تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۷۳۱۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

‌می‌متالز - بیش از ۱۷میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۲۱هزار و ۵۰۷میلیارد ریال در ۵ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۴۵درصدی حجم و رشد ۲۱۴درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۵ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۹۵ روز معاملاتی تعداد ۳۹۷ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ورقه بهادار در ۲۷ میلیون و ۱۹۹ هزار نوبت به ارزش ۳۸۵۰۰ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۱۲۶ درصدی حجم، افت ۲۹ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۲۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۵ ماه گذشت تغییر مالکیت ۸۱ میلیارد و ۵۱۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۹۹ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۷۵ میلیارد و ۳۵۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲۳ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۵۶ درصدی حجم و رشد ۵۳ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۲۹ درصدی حجم و افت ۱۱ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۳۹ میلیارد و ۸۵۵ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۳۶۱۹۶ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۳۹۳ درصدی حجم و ۳۸۴ درصدی ارزش معاملات این بازار در ۵ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۶۸ میلیارد و ۷۳۷ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۸۳۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال و ۱۷ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۲۱۵۰۷ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۱۲ درصدی حجم و ۱۱۴ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۴۵ درصدی حجم و رشد ۲۱۴ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸ هزار و ۵۵۴ واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۳.۳ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال بود در پایان تیرماه با ثبت رشد ۴ درصدی در ۵ ماه گذشته در پایان مردادماه به عدد ۱۸۰۹۷ هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده