تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۷۳۴۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

حفظ روند افزایشی قیمت آلومینیوم در کوتاه‌مدت

‌می‌متالز - پرمعامله‌ترین عرضه‌های آلومینیوم بورس آتی شانگ‌های با موعد تحویل ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ با قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ یوان در هر تن در روز دوشنبه گذشته آغاز شد و پایین‌ترین و بالاترین سطح هفتگی آن به ترتیب با ارزش ۱۸ هزار و ۳۵۵ یوان در هر تن و ۱۹ هزار و ۱۲۰ یوان در هر تن قبل از بستن قیمت سهام در پایان روز جمعه به مبلغ ۱۸ هزار و ۸۶۰ یوان در هر تن رسید که رشد ۴۳۵ یوانی در هر تن یا رشد ۲.۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، معاملات آلومینیوم در بورس فلزات لندن دوشنبه گذشته با قیمت دو هزار و ۴۰۵ دلار بر تن آغاز شد و پایین‌ترین و بالاترین سطح هفتگی آن به ترتیب با ارزش دو هزار و ۳۷۴ دلار بر تن و دو هزار و ۴۵۲ دلار بر تن قبل از بستن قیمت سهام در پایان روز جمعه جهت معامله به مبلغ دو هزار و ۴۳۶ دلار بر تن رسید که رشد ۱.۲۹ درصدی را در هفته مذکور نشان می‌دهد.

در جبهه وسیع‌تر، مقامات فدرال رزرو (بانک مرکزی) ایالات متحده آمریکا همچنان متعهد به مبارزه با تورم افزایشی مداوم از طریق تشدید سیاست پولی هستند. احتمال افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو آمریکا و رسیدن به عدد ۶۰.۵ درصد وجود دارد که این موضوع شاخص دلار آمریکا را بالاتر می‌برد.

نشست اجرایی شورای دولتی چین ۱۹ اقدام تکمیلی را برای بسته‌ای از سیاست‌های تثبیت اقتصادی که پیش از این معرفی شده بود، به منظور تقویت و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی ارائه کرد. قیمت انرژی برق کشور آلمان در سال پیش‌رو در بورس انرژی اروپا با ۷.۶ درصد افزایش، به ۸۰۵.۱۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که تقریبا ۱۰ برابر قیمت مدت مشابه سال گذشته با افزایش هفتگی ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. در همین راستا دولت‌های بسیاری از کشور‌های اروپایی گام‌های بزرگی را به منظور محدود کردن و کاهش مصرف انرژی برداشته‌اند.

در رابطه با زیرساخت‌ها باید اعلام کرد که تقریبا تمام ۱.۰۷ میلیون تن ظرفیت تولید واحد‌های آلومینیوم ایجاد شده در استان سیچوان چین تعطیل شده است، این در حالی است که برخی از ظرفیت‌های تولید آلومینیوم در شهر چونگ‌چینگ نیز تحت تاثیر برنامه سهمیه‌بندی برق و تولید متناوب در ساعات غیر پیک مصرف برق قرار گرفته است. بر اساس برآورد‌های اولیه موسسه «SMM»، ظرفیت بهره برداری آلومینیوم در چین از پایان ماه جولای ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته و به حدود ۴۰.۰۶ میلیون تن رسیده است. در واقع مقدار آن به همان میزان سطح مشاهده شده در پایان ماه می‌میلادی بازگشته است. در واکنش به تشدید بحران انرژی و اعتصابات مکرر، بسیاری از واحد‌های ذوب آلومینیوم در اروپا برنامه‌های کاهش تولید خود را اعلام کردند که این امر نگرانی‌های بازار در مورد عرضه آلومینیوم در آینده را تشدید می‌کند. در همین راستا نرخ‌های بهره‌برداری شرکت‌های داخلی صنایع پایین‌دستی آلومینیوم چین تحت تاثیر سهمیه‌بندی برق، دمای بالای هوا و همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافت که منجر به معاملات راکد در بازار فیزیکی شد. با این حال، برخی از شرکت‌های صنایع پایین‌دستی به دلیل ترس از افزایش بیشتر قیمت آلومینیوم در آینده، فرایند ذخیره‌سازی را آغاز کردند و به این ترتیب موجودی انبار شمش‌های آلومینیوم اندکی کاهش یافت.

پیش از برگزاری کنفرانس بانک مرکزی در منطقه جکسون هول در ایالت وایومینگ آمریکا، ریسک‌گریزی شدیدی از بازار وجود داشت. به علاوه بحران انرژی در خارج از چین نیز نگرانی‌های فرایند عرضه را تشدید کرده است. با این حال، کاهش تقاضای صنایع پایین‌دستی، روند صعودی قیمت آلومینیوم را مهار خواهد کرد. در کوتاه‌مدت، از سرگیری تولید واحد‌های ذوب آلومینیوم در استان سیچوان چین پس از پایان برنامه سهمیه‌بندی برق، با بهبود سریع و میزان تقاضای صنایع پایین‌دستی همگام نخواهد بود؛ بنابراین عدم تعادل عرضه و تقاضای منطقه‌ای ایجاد می‌کند که این امر می‌تواند نشان از رسیدن قیمت آلومینیوم به ثبات نسبی باشد. علاوه‌براین، نوسانات شدید قیمت انرژی در داخل و خارج از چین نیز منجر به نوسانات شدید معاملات آتی فلز آلومینیوم خواهد شد. پرمعامله‌ترین عرضه‌های آلومینیوم بورس آتی شانگ‌های و بورس فلزات لندن نیز احتمالا این هفته با قیمت‌هایی بین ۱۸ هزار و ۲۰۰ تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن و دو هزار و ۳۸۰ دلار بر تن تا دو هزار و ۵۵۰ دلار بر تن معامله شوند. همچنین موسسه «SMM» تغییرات ظرفیت واحد‌های ذوب آلومینیوم چین و دیگر کشور‌ها را زیر نظر خواهد داشت.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده