تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۷۳۵۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

گام‌های مهم فولاد هرمزگان در مسیر توسعه همه جانبه

‌می‌متالز - فولاد هرمزگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور، امروز با توجه به تمامی ارکان توسعه از جمله محیط زیست، در مسیری قرار گرفته است که می‌توان پیش بینی کرد با رفع تحریم ها، بازار صادراتی خوبی را از آن خود کند.

به گزارش می‌متالز، توسعه همه جانبه باعث می‌شود تا بهره وری ارتقا یافته و یک بنگاه اقتصادی به سوددهی خوبی دست پیدا کند. اما در این بین یکی از رکن‌های اصلی توسعه توجه به مقررات و استاندارد‌های زیست محیطی است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره وری داشته باشد.

فولاد هرمزگان که یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد کشور محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر تلاش کرده تا توسعه را در تمامی بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های خود محقق کند. محیط زیست یکی از ارکان اصلی است که صنعت فولاد باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

اما چرا این موضوع برای تولیدکننده‌ای همچون فولاد هرمزگان تا این اندازه حائز اهمیت است؟ وضع قوانین جدید در حوزه محیط زیست و بحث کربن صفر یکی از اصلی‌ترین موضوعات در صنعت فولاد جهان است، به نحوی که از سال ۲۰۲۵ صادرات فولاد به اروپا بدون داشتن کربن صفر دشوار خواهد شد.

این در حالی است که محصولات تولیدی در فولاد هرمزگان از نظر کیفیت با تولیدات جهانی برابری داشته و این موضوع نقش مهمی در صادرات این مجموعه ایفا می‌کند. به همین دلیل توجه به این بخش در مجموعه فولاد هرمزگان جزو برنامه‌های اولویت دار قرار گرفته است و پروژه‌های موجود در این زمینه با سرمایه گذاری مناسب و زمان بندی مشخص در حال اجرا است.

در بخش محیط زیست، فولاد هرمزگان در تمامی سطوح همچون انرژی، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف و ... در حال فعالیت است. در بخش انرژی، الزامات زیست محیطی و رعایت قوانین و مقررات منجر به کاهش هزینه‌های فولاد هرمزگان خواهد شد. از سویی دیگر انجام پروژه‌های مختلف در این حوزه می‌تواند در زمینه کسری انرژی موجود برای این صنعت نیز تاثیر گذار باشد.

در بخش آلایندگی‌های هوا فولاد هرمزگان علاوه بر دستیابی به استاندارد‌های جهانی و کوتاه شدن مسیر صادراتی، این موضوع را می‌توان در بخش مسوولیت‌های اجتماعی نیز بررسی کرد. بدون شک فولاد هرمزگان در قبال مردم منطقه وظایفی بر عهده دارد که یکی از آن‌ها کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است.

در این زمینه تعمیرات و بازسازی خطوط تولید نیز که به صورت پروژه‌های زیرسقفی از سوی فولاد هرمزگان انجام می‌شود می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد که یکی از موضوعات حاضر در حوزه محیط زیست است. حتی در ادامه فولاد هرمزگان برای بحث تامین برق نیز وارد سرمایه گذاری‌هایی شده است که می‌تواند با اجرای آن نیاز خود در این زمینه را تامین کند.

در بخش آب نیز علاوه بر استفاده از فاضلاب شهری و کاهش آلایندگی، می‌تواند بخشی از نیاز خود به آب را از این مسیر تامین کند.

در همین راستا اخیرا فولاد هرمزگان قرارداد خرید پساب فاضلاب شهر بندرعباس را که یکی از مشکلات اصلی این استان است را امضا کرده است. درواقع با امضای این قرار داد علاوه بر حل یک چالش بزرگ منطقه‌ای گامی در جهت رفع نیاز‌های خود برداشته است و تا حدودی در زمینه کاهش هزینه‌های مصرف آب این بنگاه اقتصادی می‌تواند موثر باشد. اما همانطور که در بخشی از متن اشاره شد، توجه به مسائل زیست محیطی در بخش مسوولیت‌های اجتماعی پررنگ‌تر می‌شود و ذهنیت جامعه نسبت به آلایندگی حاصل از فعالیت‌های صنعتی تغییر خواهد کرد.

همچنین در کنار این پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی با ظرفیت ۲۴۰ مترمکعب از دیگر اقدام این مجموعه در حوزه محیط زیست و کاهش مصرف آب است.

در بخش فضای سبز نیز، این مجموعه علاوه بر توسعه فضای سبز موجود در محدوده کارخانه با ورود به پروژه‌های کاشت درخت و ایجاد فضای سبز وظایف خود در حوزه محیط زیست را محقق کرده است.

درواقع فولاد هرمزگان بخشی از این سرمایه گذاری را در راستای اصلاحات فرهنگی انجام می‌دهد که نتیجه آن را در فعالیت‌های خود مشاهده می‌کند. از سویی دیگر با تاکید بر اهمیت بحش محیط زیست، فولاد هرمزگان نیرو‌های خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می‌کند که می‌توان در ادامه این زنجیره و در حلقه‌های پایین دست آن اثراتی را در بین خانواده‌ها شاهد بود.

به طور کلی امروز بحث محیط زیست یکی از ارکان اصلی در میان بنگاه‌های اقتصادی بزرگ همچون فولاد هرمزگان است که می‌تواند نتایج بی شماری را به همراه داشته باشد. درواقه توسعه همه جانبه درست در چنین نقطه‌ای آغاز می‌شود که حالا فولاد هرمزگان در میانه این مسیر قرار دارد.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده