تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۷۳۴۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش تولید در واحد‌های ذوب آلومینیوم اروپا

‌می‌متالز - افت عرضه و تقاضای آلومینیوم در اروپا، مانع از تامین تقاضای نهایی در چین شد؛ بنابراین ممکن است تقاضا برای محصولات وارداتی نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی افزایش پیدا کند و صادرات محصولات مربوطه را در چین و سایر کشور‌ها افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «SMM»، طبق آمار گمرک، چین در ماه جولای سال ۲۰۲۲، حدود ۵۱ هزار و ۳۷.۴ تن آلومینیوم اولیه وارد کرد که نسبت به ماه گذشته، ۷۹.۱ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۲ درصد کاهش داشت. واردات آلومینیوم اولیه از ماه ژانویه تا جولای به ۲۴۸ هزار و ۲۷۳.۲ تن رسید که افت ۷۳.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد.

در مورد صادرات، چین در ماه جولای، هفت هزار و ۵۸۸.۵ تن آلومینیوم اولیه صادر کرد که نسبت به ماه گذشته، ۱۴.۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶۵ درصد افزایش داشت.

در مجموع، واردات خالص آلومینیوم اولیه چین در ماه جولای سال ۲۰۲۲ به ۴۳ هزار و ۴۴۸.۹۵ تن رسید که ۹۸.۶ درصد نسبت به ماه ژوئن و ۷۶.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. واردات خالص در بازه ژانویه تا ماه جولای، ۶۳ هزار و ۹۸۷.۹۵ تن بود که افت ۹۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد.

از آنجایی که مقیاس صادرات آلومینیوم اولیه چین اندک بود و این کشور در واقع واردکننده خالص این محصول بود، تمرکز «SMM» بر بررسی واردات آلومینیوم اولیه خواهد بود.

طبق آمار SMM»، دلیل اصلی افزایش ۷۹.۱ درصدی واردات آلومینیوم اولیه چین در ماه جولای نسبت به ماه گذشته این بود که قیمت آلومینیوم در چین و خارج از کشور در ماه ژوئن، به دلیل افت قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، به شدت کاهش یافت. در نتیجه، پنجره واردات چین برای شمش آلومینیوم به اجبار باز شد و زیان حاصل از واردات به کمتر از ۱۰۰ یوان بر تن کاهش پیدا کرد که در آن شرایط بازرگانان خارج از کشور از فرصت استفاده کردند و محموله‌های خود را به بازار چین ارسال کردند. علاوه‌براین، ایالات متحده در ماه جولای نرخ بهره را افزایش چشمگیری داد. به دلیل رکود اقتصاد خارج از چین، تقاضای خارج از کشور برای آلومینیوم اندک بود؛ بنابراین برخی از عرضه‌کنندگان داخلی، دوباره بر بازار مصرف داخلی چین متمرکز شدند.

در خصوص مدل‎های معاملات تجاری، معاملات رایج (فیزیکی) ۶۴.۷ درصد از کل واردات داخلی آلومینیوم اولیه در ماه جولای را به خود اختصاص داد. در همین حین، معاملات کارمزدی با عرضه یا واردات مواد افزایش چشمگیر یپیدا کرد و ۲۲.۱ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داد. به ویژه، معاملاتی که با شرکت روسال در استان‌های هبی و هنان انجام شد، عمدتا به صورت کارمزدی بود.

از منظر تامین‎ کنندگان، روسیه با حجم واردات ۳۹ هزار و ۱۰۰ تن و ۷۶.۵ درصد از مجموع واردات، بزرگ‌ترین تامین‌کننده آلومینیوم اولیه در چین بود. واردات شمش آلومینیوم از هند، به چهار هزار و ۹۰۰ تن رسید که ۳۹۰ درصد نسبت به ماه ژوئن افزایش داشت.

موسسه «SMM» انتظار دارد که واردات آلومینیوم اولیه چین در ماه آگوست شاهد افزایش اندکی باشد و حجم خالص واردات به حدود ۳۰ هزار تن کاهش پیدا کند. دلایل اصلی این امر به شرح زیر ارائه شده است:

در جایگاه نخست، به دلیل نگرش نزولی بازار ناشی از افزایش نرخ بهره ایالات متحده و رکود اقتصاد کلان قیمت آلومینیوم در چین و خارج از آن در ماه جولای کاهش یافت. به ویژه، قیمت‌های آلومینیوم در چین از قیمت‌های خارج از آن کاهش بیشتری پیدا کرد و نسبت قیمت آلومینیوم بورس شانگ‌های به بورس فلزات لندن را به سوی روند کاهشی سوق داد. از آنجایی که زیان حاصل از واردات آلومینیوم اولیه در ماه جولای در مقایسه با ماه ژوئن افزایش یافت، هیچ امکانی برای افزایش واردات شمش آلومینیوم خارج از کشور به چین وجود نداشت.

در جایگاه دوم، بخش فرآوری واحد‌های پایین‌دستی آلومینیوم در چین در ماه آگوست در فصل رکود مصرف قرار داشت و به دلیل افزایش دما و سهمیه‌بندی برق، میانگین نرخ بهره‌برداری تولیدکنندگان آلومینیوم در سطوح پایین باقی ماند. در نتیجه، موجودی انبار‌های آلومینیوم انباشته شد و تقاضای چین برای محموله‎‌های وارداتی آلومینیوم در خارج از کشور نیز کاهش یافت.

با نگاهی به آینده، حجم واردات بین ماه‌‎های سپتامبر و دسامبر به شدت تحت تاثیر قیمت آلومینیوم چین و خارج از کشور در ماه آگوست خواهد بود. موسسه «SMM» انتظار دارد که چین به سختی حجم واردات خالص خود را در آینده حفظ کند و این امر عمدتا به دلیل کاهش نرخ رشد ظرفیت‌های فعال آلومینیوم چین از ماه آگوست است. علاوه‌براین، یک میلیون تن از ظرفیت‌های فعال تولید آلومینیوم در استان سیچوان به دلیل سهمیه‌بندی برق به حالت تعلیق درآمد. بنابراین، تولید آلومینیوم چین در ماه آگوست کاهش پیدا کرد و منجر به افت فشار در جانب عرضه شد. با این وجود، زمانی که محدودیت برق در شرکت‌های پایین‌دستی در آینده برداشته شود، این احتمال وجود دارد که آن‌ها جهت شارژ موجودی انبار‌های خود، به واردات آلومینیوم بپردازند. همچنین گفتنی است که افزایش قیمت‌های انرژی ناشی از کمبود انرژی در اروپا، بر تولید واحد‌های ذوب آلومینیوم خارج از چین و شرکت‌های تولید پایین‌دستی تاثیر گذاشته است. افت عرضه و تقاضای آلومینیوم در اروپا مانع از تامین تقاضای نهایی در چین شد. بنابراین، ممکن است تقاضا برای محصولات وارداتی نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی افزایش پیدا کند و سبب رشد صادرات محصولات مربوطه در چین و سایر کشور‌ها شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده