تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۷۳۰۸۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
در سال تحصیلی جدید؛

دروس مهندسی متالورژی و مواد بر اساس سرفصل‌های جدید ارائه می‌شود

‌می‌متالز - رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران از بازنگری و طراحی مجدد سرفصل دروس رشته مهندسی مواد و تصویب سرفصل‌های جدید از سوی دانشگاه تهران و وزارت علوم خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهدی ملکان، رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران از بازنگری و طراحی مجدد سرفصل دروس رشته مهندسی مواد و تصویب سرفصل‌های جدید از سوی دانشگاه تهران و وزارت علوم خبر داد و گفت: این بازنگری با هدف ارتقای کیفیت آموزشی انجام شد و دروس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بر اساس این بازنگری ارائه خواهد شد.

مهدی ملکان، رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران با اعلام این خبر افزود: بازنگری سرفصل دروس مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و‌ی رشته‌های دانشکده مهندسی متالورژی و مواد با این رویکرد انجام شد که مطابق نیاز‌های کشور و علم روز دنیا، عناوین و سرفصل‌های جدیدی وارد درس‌ها شوند. همچنین یک نوع عمق‌بخشی به مباحثی که ارائه می‌شود، مدنظر قرار گرفته است.

ملکان همچنین از تجمیع گرایش‌های رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی ارشد دارای شش گرایش بود که دیگر پذیرش دانشجوی ارشد به تفکیک گرایش در این رشته نداریم و همه دانشجویان در واقع دانشجوی یک عنوان واحد «مهندسی مواد» هستند.

وی حذف و تجمیع گرایش‌های رشته مهندسی مواد را در راستای نزدیک شدن به رویه‌های جاری در اکثر دانشگاه‌های دنیا عنوان کرد و گفت: بر خلاف اینکه در سال‌های اخیر در کشورمان برای هر تخصصی یک گرایش ایجاد شد، اما در اکثر دانشگاه‌های دنیا گرایش وجود ندارد.

رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران تصریح کرد: البته وقتی بحث اهمیت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای مطرح می‌شود، منظور این است که محققان رشته‌های مختلف باید با همدیگر کار کنند نه اینکه برای هر تخصصی حتماً یک گرایشی وجود داشته باشد.

وی با اعلام اینکه بر اساس رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تهران در حوزه متالورژی دارای رتبه ۵۰ تا ۷۵ دنیا و با فاصله زیادی از دانشگاه‌های داخل کشور دارای رتبه نخست ملی است، در تشریح الزامات حفظ و ارتقای این جایگاه اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشکده مهندسی متالورژی و مواد بر پایه فعالیت‌های آزمایشگاهی است. آزمایشگاه‌های دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران که به دستگاه‌هایی مانند میکروسکوپ‌های الکترونیکی مجهز است، در منطقه نظیر ندارد، اما همچنان این آزمایشگاه‌ها نیازمند ارتقای تجهیزات است تا بتوانیم در عرصه رقابت بین‌المللی به حفظ جایگاه و حرکت رو به جلو بپردازیم.

ملکان در عین حال تصریح کرد: اکثر آزمایشگاه‌های دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران برای عقب نماندن از پیشرفت، نیازمند تجهیز و تعمیر هستند و باید برای افزایش قابلیت، یک سری تجهیزات جدید نیز به آن‌ها اضافه شود.

وی با اشاره به برخورداری دانشکده مهندسی متالورژی و مواد از ۴۰ آزمایشگاه، بیان کرد: این آزمایشگاه‌ها استادمحور اداره می‌شوند یعنی هر استاد دانشکده مهندسی مواد و متالوژی یک آزمایشگاه دارد.

دانشیار دانشگاه تهران از توسعه ارتباط دانشکده مهندسی متالورژی و مواد با صنعت خبر داد و گفت: طی نزدیک دو سال گذشته، قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی بین این دانشکده با شرکت‌های فولاد مبارکه، مس سرچشمه، سایپا، مپنا و… منعقد شده و پروژه‌هایی برای حل مشکل این صنایع وارد دانشگاه تهران شده است.

رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران از برگزاری دوره‌های آموزش آزاد بین‌رشته‌ای با هدف کارآفرینی در این دانشکده خبر داد و اظهار داشت: دوره جواهرسازی و مجسمه‌سازی که بین رشته‌های دانشکده مهندسی متالورژی و مواد و دانشکدگان هنر‌های زیبا است، از جمله دوره‌های موفق آموزش‌های آزاد بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده