ویژه واقع شده است، اگر کالای وارد شده به هر دلیلی از جمله عدم اخذ مجوز‌های مربوطه به ترخیص، آلوده بودن کالا‌ها یا مشکلات مالی به مرحله اظهارنامه گمرکی نرسد، طبق قانونی که تا قبل از سال ۹۷ وجود داشته است این کالا‌ها می‌توانند تا موقعی که مشکلات ترخیص آن‌ها رفع شود در انبار‌ها بمانند.

در خصوص کالا‌های سلامت محور سازمان اموال تملیکی از سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد استعلام می‌گیرد و آن‌ها مصرف اولیه یا ثانویه این کالا‌ها را به ما اعلام می‌کنند. کالا‌هایی که در بندر مانده بودند کالا‌هایی بودند که به هیچ صورت امکان مصرف نداشتند و حتی امحای آن‌ها هم به دلیل بوی بد و فاسد بودن این کالا‌ها مشکلاتی را داشت و هیچ راهی جر امحای این کالا‌ها برای ما باقی نمانده بود.

رئیس سازمان اموال تملیکی هرمزگان در پایان در پاسخ به این سوال که دقیقا چه کالا‌های متروکه شده‌ای امحا شدند، گفت: این کالا‌ها شامل گچ وارداتی رطوبت دیده، برنج آلوده، ذرت آلوده، نوشابه انرژی‌زا آلوده، پوسته نارگیل، موز آلوده و کالا‌هایی که از نظر گمرک اجاره ورود به کشور را نداشته و مضر بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده