تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۷۳۵۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روز بازار آهن ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این بازار در هفته جاری، هفته با نوسانی در پیش خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که قیمت‌ها در این بازار در آغاز هفته با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران با نرخ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

همچنین آخرین خبر از مذاکراتی احیای برجام به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا برمی‌گردد. برهمین اساس، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در خصوص مذاکرات هسته‌ای، از سرگیری این توافق را به تصمیم تهران وابسته دانست و مدعی شد: اکنون توپ در زمین ایران است.

«آنتونی بلینکن» درباره توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد که کشورش با توافقی که خواسته‌های اساسی واشنگتن را برآورده نمی‌کند، موافقت نخواهد کرد. وی در یک کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت: آخرین پاسخ ایران؛ ما را به عقب برد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پاسخ رسمی ایران به پیش نویس «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گفت: ما قرار نیست با توافقی که الزامات اصلی ما را برآورده نمی‌کند، موافقت کنیم. بلینکن همچنین تأیید خواسته‌های خارج از برجام که به خود این توافق مربوط نمی‌شود را رد کرد و گفت: ایالات متحده تنها مایل به انعقاد توافقی است که امنیت ملی را پیش ببرد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم چند باره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را شدیدا محکوم کرد. ناصر کنعانی با اشاره به اینکه این برچسب جدید تحریمی نیز همچون تحریم‌های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست کوچکترین خللی در عزم خدمتگزاران امنیت مردم ایران در این نهاد سرافراز ایجاد کند، می‌گوید: اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، به خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

همچنین از راهرو‌های مجلس خبر می‌رسد دوباره بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه و احیای وزارت بازرگانی دوباره در پارلمان داغ شده است و بسیاری از نمایندگان پیگیر به نتیجه رسیدن این طرح هستند.

با این حال، بررسی معاملات امروز شنبه بورس کالا نشان می‌دهد قرار بود ۹۵۸ هزار و ۷۵۵ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که از این حجم، ۶۴۲ هزار و ۴۱ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت.

در همین حال، ۳۰ هزار تن شمش بلوم روی تابلو معاملاتی بورس کالا قرار گرفت و فقط ۷ هزار تن آن معامله شد. به عبارت دیگر، حدود ۷۷ درصد از شمش بلوم عرضه شده به فروش نرفت.

خبر دیگر اینکه بازنگری فرمول تغییر قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا در دستور کار کمیته مدیریت بازار وزارت صمت قرار گرفته است. در این راستا، به احتمال زیاد، به زودی این فرمول توسط تمصمیم‌گیران تغییر خواهد کرد.

همچین بررسی بازار جهانی فولاد – بامحوریت بررسی معاملات بورس بازار شانگ‌های در یک هفته اخیر- از افت و خیز و به تدیریج صعودی شدن قیمت‌ها در این بازار خبر می‌دهد به طوری که در آخر هفته تمامی مقاطع فولادی در بازار فلزات چین رشد قیمت را تجربه کردند.

بررسی معاملات روز گذشته محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا (LME) نحاکی از آن است که در آخرین ساعات معاملاتی در بورس لندن نرخ ورق گرم آمریکا از ثبات خارج شده و افزایش قیمت را تجربه کرد. در این میان، قراضه و ورق گرم چین به ترتیب بیشترین نرخ رشد را داشتند.

در هر صورت، تحلیل آخرین رویداد‌ها حاکی از آن است که بازار آهن در هفته جاری هفته باثباتی در پیش خواهد داشت.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروز ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد امروز در بازار میلگرد قیمت‌ها با نوساناتی مواجه شده است به طوری که سه شرکت، قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش و یک شرکت قیمت محصول خود را تا ۱۵۰ تومان کاهش داد.

در بازار نبشی به غیر از یک شرکت که قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان کاهش داد، مابقی شرکت‌ها، قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند.

در بخش کیلویی بازار تیرآهن یک شرکت قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان افزایش داد، ضمن اینکه در این بازار یک شرکت دیگر قیمت محصولات خود را از ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام کرد.

در هعین حال، بازار پروفیل امروز روز باثباتی را سپری و کرد و قیمت‌ها بدون تغییر باقی ماند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده