تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۷۱۶۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدید معاون قضائی دادستان کل کشور و هیات همراه از گمرک بندر شهید رجایی

‌می‌متالز - معاون قضائی دادستان کل کشور باحضور در بندر شهید رجایی از ارائه خدمات اسنادی، گمرکی، دریایی و بندری بازدید کرد.

به گزارش می‌متالز، سعید عمرانی با حضور در بخش‌های مختلف بندرشهید رجایی از روند انجام تشریفات گمرکی و بندری بازدید کرد.

وی با حضور در نشست تخصصی ضمن استماع نقطه نظرات مدیران حوزه اقتصادی استان، هم افزایی بین ارگان‌های اقتصادی در استان هرمزگان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با اصلاح فرایند‌ها و همگرایی سیستمی بین دستگاه‌ها می‌توان خدمات مطلوبتر در مدت زمان کمتری ارائه کرد.

معاون قضائی دادستان کل کشور خاطر نشان کرد:توفیقات بدست آمده که با محوریت دستگاه قضا و مشارکت همه ارگان‌های اقتصادی هرمزگان به انجام رسیده قابل تعمیم به دیگر استان‌ها است.

عمرانی اذعان داشت الفاظی مثل دموراژ، متروکه، کالا‌های منقضی و رسوبی می‌می بایست از کتب‌ها حذف شود لازمه این ابر تلاش در جهت خروج برخی دستگاه‌ها از خود تحریمی است.

در این نشست تخصصی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، احمدی منش دادستان بندرعباس، سعیدی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی، عباس نژاد مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و جمعی از مدیران لشکری و استانی مرتبط با موضوع در نشست حضور داشتند.

"حسین سعیدی" در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اهتمام مجدانه سازمان‌ها در جهت ترخیص کالا‌های اساسی گفت: گمرکات استان هرمزگان با کمتر از ۸ درصد نیروی انسانی گمرکات کشور، به عنوان بزرگترین گمرک کشور موفق به ترخیص بیش از ۶ میلیون تن کالا از ابتدای مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان مرداد ماه امسال شده است که اگر مشکلات و موانع ترخیص کالا بررسی و رفع شود شاهد ترخیص سریع‌تر کالا‌های ضروری و مورد نیاز مردم می‌شویم.

وی از جمله مشکلات در حوزه ترخیص کالا‌های اساسی را دریافت کد رهگیری از بانک و اخذ اسناد ترخیص و عدم پرداخت به موقع وجه کالا به فروشنده دانست و خواستار ایجاد برنامه زمان بندی دقیق بانک مرکزی برای پرداخت به موقع وجه کالا به فروشنده جهت ارسال اسناد به خریدار و دریافت کد رهگیری بانک و تسریع در تخلیه و بارگیری کالا‌ها از کشتی بدون ایستایی شد.

سعیدی عملیات لجستیک و ناهماهنگی صاحبان کالا را از جمله مشکلات در تسریع ترخیص کالا‌های اساسی دانست و اذعان داشت: صاحبان کالا برنامه ریزی و هماهنگی لازم در جهت ترخیص کالا‌ها، تخلیه و بارگیری و هماهنگی با سازمان‌های مربوطه را قبل از خرید و ورود کالا به بندر انجام دهند تا روند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا دچار ایستایی و کندی نگردد.

همچنین مشکلات ایستایی در صدور مجوز‌های سازمان‌های همجوار را بعلت قوانین مختلف و متفاوت این سازمان‌ها در صدور مجوز دانست که این امر باعث میگردد برای یک آزمایش یکسان با یک کالای مشخص دو سازمان استاندارد و غذا و دارو بطور جداگانه از کالا نمونه برداری و آزمایش کنند (بعضا با پاسخ‌های متفاوت) و این امر باعث سردرگمی صاحبان کالا و توقف در ترخیص شده است و اضافه نمود این موضوع یکی از مشکلات در ترخیص کالا‌های اساسی بوده و جهت رفع این مشکل بهترین راه حل اصلاح قوانین سازمان‌های مذکور در جهت ایجاد ضوابط و قوانین واحد، با رعایت پنجره واحد و ماده ۱۲ قانون امور گمرکی میباشد.

با توجه به عدم بررسی لازم قوانین و بخشنامه‌ها در بحث اجرا و متعاقب آن ایجاد مشکلات در ترخیص کالاها، وی بررسی اولیه مشکلات احتمالی در اجرای قوانین و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها قبل از اجرایی شدن آن‌ها را به جهت جلوگیری از ایستایی در روند ترخیص کالا‌ها به خصوص کالا‌های اساسی ضروری و لازم دانست.

سعیدی در پایان اضافه کرد: با توجه به کندی و عدم چابکی بخش دولتی در واردات و ترخیص کالا نسبت به بخش خصوصی جهت تسریع در روند ترخیص کالای اساسی، بسترمناسب و همچنین شرایط لازم برای ورود کالا‌های اساسی توسط بخش خصوصی فراهم شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده