تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۷۲۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مسدودی بخشی از وجوه وام ممنوع است/ برخورد با بانک‌های متخلف

مسدودی بخشی از وجوه وام ممنوع است/ برخورد با بانک‌های متخلف
‌می‌متالز - اخذ هرگونه وثیقه نقدی قبل و بعد از اعطای تسهیلات و همچنین مسدودی بخشی از وجوه وام از سوی بانک ممنوع است.

به گزارش می‌متالز، مسدود شدن بخشی از وام دریافتی از بانک‌ها یا درخواست وثیقه نقدی از مشتری از جمله چالش‌های مهمی است که سالهاست گریبان مردم را گرفته و در تضاد با اصل دسترسی آسان به خدمات بانکی است؛ اصلی که در حال حاضر جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است و شاهد اجرای اقدامات متعددی در این زمینه هستیم.

برهمین اساس بانک مرکزی دولت سیزدهم دریافت هرگونه وثیقه نقدی قبل از اعطای تسهیلات و یا بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها یا موسسات غیربانکی برای اعطای تسهیلات را ممنوع اعلام کرده است؛ به نحوی که بنا به تاکید علی‌صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی، بانک‌های دریافت‌کننده وثایق نقدی و بانک‌هایی که بخشی از وام را بلوکه می‌کنند، متخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی ممنوع است و در صورت توافق، اقدام به اخذ وثیقه نقدی باید در قالب سپرده سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و با پرداخت سود علی الحساب معادل سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده و مشابه سپرده‌های مدت‌دار پرداخت شود و نرخ سود کمتر و یا عدم اعطای سود به این سپرده‌ها تخلف محسوب می‌شود.

اگر بانکی به مقررات موجود عمل نکند به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی خواهد شد و این برخورد قانونی با بانک‌های متخلف می‌تواند خبر خوبی برای مشتریان باشد که در دولت سیزدهم به طوری جدی پیگیری می‌شود و مردم نیز در این میان نباید بی‌تفاوت باشند و باید موارد شکایتی را اعلام کنند.

در صورت مشاهده تخلف بانکی، چگونه پیگیری کنیم؟

با اینکه به طور مکرر و در بخشنامه‌های متعدد توسط بانک مرکزی به این مساله تاکید شده و رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم نیز براین موضوع بار‌ها تاکید کرده است، اما ممکن است هنور برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی اقدام به دریافت وثایق نقدی و یا اینکه مبلغی از وام را مسدود کنند که درصورت مشاهده چنین تخلف‌هایی مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی به نشانی https://crm.cbi.ir/ یا سایت بانک مورد نظر خود نسبت به ثبت و رسیدگی به شکایت اقدام کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده